Community (archive)

The Community closed for new posts on May 1, 2025. All previous content is still available in the archive. Want to explore more? Visit Redeye.se

Kalles Farsa får svar från Gap2.

KF har haft (rätt) kraftig kritik till mig i sin senaste blogg. Vad gäller BlackPearl, så kan jag bara konstatera att det nu även kommit en SäljRek på BP ifrån Aktiespararna ( senaste pappersutgåvan ). Eventuellt så fyller jag på denna blogg med ytterligare svar till KF angående BP, MEN resten av bloggen nedan blir en genomgång av KF s trackrecord, sedan han anlände till Redeye, samt påstått dylikt, före det. ...

2017-05-30 14:41 · gap2

VIX inför veckan - Have no fear?...

VIX inför veckan… För närvarande ser VIX ut att kunna falla ytterligare, men en kilbotten runt 14-15 och swingpoint low @16,10 bjuder motstånd. En joker i leken är GAP:et mellan torsdagens och fredagens sticka, - GAP har en märklig förmåga att dra till sig pris/index. SP500 inför veckan… De finns tecken på en möjlig avmattning i veckan, men tydliga signaler saknas. Stigningen i VIX ser ut att ha replikerats med en 4-dagars konsolidering i SP. Grovjobbet vi gjorde för 2 veckor sedan underlättar analysarbetet en hel del nu…;)) ...

2017-05-30 14:41 · tony1

Nedången bör starta redan på Måndag (USA)

De breda amerikanska indexet sp500 befinnersig i slut fasen i den stora sigande kilen som samanfaller med tidigare högsta noteringen 1370. Både den stigande kilen och en dubbel topp är vardera negativa omslagsformationer. Indexet står nu redo att fullborda sin uppgångsfas. Och Den starkare nedgångsfasen bör inledas redan på måndag. Indexet bör söka sig ner till den gröna boxen omkrig aprill månad. Behåll långsiktiga negativa positioner. Bild på min bana http://guldbubblan.blogg.se/?tmp=19145625 ...

2017-05-30 14:41 · bubo

ABB fullvärderat

Videoklipp Videoklipp där ABB:s vd Joe Hogan pratar om bolagets resultat för q4/2011: http://www.youtube.com/user/abb?feature=mhee&v=kCrdRyG9DcU&lr=1 Enl videoklippet: • Volatila omvärldsförutsättningar under 2011. • ABB lyckades ändå visa rekordhög orderingång (på 269 miljarder kr). • Orderstocken på 185 miljarder kr 31 dec 2012 var rekordhög. • Rekordhöga intäkter för helåret (på 255 miljarder kr). • Över 10% ökning av rörelseresultat och resultat efter skatt under 2011. Resultatet ökade med över 20%. • ABB köpte amerikanska elmotortillverkaren Baldor under året, och Baldor har utvecklats väl. • Starkt resultat för q4. ...

Teknisk analys med noonne - En förklaring...

Dessa händelser ledde till att jag tog initiativ till en dialog med Tomas, och om jag tolkade samtalet rätt utmynnade det i typ, - Du bör nog börja med att förklara vad din blogg handlar om, ”so here we are”… Jag startade bloggen Teknisk analys med noonne för drygt en vecka sedan och responsen så här långt har varit överväldigande positiv. Hela syftet med bloggen är att sprida lite ljus över, och vägledning in i den tekniska analysens värld. ...

2017-05-30 14:41 · tony1

Förtroende för ledningen viktigt

Har du verkligen lämnat ditt tidigare guldägg Northland helt Ture frågade någon. Ja jag har lämnat. Potential finns fortfarande men är kraftigt reducerad med utspädningen nu kanske från ca 50 NOK till ca 20 NOK vid full produktion som också skjutits fram till kanske 2016/17. Sedan är förtroendet för ledningen också kraftigt reducerad de kan ju komma med ett nytt börsstopp när som helst med ny utspädande bookbuildning när/om pengarna sinar… Dessutom finns förstås risker med förseningar, fördyringar och macro kvar fortfarande. ...

”Sheep market”

”Vi har inte sett det värsta än”. Det här skrev jag i min senaste (första) blogginlägg här. Jag skrev vidare att börsen, i det korta perspektivet, kan gå upp men att index absolut kommer att ligga på en lägre nivå innan en ny längre börsuppgång startar. Sedan dess har OMXS30 gått upp med ca 15%. Indikatorerna har kanske förbättrats lite men indikatorer brukar vara volatil i det korta perspektivet. I det längre perspektivet har ingenting förändrats jämfört med mitt tidigare inlägg. ...

BlackPearl.

Det finns massor av juniorbolag inom heavy oil - oilsands i Alberta, Kanada, men gap2 väljer att enbart fokusera sitt missnöje på BlackPearl..Jag kan ju förstå varför !! Ibland så skriver man oljesand, som ett samlat grepp om icke konventionell olja, och då åsyftas oljesand- bitumen- heavy oil,skifferolja, men det finns väsentliga skillnader mellan dom olika oljekvaliteterna och hur man tar upp dom..Ren oljesand kan skopas upp med grävmaskin, om den ligger ytligt, medans heavy oil pumpas upp efter att den först görs flytande med hjälp av het ånga..Ren oljesand kräver enormt mycket mer energi att ta fram än heavy oil = tungolja..Alla heavy oilbolagen i Kanada brottas med just miljöproblem, inte enbart BlackPearl. ...

Karo Bio - Varför så tyst från ledningen?

Jag efterlyser svar på - vad som hände - varför det hände - vad kommer nu att hända Är det för mycket begärt? Många har förlorat stora pengar i något som få trodde skulle kunna hända. Ändå hände det. Borde då inte VD’n snabbt förklara sig samt ge ett nytt inriktningsbesked? Tystnaden är öronbedövande. Jag följer Börssnack på Dagens Industri och jag förstår den enoma frustration som Karo Bio’s fiasko med Epro har fört med sig. ...

2017-05-30 14:41 · mizze

FÖR BRA FÖR ATT VARA SANT?

När jag läser på forumen så är det mycket diskussioner kring Sino Agro Food ( SIAF ), låga värderingen och att det skulle vara en bluff. Det är en stor spännvidd på påståendena. Vissa skriver att SIAF verkar för bra för att vara sant med sin låga värdering på P/E ~1 för 2011 och ~0,5 för 2012. Några tror att siffrorna är uppblåsta. Och andra tror att SIAF är ett seriöst bolag som för närvarande är extremt lågt värderat på grund av den turbulens som varit kring några få kinesiska bolag som visat sig vara scambolag. ...