Community (archive)

The Community closed for new posts on May 1, 2025. All previous content is still available in the archive. Want to explore more? Visit Redeye.se

JAYS "exklusiv VD-intervju"

Hörlurar är heta – och dyra. I världsberömda modebutiker som Colette i Paris och Isetan i Tokyo säljs nu ”high-end”-märken bredvid lyxkläder samt juveler och i februari sågs rapstjärnan Lil’ Wayne gå omkring med diamantprydda hörlurar från Beats by Dre värda 1 MUSD. Med ”stjärnglans” som draglok faller naturligtvis konsumenterna som furor samtidigt som allt fler anser sig ha råd att spendera mer på hörlurar till sin smartphone för att få uppleva en bättre ljudupplevelse från musikspelaren. ...

Social Valutahandel

Om du inte har läst mitt förra blogginlägg så hittar du det här. Jag kör ett litet experiment där jag hjälper en av mina läsare att kopiera i mitt tycke de bästa gurusarna på eToro. Så här ser det ut. 200 usd har jag att investera i gurus. Efter ett antal veckor har investeringen ökat till 243 usd. Med denna takten kommer min läsare att ha runt 1500 - 2000 usd runt årskiftet. ...

Köpläge i Creades

Noonday I ett tidigare blogginlägg (från 17 feb 2012) gavs köprekommendation i EOS Russia-aktien: http://www.redeye.se/aktiebloggen/eos-russia/koplage-i-eos-russia Orsak: Att hedgefonden Noonday gått in som storägare i EOS Russia. Noonday är baserad i London men styrs av svenska finansmannen Lars Bane. Allt han rör vid tycks bli till guld. Tex gick Noonday tidigare in som storägare i larmbolaget Niscayah som kort därefter blev uppköpt för en hög budpremie. Vid ett tillfälle uppgav Bane att Noonday förvaltade ett kapital på 240 miljarder kr: http://www.realtid.se/ArticlePages/200811/14/20081114152526_Realtid031/20081114152526_Realtid031.dbp.asp Kan det verkligen stämma? ...

Goda Petrogrand-nyheter!

“Bevisade reserver Bevisade reserver är reserver som kan uppskattas, genom analys av geologisk- och ingenjörsdata, vara med skälig tillförlitlighet kommersiellt utvinningsbara från ett givet datum, från kända reservoarer samt under rådande ekonomiska läge, existerande produktionsmetoder samt nuvarande regeringsbestämmelser. Bevisade reserver kan kategoriseras som utbyggda eller icke-utbyggda. Skulle deterministiska metoder tillämpas skulle termen tillförlitlighet anses uttrycka en hög grad av tillit att dessa kvantiteter kan utvinnas. Skulle sannolikhetslära tillämpas skulle det vara minst 90 procents sannolikhet att kvantiteterna som är utvunna är minst lika med de uppskattningar som gjorts.” ...

G5 levererar påskkaramell!

G5 levererar en påskkaramell och höjer sin q1-prognos från 16 Msek i omsättning till 17,2 Msek. Det operativa resultatet höjs från 5 Msek till 5,6 Msek. Mycket starkt då jag inte var helt säker på om de skulle nå prognosen på 16. Jag tror detta minskar osäkerheten kring bolaget och tror på uppgång en tid framöver särskilt med tanke på att g5 på torsdag släpper vc2 på både ios och android. Den lilla osäkerhet som fanns pga av att 2011-resultatet blev något lägre än vad g5 trodde borde nu vara borta. Marknaden växer så det knakar och framförallt asien bidrar nu till en större utsträckning till resultatet tror jag. Även om G5 inte nått samma fina placeringar i år som förra året så lyckas de krossa omsättningen från det tidagare bästa kvartalet, q4 förra året på 14,7 msek i omsättning, det här är som jag skrivit tidigare bara början på vad som komma skall. ...

Insiders fortsätter att tanka Medirätt

Jag noterar med glädje att IR-ansvarige i Medirätt återigen valt att köpa på sig aktier i bolaget där han är insiderregistrerad. Ingen stor summa i det stora hela men han har tidigare köpt på sig vid flera tillfällen och man får intrycket att han hyser stor tilltro till bolagets möjligheter. Och varför skulle han inte det? Normalt tar det lång tid för dessa så kallade förhoppningsbolag att etablera sin försäljning, men i detta smått unika läge har andra mycket större aktörer redan etablerat deras teknologi åt dem. Väl medvetna om att Medirätt sökt patent har de valt att inkludera mjukvara som ska förhindra felmedicinering i minst 150 000 datajournaler. Dessa bolag måste nu betala licens till medirätt eller ta diskussionen i rätten och gissningsvis väljer de det förstnämnda alternativet. ...

Två kul högoddsare - Free2move och Generic Sweden

Generic Sweden har jag skrivit några gånger om. Detta bolag är lågt värderat! Jag tycker helt enkelt det. Börsvärde låga 43 miljoner kr. Detta trots att bolaget ser ut att gå mot ett riktigt intressant 2012. Generic består av 2 delar, en nischad teleoperatör som 2011 gjorde en vinst på omkring 11 mkr! Bara genom detta förtjänar Generic en betydligt högre värdering. Andra dotterbolaget är verksamt inom konsult och detta har varit problembarnet som dragit ned koncernens resultat. Men med ny VD från Cybercom och rejäla ordrar på slutet ser konsultdelen ut att kunna göra en ordentlig vändning. Nu senaste kvartalet blev det sånär plusresultat och trenden pekar helt tydligt uppåt. Denna del omsätter omkring 80 mkr. Trots det ser marknaden ut att värdera denna del till noll eller rent av minus. ...

Spekulativt köp: Precise Biometrics

Höga mål Fingeravtrycks-teknologibolaget Precise Biometrics vd Thomas Marschall i bolagets nya årsredovisning för 2011 (daterad 26 mars 2012): “Det övergripande målet för vår affärsplan, Plan 2015, är att kvalificera Precise Biometrics för en notering på Nasdaq OMX MidCap-lista under 2015. För detta krävs att vi växer och utvecklas inom våra utvalda segment och når en värdering på minst 1,5 miljarder kronor enligt nuvarande noteringsregler.” “Allra viktigast är att förstärka vår tillväxt och lönsamhet i linje med Plan 2015. Vi har satt upp ambitiösa mål, men jag bedömer dem som helt realistiska med de stora möjligheter på biometriområdet som vi har identifierat och de nya produkter för mobilmarknaden som lanseras under första halvåret 2012.” ...

Mineral "KATASTROF" Invest

Det är väl i och för sig en skymf mot andra RIKTIGA gruvbolag att kalla Mineral Invest för gruvbolag. “Åklagarmyndigheten misstänker att gruvbolaget Mineral Invest International har startats med pengar från den åtalade kokainsmugglaren Jonas Falk, tidigare Oredsson.” Varför blir jag inte förvånad? “Utredningen lämnades in till Stockholms tingsrätt i veckan, och visar att Jonas Falk har personliga band till Mineral Invests operative chef Joachim Andersson. Han berättar i förhör att han känner Falk sedan tidigt 1990-tal. De båda har ett brottsligt förflutet. Andersson har tidigare dömts till fem års fängelse för skattebrott och hade näringsförbud i åtta år. Falk har avtjänat tre långa fängelsestraff för grova rån.” ...

Petrogrand sista chansen

Vem är då denna Alexander Komarov? Jo Alexander Komarov är chefen för NIA Tomsk Tomsknedra, Alexander vet allt som händer i området och han har även inspektörer på licenserna där oljebolagen borrar. Så skulle det visa sig att Petrogrand påträffat olja så är Alexander Komarov en av det första att få reda på detta. Alexander Komarov säger till en rysk nyhets sida i samband med att nya licenser skall ut till auktion, att man hittat tecken på olja samt indikationer på gas i Ust Tym fördjupningen, vad Alexander Komarov nog inte tänker på när han gör detta uttalande är att Petrogrand är det ända bolaget som borrar i Ust-Tym fördjupningen. ...