Community (archive)

The Community closed for new posts on May 1, 2025. All previous content is still available in the archive. Want to explore more? Visit Redeye.se

Vix Index köp signal ( Bullish Hammer)

Denna chart som jag har här är en dags chart, vilket betyder att varje candle är en dag i pris. Vix indexet har nu givit oss en köpsignal i form av en Bullish Hammer. Den är en kort formation med hög träffsäkerhet. Vilket borde kunna starta en rekyl på världens börser. Vi har även positiva divergenser i macd indikatorn i form av att kraften är mycket svagare i den sista vågen ner till stödet där den gröna linjen går längst ner i bild. ...

2017-05-30 14:40 · bubo

BlackPearl. Avanzaforumhaussen ifrån helvetet.

Kortversion; Under de senaste åren har det på Avanzas BlackPearlforum bedrivits en hauss, där meningsmotståndare systematiskt stigmatiserats och alltmera behandlats som djur ( stämplats som sinnessjuka mm mm ), och i ett extremfall tom mordhotats för ett par månader sedan ( screenshots är sparade ). Under mina 7 år på börsforumen, så kan jag bara hitta ett liknande lågvattenmärke och det i den tidigare biotechaussen, som tog en ände med förskräckelse, för de som lyssnat till haussens profeter. ...

2017-05-30 14:40 · gap2

Vitrolife: Potentialen i EVLP

Artikeln finns att köpa för 80 dollar på följande länk http://www.ingentaconnect.com/content/ftd/ers/2012/00000006/00000001/art00008 Artikeln beskriver möjligheterna med EVLP på ett mycket intressant sätt. Av copyrightskäl har jag valt att endast klippa ut ett stycke ur sammanfattningen (min fetstilsmarkering); “Normothermic EVLP is one of the major advances in lung transplantation since the achievement of the lung transplant itself. It changes the paradigm for all organ transplants and it is part of the solution to the significant shortage of lungs available for transplant. We believe EVLP alone can increase the mean utilization rates from 15 to 60% in the next few years**.”** ...

Godkänt för Svolder

Svolders vd har väl alltid varit Ulf Hedlundh (fyller 52 år i år), så Svolders utveckling är i stor utsträckning ett betyg på hans investeringsförmåga. Svolders räkenskapsår varar från sept ena året till aug året därpå. Så här har Svolders substansvärde (dvs Svolders aktieportfölj minus Svolders nettoskuld) förändrats under de senaste tio räkenskapsåren (där aktieportföljens aktier påverkar med kursförändringar och aktieutdelningar etc). Svolders aktieutdelningar till sina aktieägare har återlagts i beräkningen. ...

I Måste medge att Naurkyrkans medlemmar är starka i Tron!

De troende i projektet Naur resonerade att en gigantisk NE var i princip omöjligt. Malmen var sådan hög kvalitet, framåtandan i pajala, mängden artiklar och att bygget gick så bra framåt. Trots att det fanns tvivel och problem med finansieringen så var det inga aktieägare i Naurkyrkan som tvivlade. Detta CASE var det mest solida på börsen!!! Alla troende satt också och väntande på den stora nyheten som skulle komma i Feb. Nämligen att PEAB gick in med finanser i Naur. Det hade troende i Naurkyrkan bestämt var bästa lösningen. Även att logistiken skulle PEAB:s partner ta över helt. ...

2017-05-30 14:40 · bjaen

TRISS I ESS

SensoDetect SensoDetect lämnade en fin uppdatering av forskningprojekten i fredags. Ett riktigt självsäkert pm för att komma från SensoDetect. Bland annat har vi en publicering i mars att se fram emot. Det kan dra lite välförtjänt uppmärksamhet till bolaget. Ledningen i SensoDetect är storägare och freefloaten är låg vilket gör att aktien kan dra fint vid goda nyheter. Smallcap.se skriver att de har för avsikt att släppa en uppdatering om SensoDetect i veckan och eventuellt en intervju med VD:n Johan Källstrand ...

Petrogrand ett utmärkt val

Som jag ser på Petrogrand så är risken i aktien väldigt liten innan borr-resultaten kommer. Efter att jag räknat noggrannt på aktien så är det högst märkligt att aktien inte redan står i 20 kronor plus. Min grund för påståendet ovan är, om Petrogrand misslyckas med exakt allt, vilket är högst osannolikt, så kan vi aktieägare likvidera bolaget och plocka ut 10 kr aktien. Däremot när vi ser till uppsidan så ligger den säkert på minst 1000% om bolaget finner olja. ...

Aktiesparande som sekt

Det går att räkna upp många aktier på raken där aktier haussas upp för att sedan falla platt. Det tråkiga är att det är många småsparare som förlorar mycket pengar och kanske aldrig törs gå in i aktiemarknaden efter en sådan smäll. Jag känner flera aktieinvesterare som gått på minor. Jag själv när det gällde Ericsson i början av 2000-talet. I dag är det alltid i olje-aktier det händer. Och kanske mer läkemedels-dito. ...

sp500 krasch till sommaren !

_Här har jag ritat upp en bullish bild och en bearich bild i samma chart. På så vis får man en uppfattning om var edgen ligger. Som ni ser räknar jag in min topp omkring 1330 i den zonen där mittlinjen i bullich kanalen samanfaller med taket i bear kanalen. detta betyder dubbelt motstånd edge till bear. Sedan kan vi konstatera att momentum indikatorn också ger fördel dill Bear då denna indikator är nu på extrem nivåer. Vi kan också konstatera att Volymen också är fallande under den långa uppgåns fas vi just nu skådat. viktigt att belysa är också att dom dagarna förra veckan vi hade minus dagar på indexet var volymen högre än under fredagens brott upp. Vilket ger edge till bear. Mitt linjen i bullich kanalen fungerade bra som motstånd vid toppen i november vilket också ger edge till att den bör göra denna gången också. Taket i bear kanalen den röda linjen har fungerat som motstånd längst då den sträcker sig i tiden till toppen 2007 vilket ger fördel till bear kanalen ytterligare en gång. ...

2017-05-30 14:40 · bubo

Kalldusch i Naur

Tyvärr tråkigt besked från Naur att man gör en stor riktad nyemission. Det trodde jag inte alls även om det är problem på bankmarknaden. Osäkerheten kring finansieringen försvinner ju men det ger en rätt stor utspädning vilket minskar potentialen. Förtroendet för ledningen får sig dessutom en knäck av detta. PM från bolaget om finansieringen: http://www.northland.eu/en-us/investor-relations/press-releases?v=N_137015_PR_201202_1582326 Jag har räknat lite och med en emissionskurs på kanske strax under 8 NOK bör det bli ca 80 % mer aktier eller ca 420 miljoner totalt inklusive optionerna. Dessutom annonserade man ju lite förseningar i senare delar av projektet och mellan tummen och pekfingret tycker jag potentialen i aktien halverats över en natt.. Säg från vid fullproduktion på p/e drygt 1 till p/e drygt 2 nu. Visst osäkerheten kring finansieringen är nu mindre men negativt är att förtroendet för ledningen minskat kraftigt efter detta. Potentialen tycker jag går från att ha varit fantastisk till fortfarande bra. ...