Community (archive)

The Community closed for new posts on May 1, 2025. All previous content is still available in the archive. Want to explore more? Visit Redeye.se

Dignitana - Björnes räkneskola del 2

Jag började ju med räkneskola förra veckan och tänkte att vi försiktigt skulle glänta på vad resten av marknaden kan vara värd. Onkologi, USA totalmarknaden, uppskattningsvis 4000 miljoner. Att försiktigt säga att Dignitana når en marknadsandel om15 % av denna fem år efter lansering är inte orimligt. 600 miljoner kr ger nog lågt räknat 300 i vinst eftersom marginalerna är riktigt, riktigt bra och säg 200 miljoner kronor efter skatt. Då blir det svårt att inte tro att värderingen blir mellan 2-4000 MSEK för onkologi USA och JA det är konservativt räknat (den som tyckerannorlunda kan väl visa det). ...

Commodity Quest: Mejlsvar från vd

Om Bernhard von der Osten-Sacken Von der Osten-Sacken gjorde sig väl känd när han sprutade med dyr champagne på Stureplans-krogar i Stockholm för ett antal år sedan. Tydligen var det champagne-sprutandet som fick Ekobrottsmyndigheten att börja utreda om han gjort sig skyldig till insiderbrott. Osten-Sacken var då storägare i börsnoterade fastighetsbolaget Allokton där han även satt i styrelsen. Men insiderutredningen tvingade honom att sälja av Allokton-aktierna och lämna styrelsen där. ...

KÖPTIPSET

Jag har läst på om en aktie som jag tror står inför skördeetid i dubbel bemärkelse. Aktien värderas ca 33% av eget kapital, har ett p/e tal under 1, en tillväxt av EPS på ca 100% närmaste åren och som grädde på moset får vi utdelning också. Bolaget är verksamt inom ett område som jag är övertygad kommer gå urstarkt närmaste åren speciellt i det geografiska läge som just detta bolag är verksamt. ...

Active Biotech – Ett högst sannolikt scenario

– är att Teva och FDA fullföljer den sista studien med målet att använda sig av 1,2 mg för att styrka Laquinimods potential. Självklart ligger inte bara vinstintresse till grund för detta, men ur mitt perspektiv så kommer denna studie att öka efterfrågan och priset på Laq. Tevas patent för Copaxone löper fram till 2014, så det finns utrymme att fila på Laq för att få ut så mycket som möjligt. Detta innebär inte att Laq får förhinder. Tvärtom, lanseringen av Europa kommer att ske under tiden som FDA och Teva bedriver sin studie. ...

NeuroVives beslutade nyemission underlättar den planerade börsnoteringen

NeuroVive har beslutat att genomföra en företrädesemission 1:3 till kursen 13 kr per aktie. Merparten av beloppet 64.8 Mkr är säkrat, eller mer precist 54.9 Mkr, varav insiders garanterar en dock hittills okänt stor andel för inget skrevs i PM:et i går om precis hur fördelningen ser ut och vilka samtliga garanter är. De kan ha haft visst egenintresse av att emissionskursen skulle sättas lågt om de tecknar sig för mer än sin aktieinnehavsbaserade andel av nyemissionen. Insiders garanti kan också ses som en vink till marknaden att de tror starkt på NeuroVive och att aktieägare bör fullteckna sin andel om man inte vill överlåta en del av sin förväntade framtida värdestegring till insiders. ...

iPad3 - Redeye står i kön igen (uppdaterad)

Vi har ställt oss i kön 3h innan dörrarna öppnas. Skillnaden är också att klockan endast är 05.15 på morgonen! Dessutom har vi jeans på oss för första gången på två veckor då det är lite svalt så här tidigt på morgonen…..endast 15C. Vi har dock laddat upp med en mugg Starbucks kaffe och en muffins! Nu är vårt könummer 16 och stämningen är lugnare än förra gången (se bild), en oroväckande signal för alla aktieägare kanske? (vad säger du Tomas?). Dock så kan man inför 3:an förbeställa en padda vilket man i USA inte kunde göra med 2:an. Dessutom släpps 3:an relativt snabbt på andra marknader vilket inte var fallet med 2:an. ...

Köpläge i Corem-aktien

Det är i alla fall något man kan spekulera om. Corem har berörts i tidigare blogginlägg: • 11 okt 2011: “Modigt köpa Corem?” http://www.redeye.se/aktiebloggen/modigt-kopa-corem • 7 dec 2011: “Läge sälja fastighetsaktier?” http://www.redeye.se/aktiebloggen/corem/lage-salja-fastighetsaktier Där fick Corem-aktien säljrekommendation. Resonemanget byggde inte på att Corem är ett illa skött bolag. Tvärtom, Corem är säkert mycket välskött med den kreative och energiske Rutger Arnhult vid rodret (nu som före detta vd men fortfarande huvudägare och styrelseledamot). Men däremot kan Corems skuldsättning anses vara hög vilket innebär en hög risk om fastighetsmarknaden skulle börja försämras - inte för att det finns några direkta tecken på en sådan försämring, utan helt enkelt bara att hög belåning innebär en stor teoretisk risk för ett fastighetsbolag OM fastighetsmarknaden skulle försämras. ...

Dignitana - ska vi räkna lite?

Ska vi räkna lite? Titta på det här och säg mig vad jag gör för fel. Dignitana har avtal om 1500 system med KonicaMinolta och tror sig via den partner för Europa som snart ska presenteras kunna sälja minst 500 till. När jag säger 1500 system till KM så är det ingen förhoppning eller uppskattning. Det är GARANTERADE volymer. Låt oss säga att Dignitana får 200 000 per system och har en bruttomarginal på 50 %. Detta ger en bruttovinst på 200 miljoner svenska kr. Är ni med mig? Nu kommer ju inte intäkterna idag utan sprids ut över en period på, låt oss säga 5 år. Diskonterat till idag med 12 % i ränta blir detta på 2,5 år. Ca 141 miljoner. Ja ni läste rätt 141 miljoner. Börsvärde idag 152 miljoner. ...

G5 entertainment - 15 Frågor

De 15 frågorna (“Scuttlebutt questions” för er som läst boken) från Philip Fishers “Common stocks and uncommon profits” ställda om G5 kommer här, varning för “confirmation bias” då jag äger aktier i G5. 1. Har företaget produkter eller tjänster med tillräcklig marknadspotential för att möjliggöra en markant försäljningsökning i minst flera år framöver? Inte i dagsläget, men man har en effektiv och expanderande pipeline där man utvecklar spel efter spel som dessutom inte är särskilt beroende av en försäljningssuccé utan kan “bomma” på ett spel utan en ekonomisk katastrof. ...

Chans att fynda inför positivt nyhetsföde. Stark turn-around pågår!

Ökat intresse för C-Rad efter stark orderingång. Intresset för C-Rad har ökat betydligt efter att bolaget presenterat en kraftig orderingång i samband med q4-rapporten. Bolaget har en orderbok som nu överstiger 20 MSEK och det mesta skall levereras under q1 och q2. Man har sedan detta presenterats givetvis tagit fler ordrar och det är tydligt att bolaget är i en kraftig turn-around. De 20 MSEK är tagna på bara ungefär 2 månader och en stor del går att härleda till Catalyst-succén. ...