Community (archive)

The Community closed for new posts on May 1, 2025. All previous content is still available in the archive. Want to explore more? Visit Redeye.se

Det é int okej att vara bitter i Naurkyrkan!

Men även den trångsynte kan göra fel, utan gör snarare ofta fel. Något som talar synnerligen väl för medlemmarna i Naurkyrkan. Först och främst att en gigantisk NE ske med den stora utspädningen var något otänkbart. Waplan den vises skrift, Inv4lifes hemmagjorda kalkyler som var Naurkyrkans bibel. Visar att sådant icke var fallet. Men att en NE kom var uppenbart och de uthålliga i Naur-tron kom fram till: -Nu är finansieringen klar, nu tar vi 20 NOK! ...

2017-05-30 14:41 · bjaen

Ett Guldcase - Luktar köpläge

Barkerville ( BGM ) har nu stadig kassa ( tog precis in 24 M CAD ) och de fortsatta borrningarna väntas guldproduktionen finansiera. I dag rapporterade Barkerville ( BGM ) ännu fler fina borresultat och kursen drog ca 15 % för att sedan falla tillbaka och landa på blygsamma + 2,4% http://finance.yahoo.com/news/Barkerville-Gold-Mines-iw-779944593.html?x=0 Jag har även varit i kontakt med Barkerville Gold ( Andrew Rees ) angående resursuppdatering och anledningen till att den är försenad. Resursuppdateringen väntas enligt Rees om ca 1,5 månad i slutet på Mars / April. ...

noonne om dagens bästa entry - DAX30

Tålamod lönar sig… Vissa dagar kan det vara tålamodsprövande att vara daytrader, men helt plötsligt häder det man väntat på, - DEN tydliga signal. Stickorna har fram tills dess överlag visat längre svansar uppåt än nedåt, 4 TAZ-inbjudningar, (profitabla men magra). Avståndet mellan MA200 och priset har under förmiddagen varit relativt stort och man sitter där och funderar på om magnetismen skall ha ngn. effekt idag. Och så plötsligt händer det ena efter det andra RSI visar negativ divergens Det dyker upp en Candlestick, tydlig som en ”Röd Flagg”,.. stickan efter bekräftan och som den dresserade man e så gör man entry short @6820-ich, med siktet inställt på MA200 @6765-ich… Bättre bild på bloggeb: http://noonne.blogspot.com/ ...

2017-05-30 14:41 · tony1

Eurocine pålitliga fettsyror!

Det var en tråkig nyhet som Karo Bio kom med igår. Deras Eprotirome-program avbryts efter det att man funnit oönskade effekter i djurstudie, hund. Tråkigt! Säkerhet är a och o när det gäller utveckling av nya substanser/läkemedel, och inte minst inom området blodfetter och liknande. Om vi tittar på Eurocines teknologi inom vaccinområdet, adjuvanset Endocine (fd L3 adjuvanset) består av en blandning av två olika grupper av lipider (monoglycerider och fettsyror), fettämnen som återfinns i varje cell i kroppen, alltså kroppsegna substanser. Bildas bl.a. efter nedbrytning om du tar en slurk olivolja. Det är upp till var och en att bedöma om olivolja är farligt! :) ...

Insiders tankar i Skistar

Jag har i ett par tidigare bloggar presenterat en del tankar kring möjligheten att utnyttja insiders för att identifiera köpvärda aktier. Min utgångspunkt är att insiders har marknadens bästa tillgång till information rörande bolagen och dess framtidsutsikter. Denna information väger de tveklöst in i beslutet när de för egen räkning köper aktier i företagen. Jag har analyserat historisk insiderdata från de senaste 20 åren och utifrån detta tagit fram en modell som jag nu använder för att hitta köpvärda aktier. Ett flertal parametrar analyseras, varav bland de viktigaste är: ...

Obducat: en lottsedel

Obducat-aktien handlas på NGM-börsen. Aktien måste vara en av de sämsta alla kategorier de senaste fem åren. I början på 2007 låg aktiekursen över 180 kr, men sedan dess har den fallit till nuvarande nivå på 1,11 kr. Vid nuvarande börskurs är hela bolaget värt drygt 20 miljoner kr på börsen. Obducat är baserat i Malmö och hade knappt 40 anställda 30 sept 2011. Bolagets resultattakt ligger på ca -40 miljoner kr/år, och den finansiella ställningen är svag med en nettoskuld (räntebärande skulder minus kassa) på över 20 miljoner kr 30 sept 2011. ...

Kassakon Astrazeneca

Läkemedelsbolaget Astrazenecas resultatrapport för q4/2011 presenterades 2 feb 2012. Så här ser bolagets ekonomiska utveckling ut inkl q4/2011: Intäkter: 2010: 223 miljarder kr (0%) q1/2011: 56 miljarder kr (-4%) q2/2011: 56 miljarder kr (-2%) q3/2011: 55 miljarder kr (-2%) q4/2011: 58 miljarder kr (0%) Rörelsemarginal: 2010: 41% q1/2011: 44% q2/2011: 39% q3/2011: 39% q4/2011: 35% Resultat per aktie: 2010: 44,95 kr q1/2011: 14,94 kr q2/2011: 11,59 kr q3/2011: 11,45 kr q4/2011: 10,78 kr ...

Lite reflektioner

Livet här nere är inte riktigt detsamma då det är svårt att få tag i tonic nu. Fabriken som gör tonic blev tydligen förstörd vid översvämningarna tidigare och nu sinar lagren överallt. En dag på beachen utan favoritdrinken GT är inte detsamma…. fast Singha får väl duga hyggligt som ersättare… På börsen kan man med facit i hand ibland gräma sig över att man inte håller i vinnare. Förlorare däremot ska man ta bort och Naur har nu fått lämna helt i min portfölj. Råvaror inte min grej kan jag än en gång konstatera. Vattna blommorna och ta bort ogräset eller hur det nu var Lynch sa. Fast än vet vi inte säkert om Naur är ogräs förstås men jag känner dåliga vibbar nu och då går jag vidare helt enkelt. Ibland blir det rätt och ibland fel det gäller bara som tidigare sagt att ha mer rätt än fel så blir det bra. Facit har vi väl om 4 år eller något sådant och innan dess ska över 200 miljoner nya aktier ut på marknaden och kommer antagligen att ligga som en våt filt över kursen länge. ...

Usa vid avgörande !

Indexet är inne i sin stora toppformation med en möjlig attack av 1370 innan vi långsiktigt vänder ner. Detta beror endast på att den stora OHS formationen som jag skrivit om i mina tidigare analyser har sin maximala prismål vid just 1330. Men detta är endast om vi bryter över den stigande oranga trendlinjen. Ett brott ner under den stigande vita trendlinjen kommer öka säljtrycket markant och urtoppningen är fullbordad. ...

2017-05-30 14:41 · bubo

noonne tar en titt på glidande medelvärden...

Jag har lagt upp en pdf, - en aptitretare för lite självstudier i ämnet på min blogg. http://noonne.blogspot.com/ Jag saxar lite ur introt… Kort intro… Teknisk analys har varit i bruk i århundraden. Steve Nison skriver i sin bok ”Japanese Candlestick Charting Techniques” om Munehisa Homma som under 1700-talet uppfann ett sätt att dokumentera och analysera prisrörelser på den japanska rismarknaden, det han uppfan är det vi idag kallar Candlestick. Sedan dess har det tillkommit hundratals verktyg/indikatorer för att hjälpa traders/handlare att få ut mer profit ur marknaden, glidande medelvärde är ett av dessa. Glidande medelvärde finns i ett antal varianter och vad de har gemensamt är att de skalar bort marknadens volatilitetsbrus och visualiserar den underliggande pristrenden. Rent generellt kan man säga att det finns två typer av glidande medelvärden, jämnviktade och icke jämnviktade. Jag kommer här att endast belysa skillnaden mellan jämviktade och framtunga… ...

2017-05-30 14:41 · tony1