Community (archive)

The Community closed for new posts on May 1, 2025. All previous content is still available in the archive. Want to explore more? Visit Redeye.se

Jays

Jays har varit en kursraket av sällan skådat slag. Aktien har stigit över 200% på någon månad. Runt om på forum diskuteras hur många procent aktien stigit. Det är enligt mig helt fel att tänka på detta sätt. Ett företag med lågt marknadsvärde kan mycket väl stiga 1000 % utan att någon drastisk förändring. En kommentar, ett avtal, en artikel mm kan motivera en förändring i marknadsvärde från 1 mkr till 11 mkr. ...

Köp Endomines

Endomines aktien har på senare tid tyngts av fjärde kvartalets resultat som kom in under förväntningarna. Bolaget drogs av höga kostnader och så valde dem att inte leverera allt guld vilket tyngde resultatet med ca 6 miljoner kronor. Höga kostnaderna under 2011. Bolaget har en långsiktig cashcost/Oz på 550-600$\Oz. Men under 2011 så var kostnaderna mycket högre vilket kan förklaras av uppstart av gruvan, förberedelser för listning på Smallcap och under sommaren så drabbades Pampalo av ett ras som ökade behovet av bergsförstärkning under det fjärde kvartalet. Jag räknar med att kostnaderna kommer att sjunka drastiskt under 2012. ...

2017-05-30 14:43 · landa

Spiltan räntefond – fint alternativ till banksparande

Spiltan räntefond är en kort räntefond som lånar ut pengar till svenska företag. Den genomsnittliga utlåningstiden ligger under ett år. Avgiften för fonden är suveräna 0.1%. Jag förväntar mig att fonden kommer avkasta ca 3% i år. Avkastningen har legat mellan 2-3% per år senaste åren. Storleken på fonden är ca 1,7 miljarder och fonden har 5 stjärnor i morning stars rating. Jag har haft en hel del likvider hos Svea Direkt, men kommer flytta en del av dessa till mitt investeringssparkonto och placera hos Spiltan. Hos Svea Direkt har jag 3% i ränta, hos Splitan får jag också 3% ränta men får behålla 2,5% istället för 2,1% pga de i nuläget mer gynsamma skattereglerna för investeringssparkontot. Det motsvarar som om jag skulle få 3,57% i ränta på sparkontot. ...

Systemair-aktien dyr

Systemair berördes i ett tidigare blogginlägg i nov 2011: http://www.redeye.se/aktiebloggen/systemair/salj-systemair-kop-senare Där blev rekommendationen “sälj” för aktien i förväntan om en svag resultatrapport för bolagets q2 (avseende perioden aug-okt 2011). Sedan överraskade Systemair med en stark q2-rapport (i slutet av nov 2011) och aktiekursen steg en del efter den. • Handelsbanken höjde i dec 2011 sin riktkurs för Systemair-aktien till 75 kr. • Nu i feb 2012 höjde Handelsbanken riktkursen ytterligare till 80 kr. ...

Clas Ohlson-aktien dyr

Clas Ohlson ska presentera sin q3-rapport (för perioden nov 2011-jan 2012) nu på tors 8 mars 2012 kl 8. Blir rapporten flipp eller flopp? Så här ser bolagets tidigare ekonomiska utveckling ut: (Clas Ohlsons räkenskapsår varar från maj ena året till apr året därpå.) Intäkter: 12 mån-2010/2011: 5,8 miljarder kr (+5%) q1-2011/2012: 1,4 miljarder kr (+5%) q2-2011/2012: 1,6 miljarder kr (+8%) Intäktsförändring exkl valutaeffekter: 12 mån-2010/2011: +8% q1-2011/2012: +7% q2-2011/2012: 8% ...

Sälj Electrolux

Vitvarutillverkaren Electrolux berördes i ett tidigare blogginlägg från 2 jan 2012: http://www.redeye.se/aktiebloggen/electrolux/plus-och-minus-med-electrolux Där framkom att bolaget är välskött men möter stenhård konkurrens från tex sydkoreanska Samsung. Då låg Electrolux-aktiens börskurs i ca 110 kr och sedan dess har den på ca 2 månader stigit till över 145 kr. Nu (i fredags, 2 mars 2012) har Electrolux publicerat sin årsredovisning för 2011: http://feed.ne.cision.com/wpyfs/00/00/00/00/00/18/89/F6/wkr0001.pdf Det är en rejäl lunta på 189 sidor. Där framgår bla att Electrolux resultat per aktie föll från 16-17 kr 2010 till 7-8 kr 2011 (dvs mer än en halvering). ...

investmentbolag kommer att uppvärderas under 2012

Medcap är en nordisk private equity aktör som investerar i mogna bolag inom Life Science med betydande utvecklingspotential. MedCap har dessutom en portfölj med investeringar i forskningsbolag som företaget avser sälja ut antingen ett och ett eller tillsammans som en enhet i en nära framtid. MedCap är noterat på handelsplatsen FirstNorth Summerat befinner sig samtliga dotterbolag i centrala exekveringslägen inför avslutningen på året. Med rätt genomförande ser innevarande år och framtiden riktigt ljus ut för befintlig portfölj skriver VD:n ...

Säljsignal i guldet

De som följer min taktik slapp sitta med på slakten härom dagen då vi fick en mycket kraftig negativ säljsignal i form av en Belthold för nedgång. Denna korta formation har mycket hög träffsäkerhet. Guldindexet siktar nu in sig i första hand ett test av den långsiktiga stigandre gröna trendkanalsbotten nere vid 1610 nivån. Har även 1450 som bör bli aktuell längre fram. Chart (bild) http://guldbubblan.blogg.se/index.html Se även den stora bilden med matnyttig info om guldet. ...

2017-05-30 14:43 · bubo

Sälj Opcon, köp Wise Group

Opcon Är Opcon-aktien köpvärd vid nuvarande börskurs 2,47 kr? Opcon betalar aktiemäklarfirman Remium för att få finnas med på Remiums hemsida Introduce.se http://www.introduce.se/ där Remiums aktieanalytiker Claes Vikbladh gör följande prognoser för Opcons ekonomiska utveckling: • Opcons intäkter på ca 600 miljoner kr 2011 väntas öka till nästan 800 miljoner kr inom tre år (dvs en intäktstillväxt på i snitt 9-10%/år). • Opcon går med förlust och hade en rörelsemarginal på -9% 2011, men redan 2012 väntas Opcon börja gå med vinst och inom tre år väntas rörelsemarginalen ha ökat till över 6%. • Opcons resultat per aktie på ca -0,40 kr 2011 väntas förbättras till 0,26 kr inom tre år. • Opcon har en ganska hög skuldsättning på 111 miljoner kr i slutet av 2011 (jämfört med att Opcon är värt ca 330 miljoner kr på börsen vid nuvarande börskurs 2,47 kr). ...

Ketchupeffekt för Enjoy Group?

Under hösten kom en hel del positiva nyheter från Enjoy Group, varav det mest positiva förmodligen var att patenttvisten med Frigoglass som är en av världens största tillverkare av kommersiella kylskåp resulterade i en förlikning där bolagen istället för att tvista kom överens om att Frigoglass skulle bli kund till Enjoy. Där fick vi alltså ett första bevis på att Enjoys patent verkligen håller med tanke på att en bjässe som Frigoglass knappast skulle gett sig annars. ...