Community (archive)

The Community closed for new posts on May 1, 2025. All previous content is still available in the archive. Want to explore more? Visit Redeye.se

Bure-aktien långsiktigt köpvärd

Investmentbolaget Bure har berörts i tidigare blogginlägg från 15 jan 2011 om bolaget Vitrolife (som är delägt av Bure): http://www.redeye.se/aktiebloggen/vitrolife/langsiktig-potential-i-vitrolife I skrivande stund (tors 23 feb 2012, kl 11.52) handlas Bure-aktien i 19,40 kr på börsen, vilket är -6% jämfört med gårdagens slutkurs. Som lägst har Bure-aktien idag varit nere i 19,10 kr. SEB och Avanza är största nettosäljare av Bure-aktien på börsen hittills idag. Orsaken till dagens kursnedgång för Bure-aktien är väl Bures resultatrapport för q4/2011 som presenterades kl 9 idag (samtidigt som börsen öppnade): http://feed.ne.cision.com/wpyfs/00/00/00/00/00/18/6C/33/wkr0001.pdf ...

Guld vid avgörande !

Detta betyder att om guldet stänger över 1805 så kommer guldet göra en pivot high omkring april/maj i regionen av den röda boxen i spannet mellan 1914-2020. Om guldIndexet inte stänger ovanför 1805 så siktar guldet in på en lika kraftig negativ rörelse ner mot 1450 regionen i april/maj månad. För er som vill trada denna stora rörelse rekomenderar jag er att göra entre köp vid brott av 1805 Alternativt agressiv blankning vid stängning under 1750 då gårdagens stängning mycket väl kan vara toppen. ...

2017-05-30 14:42 · bubo

Jays värdering

Jays tuffar vidare mot nya höjder. Frågan är om den stora uppgången ligger bakom oss eller om det fortfarande finns krut i aktien för att nå nya höjder. Som jag skrev i min förra analys tror jag på en omsättning på minst 100 mkr kr nästa år men förmodligen betydligt högre än så. Så här tänker jag: Intäktstillväxt 109% omsättning 11,8 Intäktstillväxt 134% omsättning 8,2 De senaste två kvartalen har Jays haft en intäktstillväxt större än 100%. Om vi lekar med tanken att nästa rapport skulle visa resultat på 16 mkr (tror dock på en bit mer än så), så skulle det betyda en intäktstillväxt på 16 / 7,1 = 2,25 alltså 125 %. ...

Dags att gå in i Fingerprint!

Fingerprint har dessa månader drabbats av eventuella vinsthemtagningar och en fallande aktiekurs. För drygt någon månad sedan var förhoppningarna stora innan VD sålde av sitt aktieinnehav. Det spred skräck bland aktieägarna och kursen gick från 10 kr ner till 6.5. Människor spekulerade i huruvida detta var legitimt av VD att göra och denne rättfärdigade sitt beslut med att hävda att försäljnigen var för ett husköp. Detta lockade till stort massbeteende och alla fingerprintforum vände kappan efter vinden. Det började spekuleras om “Kartellen” eller “vinsthemtagningar”. Kursen pressades ner och missnöjet växte i takt med det groupthink och konformitet som spreds. ...

2017-05-30 14:42 · cyno

SinterCast inför 2012

Looking good, Utdelningen blev inte 1,5 SEK som jag räknade med trodde utan 1 + 0,70 SEK relativt 0,5 SEK förra året. Kassaflödet för “operations” 10 MSEK bättre än 2010. Styreslen kommer att föreslå bolagstämman ett aktieåterköpsprogram. Året slutade en dock en aning långammare än jag räknat med. (Mätkopparna som köptes under Q3 gick inte riktigt år i Q4 vilket gjorde att Q4 blev lite långsammare än jag räknat med. Räknar därför med en uppstuds i Q1. ...

Oriflame-aktien långsiktigt köpvärd

Oriflame-aktien hade en topp på över 460 kr våren 2010. Därifrån har aktien fallit kraftigt. Och det blev inte bättre av Oriflames resultatrapport för q3/2011 (som kom 10 nov 2011) då bolaget bla varnade för ett svagt q4/2011 (vilket berördes i tidigare blogginlägg: http://www.redeye.se/aktiebloggen/oriflame-lar-fortsatta-falla). Det var bla tal om svag utveckling i Ryssland som är en viktig marknad för Oriflame. Efter q3-rapporten nådde Oriflame-aktien en bottennivå på nästan 180 kr (vilket därmed innebar ett totalt kursfall på över 60% sedan toppnivån i apr 2010). ...

Första säljsignalen på 17 handelsdagar

I går kväll fick vi den första säljsignalen på hela 17 handelsdagar i form av en negativ candle stick med en svans på ovansidan som är större än 50 procent av candle stickens totala längd. Rent beteendemässigt så ser man att en större rörelse är under uppladdning då indexet smygit och konsoliderat inuti kilen. Sälj index agressivt vid brott genom kilens stigande golv! Stoploss appliceras strax ovanför 1370. (Swing position) Vi har även en negativ divegens i stochastisken med både parameterval 5 och 14 vilket höjer edgen ytterligare. ...

2017-05-30 14:42 · bubo

Ökar utdelningen med 240 %

I vanlig ordning är det inte så lätt att förutse hur bolagens intäkter eller kostnader periodiseras. SinterCast bokslut var inget undantag. Det är heller inte alltid så lätt att förutspå kortsigtiga traders agerande. Rörelseresultatet förbättras med över 60 % men utdelningen ökar 240 %.. Här finns hemligheten som alla missar. SinterCast har sedan en tid passerat kritisk massa. Med höga bruttomarginaler ökar nu vinsterna snabbt vilket betyder stigande utdelningar under kommande år. ...

Avanza-aktien långsiktigt köpvärd

Vd-intervju Videoklipp där Avanzas nya vd Martin Tivéus intervjuas: http://www.facebook.com/video/video.php?v=322690901097932 Han pratar bla om följande: • Viktigt att vara tydlig och pedagogisk med vilka avgifter man har etc. • Likheter mellan Avanza och telekombolaget Glocalnet där Tivéus jobbade tidigare. Båda är utmanare i sina respektive branscher. • Pensionsmarknaden utgör den största tillväxtpotentialen för Avanza framöver. Tivéus räknar med att det blir lättare för aktörer som Avanza att börja konkurrera om pensionskapitalet from 2013. “Flytträtts-utredningen” kommer med sitt betänkande i juni 2012 och finansmarknadsminister Peter Norman väntas därefter vara snabb med att omvandla det till lagstiftning. Ännu så länge ligger halva svenska sparmarknaden inom pensionssparande som folk idag inte kan flytta till att ha hos den aktör man vill. ...

Barkerville Gold - Potentialen

För något år sedan blev Richfields resurser ( i närheten av BGM ) sålt till New Gold.inc. Betalningen blev då ~144 $ per oz i resursen / reserven. Från inferred och uppåt i klassningen. BGM har 135 M aktier “fully diluted” inga skulder och runt 10 M $ i kassan. Om vi applicerar det på BGM skulle vi får följande värde per aktie: **1 M tr Oz = $144 M = 1.06 $ per aktie ( ungefär vad man har i den befintliga NI 43-101:an) ...