Community (archive)

The Community closed for new posts on May 1, 2025. All previous content is still available in the archive. Want to explore more? Visit Redeye.se

Trolig Vix-botten i antågande !

Indexet Är inne i en trolig dubbel botten formation som är en trendvändande formation med hög träffsäkerhet. Om indexet håller gann angle 16x1 M bör vi kunna få en starkare reaktion upp på vix, vilket talar för ras framöver på världens börser. Om denna nivån inte håller och vi får stängningar inunder 16x1M så siktar index in på den gröna horisontella stödlinjen. Stochastiken ser extremt bullich ut. Gann chart VIX http://guldbubblan.blogg.se/?tmp=28170220 ...

2017-05-30 14:42 · bubo

Undvik dyra fonder – Här är beviset

Undersökningen baseras på drygt 800 fonder ur Avanzas utbud. Jag har exkluderat alla fonder som har köp och/eller säljavgift (dessa borde de flesta som sparar aktivt i fonder ändå undvika?) För att göra jämförelsen enklare har jag även exkluderat alla fonder som tar ut någon form av prestationsbaserad avgift. Jag har utnyttjat Avanzas fondkategorier i undersökningen. För varje kategori har jag beräknat den genomsittliga förvaltningsavgiften för de ingående fonderna. Därefter har jag delat in fonderna i varje kategori i två grupper - de som har högre förvaltningsavgift än medel för kategorin och de som har lägre förvaltningsavgift än medel för kategorin. ...

80% tror att börsen skall ned

Säljarna dominerade större delen av gårdagen men så fort USA-börserna öppnade fick köparna ny styrka och OMXS30 stängde enbart ned 0,59%. I det tekniska perspektivet fortsätter OMXS30 att pendla inom intervallet 1085 och 1116 även om index för en kort stund handlades strax under 1085-stödet igår. Det amerikanska S&P 500 index bröt igår uppåt från sin konsolidering och gav således nya indikationer om att det finns mer att hämta på uppsidan. ...

Uppvärdering av Nordic Mines

Nordic Mines aktie har under de senaste veckorna varit relativt pressat, en mindre nyemission och en försenad produktionsstart är anledningen. Nu talar ganska mycket för en uppvärdering i närtid. Dagens börsvärde motsvarar ca 1.85 miljarder. Bolaget har idag bevisade malmreserver på 12,9 miljoner ton, vilket ger en genomsnittlig guldhalt på 1,85 gram per ton, motsvarande 23 850 kilogram guld. Ett fortsatt högt guldpris skulle höja malmreserven ytterligare då man baserar sina lönsamhetskalkyler på ett guldpris nästan 50 % under dagens guldpris, bolaget bedöms vara lönsamt ända ned till ett guldpris på ca 535 euro per troy uns. Dessutom har man genom terminaffärer låst priset för 36 % av produktionen (till och med q1 2015) till ett medelpris på 1049 euro per troy uns. ...

2017-05-30 14:42 · alfra

Annalkande vår med C-Rad strålar värmer gott.

C-RAD gjorde en synnerligen utmärkt nedskrivning av utrangerade delar i Gemini-projektet inför q4-2011. Resultatet lät inte vänta på sig från marknaden och det spekulerades vilt om varför och under en hög omsättning i aktien. Till och med det mest inbitna sektliknande aktieägarna blev oroade och sålde av en del. Till slut besinnades sig marknaden då oron blev stillad efter att rapporten släppts och insikten om att bolaget nu är mycket bättre positionerad än någonsin tidigare. Inga märkliga avskrivningar borde heller rulla med i q1-2012. ...

Dignitana - bokslut, 400 % tillväxt

Även om 400 % i omsättningstillväxt är fantastiskt är det mindre än vad jag hoppats på. Förklaringen ligger i problem med tillverkningen hos Kitron. Det finns en lösning på problemet. Så här ser siffrorna ut i sammandrag: Omsättning under perioden 20 384 tkr (3 943 tkr) Resultat efter finansiella poster 2 308 tkr( -21 556tkr) Kassa och bank 848 tkr(12 785 tkr) Resultat per aktie 0,29 kr (-2,73 kr Sifrorna inom parantes avser 2010. ...

ANPASSNING OCH ÖDMJUKHET I MARKNADEN

De snabba datorerna och dess algoritmhandel har gjort det svårare att läsa flödena och hitta arbitragemöjligheter. Samtidigt har den minskade ticksizen gjort det svårare att agera market maker (d v s stå uppe på både bid och offer med ett ”fair value” som riktmärke) samt försöka ta ett par snabba spreadar genom att handla aggressivt och slå/ta vissa nivåer. Ja, det var bättre förr. Eller…? Det som jag tror skiljer traders som inte håller i längden mot traders som finns med i dag och fanns även med för tio år sedan, är att de traders som håller i längden har en ödmjuk inställning till marknaden och samtidigt besitter en förmåga att hela tiden anpassa sig efter denna. Att se marknaden som ett levande väsen helt enkelt. Det som fungerade igår behöver nödvändigtvis inte att fungera idag. Så enkelt (hårt…) är det tyvärr. ...

Sälj Fingerprint Cards, köp G5

Fingerprint Cards Vid nuvarande börskurs 8 kr är Fingerprint Cards värt över 340 miljoner kr på börsen. • För det får man då ett bolag som hade intäkter på knappt 70 miljoner kr under 2011. • Resultatet efter skatt uppgick till 3 miljoner kr. Dvs utifrån det verkar aktien väldigt övervärderad vid nuvarande börskurs 8 kr? Bolaget självt räknar med att intäkterna ökar något till 70-90 miljoner kr under 2012 enl sin resultatrapport för q4/2011: http://www.fingerprints.com/~/media/PDF/Finansiella%20rapporter/2011/2012-02-09%20PM%20Bokslutsrapport%202011%20FINAL%20Sv.ashx ...

Rally till 1386 eller ras mot 1301

Indexet har gjort en dubbeltopp vilket är en stark trendvändande formation. Dock har jag i helgen analyserat oljan som ni kan se i charten inunder. Den har en bit kvar till sitt prismål vilket skulle kunna dra med sp500 upp till 1386 och fullfölja en OHS med maximalt prismål just vid denna nivå. För att OHS skall vara aktuell skall den stigande oranga trendlinjen hålla även (understa rosa) som går vid 1358. Bryter vi denna nivån siktar index in på ett test av panikstödet 1349-1350 där den blåa understa kanalbotten har sitt centrum. Bryter indexet under denna kanalbotten akriveras ras mot i första hand 1301. ...

2017-05-30 14:42 · bubo

Precise Biometrics på väg upp kortsiktigt!

Det lilla företaget Precise Biometrics i Lund har under hösten försvunnit. Åtminstone ur allmänhetens ögon. Det går att jämföra lite med en ökentorka. I september var till exempel det lilla lundabolaget favoriter i flera av Börs SMs ledande deltagares portföljer. Enough said. Och nu känns det som inget händer. Men vad som kokar mellan företagets fyra väggar is yet to come! Jag är ingen renodlad företagsexpert. Siffror är det tråkigaste som finns. Det som däremot är roligt att analysera är småsparare och större aktörers köpbeteende. Utifrån det perspektivet har jag valt att berätta varför jag är övertygad om att Precise Biometrics kommer gå upp nu framöver. ...

2017-05-30 14:42 · cyno