Community (archive)

The Community closed for new posts on May 1, 2025. All previous content is still available in the archive. Want to explore more? Visit Redeye.se

Readsoft-Formpipe 1-0

Formpipe Negativt med Formpipe att handeln med bolagets aktier verkar vara så liten på börsen. Inte en enda Formpipe-aktie omsatt hittills idag (under förmiddagen idag, tis 17 apr 2012). Och spreaden mellan köp- och säljkurs nästan 4% (dvs om man köper aktier för gällande säljkurs 16,20 kr och direkt säljer dem för gällande köpkurs 15,60 kr blir det en värdeminskning på nästan 4%). Dessutom tunn orderbok (alltså aktieorderboken): • I skrivande stund kan man sälja max 1 415 Formpipe-aktier för nuvarande köpkurs 15,60 kr (dvs aktier för ca 22 000 kr). • Och man kan köpa max 600 Formpipe-aktier för nuvarande säljkurs 16,20 kr (dvs aktier för under 10 000 kr). ...

Nyemission skruvar upp temperaturen i Medirätt

Så fick vi besked om nyemission. Detta behandlades med sedvanlig reaktion av i alla fall ett par aktörer som väljer att trycka ner aktien. Ett bolag som behöver pengar är alltid värt mindre än ett bolag med tomt i kassan…? Det kan inte ha kommit som någon överraskning för någon att en emission var på väg eftersom kassan varit tom ett tag. Visst kunde man hoppats på att det skulle dyka upp något snabbt för att minska behovet men det hände alltså inte. Istället får de ägare som vill stoppa in mer pengar och övriga blir rejält utspädda. Det positiva med detta är att free float kommer att öka men framför allt finns det ett enormt signalvärde i att insiders faktiskt stoppar in sina egna pengar för att förhindra utspädning. Det är ju nästan unikt! Normalt sitter grundare och ledning på händerna och väntar på att någon annan ska plocka upp notan men här vill den ledning som köpt aktier sedan introduktion fortsätta vara med och man måste ju anta att det inte är av välgörenhet utan för att tjäna pengar. ...

Spekulativt köp: Black Earth Farming, Rusforest

Familjen Lundin är huvudägare i investmentbolaget Vostok Nafta. Familjens numera bortgångne patriark Adolf Lundin hade ett gott öga till Vostok Naftas vd Per Brilioth. Brilioth verkade få Lundin att via Vostok Nafta investera i jordbruksverksamhet i Ryssland (bolaget Black Earth Farming) och skogsverksamhet i Ryssland (bolaget Rusforest). Temat verkar ha varit att jordbruksmark och skogsmark har väldigt låga prisnivåer i Ryssland jämfört med tex Sverige. Ett annat tema som Brilioth brukade dra om Black Earth Farming var att det allmänna välståndet i världen ökar, vilket gör att allt fler börjar äta kött. Och det i sin tur leder till ökad efterfrågan på spannmål för att utfodra kor etc, vilket på sikt väntas leda till stigande spannmålspriser globalt. (Några kraftigt stigande spannmålspriser har väl inte märkts av ännu under de år som BEF varit igång, men det kanske kommer.) ...

Axis-aktien långsiktigt köpvärd

Resultatrapport för q1/2012 Axis berördes i ett tidigare blogginlägg från jan 2012: http://www.redeye.se/aktiebloggen/betsson/superportfoljen Där ansågs Axis-aktien vara köpvärd vid dåvarande börskurs 142,50 kr. Sedan dess har börskursen förändrats med +24% till 176,50 kr (slutkurs igår mån 16 apr 2012). Men idag (tis 17 apr 2012, kl 8) presenterade Axis sin resultatrapport för q1/2012 som blev dålig och lär få börskursen att falla säg 10-15% till 150-160 kr som lägst. //Tillägg: Slakt av Axis-aktien på börsen i den inledande handeln idag tis 17 apr 2012. Som lägst har aktien varit nere i 142 kr, dvs -20% jämfört med gårdagens slutkurs. Klart bra långsiktigt köpläge på de nivåerna. Mer om det nedan.// ...

Håll i er!

Titta närmare på graferna nedan: http://stockcharts.com/h-sc/ui?s=$cac http://stockcharts.com/h-sc/ui?s=$ftse Kikar man på några Spanska banker så är det ingen munter syn man möts av. http://stockcharts.com/h-sc/ui?s=bbva http://stockcharts.com/h-sc/ui?s=std Min analys har hela tiden speglat en negativs syn på börsen med start mars-april 2012. Problemet var att börsen rallade betydligt högre än jag någonsin hade trott inför dessa månader. Det var inte alls med i beräkningen. Inte den höjd börsen tog i början på året!! Det missade jag helt. Tyvärr! ...

Redeyes första NeuroVive-analys ligger lågt inom TBI

Till betydande del beror skillnaden i värdering av NeuroVive i Redeyes analys mot min egen analys värdering att de antar avsevärt lägre sannolikhet, 30 %, för att NeuroSTAT når framgång inom bolagets som jag bedömer i nuläget mest värdefulla projekt dvs TBI. 30 % brukar schablonen vara inför fas II-resultat efter en lyckad fas I-studie i många analyser. Jag antar istället 65 % sannolikhet eftersom NeuroSTAT inom TBI har minst lika omfattande och lovande prekliniskt och kliniskt fas II-stöd forskningsmässigt som CicloMulsion har inom reperfusionskada efter hjärtinfarkt för vilken Redeye åsätter sannolikheten 48 % medan jag antar 65 % där också. Visserligen ska NeuroVive nu först göra sin fas IIa-studie inom TBI men den blir snarare en extra och kanske sannolikhetshöjande förövning för att optimera upplägget till fas III eftersom NeuroVive, till skillnad mot många andra bolag som ska genomföra fas II/III, kan dra nytta av tidigare kliniska fas II-erfarenheter i USA. Det förbättrar alltså chanserna i fas III, inte tvärtom. Med Redeys synsätt kommer kanske sannolikhetsfaktorn för TBI öka kraftigt när fas III formellt har påbörjats, medan jag alltså bedömer det sker i stort sett riskfritt räknat från nuläget och snarare risksänkande inför framtidens fas III. Det verkar här som att Redeye har varit onödigt konservativa som om inte redan positiva fas II-data fanns publicerade. Med samma 65 % sannolikhet som jag använder i båda projekten hade Redeye naurligtvis fått ett betydligt högre motiverat aktievärde, allt annat lika. ...

Mineral Invest International - Rent mjöl i påsen?

För ett par veckor sedan kom det fram på ett börsforum att MII’s Joachim Andersson kallats som vittne i ett av Sveriges mest uppmärksammade brottsmål. I de tidningsartiklar som publicerades på di.se och realtid.se under efterföljande helg hängs Joachim Andersson och Harriette Broman ut. Marknaden tar dessa nyheter med en relativ klackspark, men senare händer något. Aktietorget, listan där MII-aktien finns listad, väljer att OBS-notera bolaget. Kursen sjönk 30% och har inte återhämtat sig än. ...

guld och sommar är happy days

Guld och sommar är lika med happy days Sommarn är nog den bästa tiden att handla med guld enligt mig. Guldet befinner sig mellan 1600 och 1800 dollar och just nu så försöker 1650/60 brytas Och jag räknar med att detta sker om inte idag så under denna vecka. Nästa motstånd ligger vid psykologiska 1700 numret där vi kan förvänta oss en lite pullback och där ges det ännu ett bra köp läge om man missade ingången vid 1600/1630 nivån. ...

Äpplet och björnen

Ni som följt mig i ett halvår vet att jag har skissat på en större huvudskuldra formation i de amerikanska indexen och Omxs30 ser ut att navigera efter den bilden fortfarande. De stora subcyklerna tyder på en dyster höst, likt 2008 om indexet tar fart igen vid den understa lila parallella linjen dock ger mitt gann jul indikation omtest av den gula långsiktiga trend linjen som sträcker sig från botten 2009 och när gannhjulet indikerar dessa tal skall man dra öronen åt sig. ...

2017-05-30 14:46 · bubo

Spekulativt köp: Kopparbergs Bryggeri

Bolagets verksamhet lär dessutom inte vara särskilt konjunkturkänslig, vilket också är en fördel. 2011 blev ett rekordår för Kopparbergs Bryggeri: • Intäkterna blev 1,3 miljarder kr (+22% jämfört med 2010). • Rörelsemarginalen steg från under 7% 2010 till över 8% 2011. • Resultatet per aktie blev 2,29 kr (+52% jämfört med 2010). • Skuldsättningen är hög med skulder på 600-700 miljoner kr jämfört med att bolaget är värt ca 500 miljoner kr på börsen (vid nuvarande börskurs 25 kr). Dock lär ej alla skulder på 600-700 miljoner kr vara räntebärande banklån eftersom räntenettot bara var -16 miljoner kr under 2011. Det tyder snarare på att KB har banklån för kanske drygt 300 miljoner kr (om man räknar med att 16 miljoner kr i räntekostnad/år förklaras av en skuldränta på 5%/år). • Aktieutdelningen föreslås bli 1,20 kr (+50% jämfört med 2010) vilket ska ses mot bakgrund av “styrelsens förväntningar om en fortsatt positiv utveckling för koncernen”. Utdelningsnivån uppgår till nästan 5% av Kopparbergs Bryggeris börskurs 25 kr. För att få aktieutdelningen måste man köpa aktier i Kopparbergs Bryggeri senast bolagsstämmodagen tis 29 maj 2012 och behålla aktierna åtminstone till nästa börsdag. ...