Community (archive)

The Community closed for new posts on May 1, 2025. All previous content is still available in the archive. Want to explore more? Visit Redeye.se

Champage ska va torr, kall och gratis - W. Churchill...

De har länge saknats en vettig plats på nätet där folk utanför USA får den nödvändiga vägledning som behövs för att komma igång med Ninja Trader. Förhoppningsvis är den tiden nu förbi i och me denna sida: http://noonne.blogspot.com/p/youtuben.html Ja har länge använt Ninja Tader som ett analysprogram, (m.m.), för att skapa mig en överblick över marknaden i stort och enskilda aktier ur ett swingperspektiv. Programmet har en hel del funktioner vi i Svedala inte direkt har användning för, men där finns även en förstklassig chartfunktionsdel som har allt man kan önska och mer därtill. ...

2017-05-30 14:42 · tony1

Metod 13 - En fortsättning

Läs gärna det tidigare inlägget om metod 13. Jag vill också tacka alla er som mailat in till mig och bidragit till intressanta diskussioner om aktier. Jag har därför valt att göra en fortsättning där jag summerar de frågor som har dykt upp. 1. En summering av metoden. I princip går det ut på att göra en riskspridning på 13 stycken aktier, där den 13e aktien är till för att förbrukas privat. Den används för att köpa den nya motorcykeln eller resan till Thailand. Det är ytterst avgörande för att samtidigt som man sparar också berika sitt liv. Det bidrar också till motivation att fortsätta med systemet och förstå att det fungerar, även när mycket tickar rött. ...

2017-05-30 14:42 · cyno

Rapportkommentar Softronic - Back on track

Softronic redovisade ett starkt sista kvartal för 2011 med en vinstmarginal före skatt på 9,7% och resultatet per aktie blev 0,15 kr. Det indikerar att man tillslut efter sjuttielva bedrövelser verkar vara igenom med integrationen med Modul1. Resultatet för helåret efter skatt landade på 0,53 kr per aktie eller ca P/E 13. Rensar man dock för engångskostnader för Modul1 så hamnar P/E-talet på 9. Utdelningen blir 0,45 kr vilket ger en direktavkastning på ca 6,25%, bra med andra ord. ...

Junebud - Ett nytt G5 på gång?

Jag har sedan Junebuds notering 2009 löpande bevakat bolaget men dock avvaktat en investering. Frågetecknen har och är fortfarande många. Deras spel Milmo har inte blivit den succé man hoppats på och Junebud var riktigt illa ute förra sommaren med kontrollbalansräkning och stämma beslutande om fortsatt drift. Man lyckades dock ta sig ur den mest akuta krisen och hösten 2011 tecknade man ett samarbetsavtal med Aeria Games (http://www.aeriagames.com) vilket känns intressant. Aeria Games har även sedan en tid tillbaka en ledamot med i styrelsen… ...

Köpläge i Raysearch

28 okt 2011 skrevs ett tidigare blogginlägg om Raysearch: http://www.redeye.se/aktiebloggen/raysearch-fagel-eller-fisk Där noterades potentialen i bolaget med reservationen för att risken verkade ganska hög eftersom bolaget byggde upp en stor, egen säljorganisation utan att försäljningen kommit igång. Men nu börjar det stå klart att satsningen har fallit väl ut, och att Raysearch har god vind i seglen sedan andra halvåret 2011. Enl vd Johan Löfs uttalanden i q4-rapporten lär bolagets goda efterfrågan bestå ett tag framöver, vilket lär ge fina resultatrapporter för q1/2012 och q2/2012. De kvartalen kommer att se särskilt bra ut eftersom Raysearchs första halvår 2011 var svagt (dvs det blir låga jämförelsetal). ...

Active Biotech och laquinimod – skillnad på hopp och tillit

Diskussionen om laquinimods vara eller icke vara har varit intensiv på börssidorna. Spekulationerna om vad som kan förväntas kring laquinimod har varit många. TEVA gick trots misslyckandet med Bravo-studien ut med budskapet att man avsåg att gå vidare och ansöka om registrering. Efter diskussioner med FDA såg man sig dock tvungen att ändra tågordning och vänta med ansökan tills att en kompletterande klinisk studie först genomförts. Skälet till FDAs avvisande hållning gavs inget besked om. Vi kan dock utgå från att skälet inte hade med biverkningar att göra. TEVA har beskrivet laquinimod som en säker drog och vilseleder inte om sådant. Alltså är det rimligt att vi utgår från att FDA bedömde den kliniska effekten av laquinimod som otillräcklig, alternativt otillfredsställande utredd. Därtill, konkurrerande preparat saknas inte. ...

Min lilla portfölj

Tänker göra min kortaste blogg hitills! I december gjorde jag en ny depå där jag skall kunna handla på den nordiska marknaden till ett lågt courtage! Så i och med denna blogg får berättar jag om utvecklingen. Se det som inspiration och inget annat! Har tre innehav i denna lilla portfölj, Sanoma, Petrogrand och Lucara. Tidigare låg även Digia i den men fick lämna p.g.a. att resultatet inte nådde upp till mina förväntningar. ...

2017-05-30 14:41 · omnia

Apple Bubblan (tredje största bubblan i historien)

.När denna aktien toppar och vänder ner får vi en mycket bra indikation om när börs toppen stundar innan den längre långsiktiga nedgång som jag räknar med bör ta vid under våren 2012 Aktien har nu gjort en spik upp och befinner sig vid Gann 45 gradiga linje och bör nu stå inför sin urtoppning. Den som blankar Apple på några års sikt kommer förmodligen göra sitt livs affär. Apple är i den tredje största bubblan genom tiderna som ni kan se i charten historiska bubblor inne i kategorin Apple ...

2017-05-30 14:41 · bubo

Min första blogg: Min portfölj

Som många andra har jag aldrig bloggat eller ens kommenterat särskilt mkt här förut. Nu är det dags. Är en vanlig småsparare (ung kille i början av de 20, hantverksyrke) som sparar 10-20% procent av min inkomst i högavkastande större bolag och har även mindre innehav, varav många har fått inspiration från redeyes kunniga bloggare. (Bla. hade jag och sålde balder med nästan 100% vinst tack vare er) Nuvarande innehav som redeye har inspirerat mig till är: ...

Black Pearl – lite siffror

Den är lite knepig att förstå sig på den här oljebranschen. Jag har tittat lite på reservrapporten tillsamman med Q3:an.Siffrorna nedan avser 9 månader. Om vi ser på Q3:an så går verksamheten bokföringsmässigt i stort sett precis ihop. Det vill säga om man lägger ihop alla kostnader för ett producerat fat (royalty, operating, transport, G&A, stock based comp och depletion and deprec) så blir summan ungefär lika med intäkten per fat såld olja. ...