Community (archive)

The Community closed for new posts on May 1, 2025. All previous content is still available in the archive. Want to explore more? Visit Redeye.se

Timing med guld- och dödskors del 1

Detta sker oftast efter en dipp eller en djup nedgång i marknaden och indikerar på en trendvändning. Motsvarande säljsignal, ett så kallat dödskors, är när det korta medelvärdet 50 dagar korsar ned under det längre 200 dagars medelvärdet. Att använda detta som timing för att gå in och ur marknaden är på inget sätt perfekt, men i många lägen kan man minska risken genom att gå ur marknaden när den faller. Eftersom glidande medelvärden är eftersläpande och rör sig långsamt efter priset så kommer signalerna att hela tiden komma efter att marknaden börjat stiga, guldkors, och dödskors inträffar efter marknaden börjat falla. Men detta är många lägen tillräckligt för att ge skydd på en skakig marknad. ...

Lucara Diamond Corp - Briljant case?

Lundinarna tillsammans med ledningen är storägare och äger själva eller genom bolag ca 30% av Lucara. Bland annat genom Luxemburgstiftelserna Lorito och Zebra holding som Lundinarna handlar genom. Erfarenhetsmässigt brukar det vara lönsamt att ta rygg på Lundinarna så här pass tidigt. Ett stort plus med stora insider innehav och ägare med starka finanser! Som sagt är beräknad produktionsstart om drygt två veckor. Då om inte tidigare bör vi få en uppvärdering av aktien. Jag kan tycka att det är konstigt att den inte dragit iväg redan. ...

NeuroVive berättar om verksamheten i nytt PM

NeuroVive skriver i PM:et bl a mer öppet om strategi för partnerskap för finansiering av fas IIb/III inom TBI i EU, och att TBI-studier i USA kan komma att genomföras med akademiska partners vilket antyder möjlighet till extern finansiering likt för franska fas III-studien. Man utvärderar att genomföra en global klinisk prövning inkluderande samarbetspartner i Kina så NeuroSTAT kan vid framgångsrika studier bli ett läkemedel vid TBI i både USA, Europa och Kina. Även för reperfusionskada kan Kina bli aktuellt. ...

Två förförande aktiekryddor

Wiking Mineral har tappat över 70 % på ett år. Arctic Gold dryga 40 %. Wiking Mineral nu börsvärde 27 mkr (free float, konvertibler finns också utestående), Arctic Gold 47 mkr. Försvinnande små börsvärden trots att bolagen ändå sitter på potentiellt riktigt stora tillgångar. Men små prospekteringsbolag är helt ute i kylan i dessa tider och hela sektorn är utbombad. Samma tillgångar skulle säkerligen kunnas värderas 3-4 ggr högre vid annat tillfälle när alla vill äga råvarurelaterat. Redeye har en riktkurs/motiverat värde på Arctic Gold som ligger mer än 3 ggr över dagens aktiekurs. ...

Stor uppsida i SinterCast !

Verksamheten och den underliggande marknaden SinterCast är världens ledande leverantör av processtyrningssystem för tillförlitlig volymproduktion av kompaktgrafitjärn (CGI). Med minst 75 % högre draghållfasthet, 45 % högre styvhet och med en ungefärlig dubbel utmattningshållfasthet mot konventionellt gjutet gråjärn och aluminium ger CGI ingenjörerna möjligheten att förbättra prestanda, bränsleekonomi och hållbarhet samtidigt som motorns vikt, buller och avgasutsläpp minskas. SinterCasts teknologi används för produktion av fler än 46 CGI-komponenter i storlekar från 2 kg till 17 ton, alla producerade med samma processtyrningsteknologi. Slutanvändare av SinterCast-CGI-komponenter är Aston Martin, Audi, Caterpillar, Chrysler, DAF Trucks, Ford, Ford-Otosan, General Electric Transportation Systems, General Motors, Hyundai, Jaguar, Jeep, Kia, Lancia, Land Rover, MAN, Navistar, Porsche, PSA Peugeot-Citroën, Renault, Rolls-Royce Power Engineering, Scania, Toyota, VM Motori, Volkswagen, Volvo och Waukesha Engine. ...

Hansa Medical - 20 % rabatt

Läs mitt förra blogginlägg om Hansa Medical. Idag kom beskedet att Ågerup gått in med 27,5 miljoner kronor. Pm i sin helhet: “Den 9 januari 2012 beslutade en extra bolagsstämma i Hansa Medical AB (publ) att anta styrelsens förslag att genomföra en riktad nyemission till Bengt Ågerups riskkapitalbolag NXT2B. Emissionen som omfattade 5 000 001 aktier till en teckningskurs om 5,50 kronor är nu slutförd och emissionen har inbringat 27,5 miljoner kronor till bolaget. Genom emissionen ökar aktiekapitalet i bolaget med 25 000 005 kronor och uppgår därefter till 92 605 725 kronor. Antalet aktier ökar och uppgår efter emissionen till 18 521 145 st. NXT2Bs ägarandel uppgår efter emissionen till 27,0 procent.” ...

Insiderhandel - en användbar indikator?

I mitt förra inlägg (Insiders och Lupe) beskrev jag hur väl insiders timat sina köp i Lundin Petroleum det senaste året, och gav exempel utgående från den modell jag tagit fram för ändamålet. Jag vill nu ge en lite bredare bild av det värde jag anser man kan få ut av att studera insiderdata. Finansinspektionens insynslista innehåller i dagsläget över 200 000 historiska transaktioner, där långt ifrån alla är ”vanliga” köp och säljtransaktioner i aktier. Utgående från insynslistan har jag filtrerat ut ca 26 000 köptransaktioner och 16 000 säljtransaktioner från perioden 1992-2011 baserat på följande krav: ...

Rädslan som bortblåst !!

Som ni ser på bilden här finns de fortfarande förutsättningar att vix kan falla en liten bit till vilket signalerar om att sp500 kan ha några procent kvar på åvansidan. När väl indexet bryter sig ur den stora fallande kilen kommer vi skåda ras på världens börser. Detta index är ett mycket värdefullt index att studera för att bedömma börsens topp och botten formationer. Vix är inne i sin 5:e och avlutande våg ner som är den sista innan brottet upp ur kilen bör äga rum. Om Indexet träffar mitt mål exakt är svårt att bedömma. Vi är i vartfall mycket när toppen i sp500 ...

2017-05-30 14:38 · bubo

Seamless - riktigt spännande!

Mycket här på redeye handlar som aktier med stor kurspotential. Men inte allt för sällan är det bolag vars verksamhet är svår att förstå. För mig är det i alla fall väldigt svårt att se potentialen i ett företag som tex forskar inom cancermedicin. Hur lockande det än kan vara så har jag ingen kunskap och att satsa pengar i någon av de här bolagen skulle vara samma sak som att köpa en lott för mig. ...

2017-05-30 14:38 · jirk

Bong: Ett härligt trist bolag

Det enda man behöver veta är att Melker “gold finger” Schörling är storägare i Bong. Allt han tar i blir till guld, och enligt Forbes är han världens 393:e rikaste person med en förmögenhet på 20 miljarder kr (per mars 2011). http://www.forbes.com/profile/melker-schorling/ Sedan han kom in som storägare i Bong har bolaget systematiskt vuxit genom företagsköp och genomgått omstruktureringar och rationaliseringar. Kuvertmarknaden har ingen jättetillväxt, men tack vare de interna åtgärderna blir utvecklingen ändå bra för Bong. Med Schörling i kulisserna är väl Bongs strategi att ta greppet om kuvertmarknaden i Europa, och i princip få monopol på den marknaden vilket därmed ska göra Bong till en lönsam kassako. Även om den långsiktiga utvecklingen för Bong väntas bli mycket god, kan det dock givetvis komma “gupp” på vägen på kort sikt. ...