Community (archive)

The Community closed for new posts on May 1, 2025. All previous content is still available in the archive. Want to explore more? Visit Redeye.se

Petrogrand har öppet mål just nu

Vi börjar med att lilla Petrogrand nu i februari rekryterat tre personer i den absoluta toppen inom ryskt näringsliv. Först ut är Igor G. Solyarskiy som har anställts som förste vice-VD för Petrogrand och kommer närmast från statliga Transneft där han varit vice-VD under de 10 senaste åren. Transneft är ett bolag med fler än 110 000 anställda. Igor G Solyarskiy är en person att betrakta som en av Rysslands absoluta tungviktare. ...

Timing med guld- och dödskors del 3

Som alternativ till två glidande medelvärde har jag testat ROC (rate of change) vilket är prisförändingen i % sedan X antal dagar tillbaka. Så ROC 75 innebär att priset ska vara större än priset för 75 dagar sedan. Jag har också provat att använda månadspriser vilket i detta fallet är stängningspriset sista dagen i månaden. Då får jag 12 punkter per år och 12MA betyder att stängningspriset denna månad ska vara större än medelvärdet av 12 månader. Jag använder 0.3% i kommission och samma positionsstorlek på varje affär för att ge ett rättvisande resultat oberoende av antalet affärer. ...

OM VI SYNS FÖRSVINNER VI...

Fordonsindustrin är konservativ. Man blir inte belönad för att vara innovativ utan för att inte göra fel. Som leverantör till denna konkurrensutsatta bransch gäller det att vara tålmodig och diskret. När man ser den korrekta och överförsiktige generalen Stewe Dawson inser man att han är som klippt o skuren att leda en alltmer betydelsefull branschaktör. Det pågår en dieselrevolution i fordonsbranschen och det måste bubbla rätt rejält innan för bröstet på SinterCast VD. Men utåt syns ingenting ty “om vi syns så försvinner vi.” ...

Marskrasch 2012 !

Vi går nu in i en mycket kritisk tid och de breda amerikanska indexet sp500 står nu inför en mycket negativ period där Pisces kännetecken kommer ha sin prägel och kommer vara den negativa kraftens centrum i denna kommande nedgångsfas. Mars månad har inte heller en god positiv statistik om man studerar de senaste 11 mars-månaderna med tillhörande starkare uppgångsfas så har 10 av dessa resulterat i rejäla nedgångsfaser. Mars destruktiva kraft kommer även denna gången att sätta skräck i värdens börser. Som ni ser i charten här så har vi nu fått symetri i både pris och tid. ...

2017-05-30 14:42 · bubo

Aerocrine : När ska man köpa?

Aerocrine-caset ser bättre ut än någonsin. Framförallt sedan Scott tillträdde i september 2011 har mycket positivt hänt; - Den nya hälsoekonomiska modellen som bolaget har tagit fram visar försäkringsbolagen hur mycket de sparar genom att betala för FENO. Vikten av att ha en sådan modell kan inte nog understrykas. Försäkringsbolagen är vinstdrivande företag, de “går igång” på besparingar, inte häftig teknologi. De “struntar” i ATS rekommendationer. De vill veta “what’s in it for me?” Aerocrines modell kan nu ge dem svaret på denna fråga. ...

Endomines sitter på stora tillgågar

Endomines är ett producerande guldbolag i Norden de upprepade nyss sitt produktionsmål om 800-900kg under 2012. De kontrollerar 22 guldfyndigeter längs den karelska guldlinjen där provbrytning ska starta snart i en av de fyndigheterna. De ansöker om att få öka produktionstakten och om/när det år igenom så kommer det få en bra effekt på resultatet eftersom de guldet inte är knutet till prissäkringen. -Under december slog dem produktionsrekord och rekord i ingående guldhalt och om det fortsätter i samma takt under q1 så kan vi nog få se en produktion över 200kg. (milstolpe). ...

Mina favoritbolag 1/2012

Portföljen har slagit index och det beror till stor del på att jag valde att sälja Nokia-aktien, samtidigt som jag har lyckats hitta några andra bra aktier. Hoppas den här trenden fortsätter 2012. Jag står inför ett dilemma! Egentligen är jag rätt pessimistisk till konjunkturen och tror att de här skuldproblemen kan ta ett tag att lösa. Å andra sidan har ECB sköljt 1000 miljarder euro över den europeiska banksektorn de senaste tre månaderna. Vi har alla hört talas om “dont fight the Fed” - jag funderar ifall man ska anamma frasen “dont fight the ECB”. ...

Rekordorder efter stängning!

SIAF rapporterade en ny order efter stängning. Och det var ju ingen liten Ordern beräknas ge 21 M USD första året. Att jämföra med börsvärdet på SIAF på ca 38 M USD. Ett stort steg framåt för Sino Agro Food. Hela nyheten: Sino Agro Food, Inc. (OTCBB: SIAF.OB), an emerging integrated, diversified agriculture technology and organic food company with principal operations located throughout the Peoples Republic of China (“PRC”), is pleased to announce that our wholly-owned subsidiary company, Capital Award, Inc., has been awarded a two-phase service and consulting contract (the “Contract”) to develop a second prawn farm located in San Jiao Town, Zhong Shan City, Guangdong Province, PRC. Total revenues to the Company pursuant to the Contract are projected and could potentially be valued as high as $21 million to the Company. ...

Fingerprint Cards AB

Fingerprint Cards som investering! Fingerprint har igennom årene varit älskad och hatad av många människor på börsen, men de möter kanske deras evolution i historien detta år. De som har följt Fingerprint är medvetna om ankomsten av ny VD under våren 2009 och har sedan varit ett företag som har byggt på förtroende, inga falska förhoppningar mer och de har uppfyllt sina egna beslut och utlåtanden, trots att de har haft lika mycket motvind som alla andra. De har uppfört sig realistiskt till sina egna förmågor. Jag kommer inte att tala illa om tidigare VD, dock skulle jag säga att min uppfattning av nya och gamla VD definitivt är 2 motsatser. ...

Hexpol-aktien långsiktigt köpvärd

Vilken fantastisk aktie Hexpol varit. Kursen var nere i 12-13 kr i början av 2009 och ingen hade några förhoppningar på bolaget då i samband med den allmänna finanskrisen. Men Hexpol visade sig väldigt flexibelt i hanteringen av finanskris-svackan och med några lyckosamma förvärv har kursen stigit rejält till nuvarande kursnivå på 229,50 kr. Köpte man Hexpol-aktier på bottennivån för 100 000 kr är aktieinnehavet idag värt 1,8 miljoner kr. ...