Community (archive)

The Community closed for new posts on May 1, 2025. All previous content is still available in the archive. Want to explore more? Visit Redeye.se

H&M eller Inditex?

Ska man köpa: • Inditex-aktien vid nuvarande börskurs 66,93 euro på Madridbörsen? • Eller H&M vid nuvarande börskurs 224 kr på Stockholmsbörsen? Vad tycker kunderna? En uppfattning är aktiebedömningar ofta är teoretiska skrivbordsprodukter där man matar in siffror i Excel-ark och kommer fram till någon slutsats med begränsad verklighetsförankring. Enl resonemanget är det mycket viktigare att ta reda på vad folk ute i verkligheten faktiskt tycker om bolagets produkter än att bolla med siffror av och an. ...

2012 ska jag bli lite mer nyfiken på övriga Norden!

Kort och gott så kan jag säga att jag under slutet av förra året blev lite intresserad på vad börserna i övriga Norden har att erbjuda. Min tanke var att det kanske fanns tillfällen att dra nytta av en stark krona och bl.a. en fallande Euro. I och med det tittade jag över börserna i våra grannländer och fastnade för ett par bolag. Det första som jag lagt in i min portfölj är det finska mediabolaget Sanoma. Ett bolag som under en tid renodlat sin verksamhet genom att bl.a. sälja ut biografverksamheten till Ratos. Denna process anser jag är på rätt väg även fast Sanoma under 3:e kvartalet gick minus tack vare omstruktureringskostnader. Men framtiden bådar gott och det har jag märkt i aktiekursen. Upp ca 20 procent från då jag första gången handlade på mig aktien. Sanoma har även en tradition av att ge en hyfsad utdelning. Senaste åren har 1 Euro delats ut till aktieägarna. Bara att hoppas den strategin fortsätter. Har en bit kvar att ge till sin toppkurs för ca ett år sedan när den låg på ungefär 18 Euro. ...

2017-05-30 14:38 · omnia

Varning för Ericsson-rapport

Kl 7.30 nu på ons (25 jan 2012) är det återigen dags för Ericsson att presentera kvartalsrapport. Åtminstone initialt (de första minuterna efter att börsens öppning kl 9 på onsdag) finns risk för en ganska stor nedgång i Ericsson-aktien (en nedgång på 4-5%?) då investerarna ser hur skralt Ericssons q4-resultat ser ut på papperet. Senare under dagen kan aktien återhämta sig om vd Hans Vestberg ger lugnande kommentarer i stil med att q4 är en tillfällig svacka, och att han känner stor optimism långsiktigt etc. Å andra sidan kan en negativ kursreaktion stärkas om Vestberg pratar om att svackan i q4 även kommer att drabba q1/2012. ...

Blogga om pengar - ja, kanske

Har länge funderat på att blogga om mitt storstilade liv som börshaj och finansiellt geni. Skämtåsido. Skulle faktiskt vara kul att testa på och just nu är jag väldigt inne på teknisk analys och tanken på att prova på hedgefonder och “up the ante” lite, som det heter. Vi får se.

Video analys 2

Negativ syn på Omxs30 Sp500 Och Guld Och Positiv syns på Vix och Dollarn Här ser du videon: http://guldbubblan.blogg.se/?tmp=20174501 Mvh GuldBubblan

2017-05-30 14:38 · bubo

Mineral Invest. Ny skandal i antågande?

“Filter har på plats funnit kopplingar mellan Mineral Invest och krigsförbrytaren Jean Pierre Bembas gamla rebelltrupper. Enligt tidningen ingår tidigare MLC-rebeller i Mineral Invests inhyrda skyddsstyrkor.” “Tidningen Filter viger 17 sidor i senaste numret åt ett reportage om Aktietorgsnoterade Mineral Invests guldletande i Demokratiska republiken Kongo.” Undrar vad för skandaler journalisten Nils Resare hittat kring Mineral Invest. Kan knappt vänta på att få läsa hela repotaget! Att det inte är något positivt framgår väl tydligt av artikeln! ...

NeuroVives färska PM om fas III-studien i positiv ny tolkning

http://www.aktietorget.se/NewsItem.aspx?ID=60816 Totalt hade alltså ca 200 patienter inkluderats i den externa franska fas III-studien varav ca 100 st har fått CicloMulsion. Normalt har det (åtminstone i USA) inträffat omkring 15-18 % dödsfall efter akut hjärtinfarkt inom 1 månad, med minskande tendens över tiden pga bättre akut vård. http://www.theheart.org/article/993075.do Fas III-studien har bl a dödlighet inom en månad efter behandlingen som ett sekundärt resultatmått. Primärt är bl a dödlighet inom ett år det sannolikt intressantaste måttet. ...

Byggmax fullvärderat

Byggmax betalar aktiemäklarfirman Remium för att finnas med på Remiums hemsida Introduce.se http://www.introduce.se/, där Remiums aktieanalytiker Erik Rolander och Jan Glevén ger följande prognoser för Byggmax ekonomiska utveckling: Intäkter: 2011: 2954 miljoner kr (+7%) 2012: 3154 miljoner kr (+7%) 2013: 3383 miljoner kr (+7%) Rörelemarginal: 2011: 9% 2012: 9% 2013: 9% Resultat per aktie: 2011: 2,87 kr (+1%) 2012: 3,05 kr (+6%) 2013: 3,31 kr (+9%) http://www.introduce.se/media/3703720/bmax_3.011.pdf Dvs rätt god intäktstillväxt att vänta 2012 och 2013, stabil rörelsemarginal, och rätt bra tillväxt i resultat per aktie. ...

Svajigt för Pilum

Pilums vd Jan Törner är för sin del optimist om bolagets utveckling, och bedömer att Pilum kommer att delta i flera större upphandlingar under första halvåret 2012 för att få order. http://borssnack.di.se/diseconf/Forum/ListMessages.aspx?forumid=1&ThreadID=2042650#msg13593700 I vilken utsträckning Pilum därigenom kommer att kamma hem nya stororder, beror väl på bla följande två faktorer: 1) konjunkturläget 2) hur bra Pilums produkter/utrustning/teknologi är Hur är det tex med punkt 2? Står sig Pilum bra där internationellt? Pilum har i alla fall tidigare fått order från högt ansedda bolag som Korsnäs, Sandvik, Boliden, LKAB och Holmen. ...

Karo Bio Dags att syna ägartrojkan??

Varför känns det som att storägarna motarbetar vdn Per Bengtsson när han försöker återskapa förtroendet??? Vid kuppen som storägarna genomförde i våras ägde Magnusson 19.5 milj. vilket DIF senare efter kuppen säljer av ca 5 milj över marknaden med ett gav på 1,44(kursen vid kuppen 1,80) köper 3,5 milj gav 1,55. DIF kränger över 14,5 milj till JPM som inte syns i handeln. Magnusson dyker upp igen genom ett nytt bolag ODEN MANAGEMENT vilka har köpt på sig 6,4 milj samt att JPM ökat med ytterliggare 1,5 milj, ...