Community (archive)

The Community closed for new posts on May 1, 2025. All previous content is still available in the archive. Want to explore more? Visit Redeye.se

Mineral Invest International - Rentvådda

OBS-noteringen är äntligen borta. Aktietorget gav till advokat Ola Hansson, från högt respekterade Hamilton Advokatbyrå, uppdraget att utreda ifall det “förelåg en väsentlig osäkerhet avseende bolaget och bolagets aktier”. Den oberoende granskningsrapporten visade att det mot Mineral Invest inte funnits något att anmärka på, varken juridiskt eller etiskt. Nu kan fokus återigen handla om licensvärdeökning som faktiskt, tro det eller ej, är MII’s primära uppdrag. Det största problemet i dagsläget är att TO-kursen ligger på 35 öre medan aktiekursen ligger på 26 öre, efter dagens stängning. Det blir med andra ord svårt att motivera en teckning om inte kursen fortsätter att röra sig norrut dagarna som kommer. ...

Portföljgenomgång

Jag tänkte göra en genomgång av mina portföljbolag med lite funderingar och motiveringar. AstraZeneca – Omsättningen kommer falla och det är osäkert hur mycket besparingar kan hålla uppe vinsten. Jag har ingen stor placering i bolaget men det är värt ett litet bet när värderingen på P/E är så lågt och direktavkastningen så bra. Det finns utrymme att överraska positivt framöver. Som Jim Rogers säger, när alla är så negativa och står på den ena sidan i båten då är det dags att gå över till andra sidan. Mitt fair value per aktie är 360 SEK. ...

Hur tjäna storkovan oberoende av marknaden?

Min 20+ år erfarenhet från börsen är att det är mycket svårt att tjäna pengar. Jag har försökt med blue chips, warranter, valutaoptioner, mid och small caps. Jag har försökt med långsiktighet och daytrading och det som hände var att jag tjänade knappt några pengar alls utan snarare förlorade pengar. Jag köper nu företag innan det är klart att de blir framgångsrika och lägger många ägg i korgen, och hoppas att några av dem utvecklas till stora framgångsrika företag. Då kan det bli mycket stora vinster på ett eller några få företag och små förluster på de övriga. ...

Har NeuroVive närmare 30 % eller 65 % chans att nå TBI-marknaden ?

Min fru numera inte obekanta PhD Ann-Cathrin Engwall som har fyra akademiska examina i naturvetenskap och medicin nämligen farmaci, fil kand i medicinsk bioteknologi, MSc i bioteknologi och PhD i molekylär cellbiologi, och med erfarenhet från bl a forskning om blodhjärnbarriären, läkemedelsutveckling i bioteknikindustrin, utveckling av biofarmaceutiska tillverkningsprocesser och som inbjuden forskare på ansedda tyska Paul Erlich Insitute som ungefär motsvarar svenska läkemedelsverket och smittskyddsinsitutet sammanslagna, gör en likadan bedömning som jag gör i detta blogginlägg dvs hon tror också med sin breda erfarenhet att NeuroVives TBI-projekt har mycket goda möjligheter att lyckas på egna meriter s a s och av samma orsaker som jag. ...

Sp500 Indikerar ras ner mot 1300

Sp500 börjar indikera kraftig nedgång i form av en bear flag. fall höjden (Target är lika lång som flaggstången) dvs omkring 1300-1330 Vi har även en potentiel HS bildning som har target omkring 1300 också. Behåll långsiktigt negativa positioner. stor bild http://guldbubblan.blogg.se/?tmp=18115351

2017-05-30 14:46 · bubo

New Wave & Africa OIl: Gap2 säljer med vinst på 150-200proc.

Jag säljer nu ett gammalt trotjänarinnehav, från 2009. Jag rekade inte aktien i bloggform, men dock i bla kommentatorsfält här på Redeye. Jag minns att Ture Tratt ( som tydligen noterat rekarna ) gratulerade mig nånstans när den drog vidare upp mot 30 kr första gången efter entryn på runt 10 kr, och jag redan då konstaterade ca 200 proc +. Sedan var jag som bäst upp ca 550 proc, början 2011 ( på drygt 2 år ). Jag borde nog ha nöjt mig, när NEWA drog allt mera mot 1000 proc upp från kursbotten runt finanskrisen, och stödpaketen hade gett marknaden en hel del skjuts. Girighet kan vara ett problem. ...

2017-05-30 14:46 · gap2

Sino Agro Food - Telefonkonferens idag 16.00

Jag har ökat idag ( eller igår ser jag när jag kikar på klockan ). Allt ser bra ut enligt mig och jag känner mig nöjd med resultatet 2011 som blev adjusted diluted 0,43 EPS 0,43 . Stängde idag på 0,63 USD Aktiekursen är en emotionell berg och dalbana så jag får många frågor från olika håll så ta nu chansen att fråga Solomon direkt. Jag har varit med om rejäla svängningar i aktien några gånger och börjar bli luttrad. Jag tar ett steg tillbaka, ser till det fundamentala när det stormar som mest och där ser det kanon ut. De kraftiga kurssvängningarna är något vi får leva med än så länge. Jag tradar inget i aktien utan ökar på med små poster när tillfällen ges. ...

PetroGRANDE gör en Imperial?

Idag pressmeddelade PetroGrand att de funnit kolväten i brunn N-232 samt spår av kolväten i brunn Zapadno-Ambarskaya vid licensområdet Nizhnepaninsky. Fynd av kolväten innebär att bolaget hittat olja, gas eller gaskondensat men det krävs dock fortsatta tester, bl a loggningar och produktionstester för att fastställa att det rör sig om ekonomiskt utvinningsbara fyndigheter. Loggning innebär att elektroniska sensorer förs ner i hålet för att mäta eventuella kontaktzoner av t ex gas/olja samt zonernas tjocklek och man får en uppfattning om porositeten och kolvätehalten. Produktionstest innebär att man tillåter eventuella olje- och gaszoner flyta in i hålet och upp till ytan för mätning och analys. Via loggningen och produktionstestet kan man beräkna produktionstakt och storlek på fyndigheten. ...

DONE - vi blickar framåt

Omsättningen idag: Digital media: 53 % Traditionell media: 46 % Antal aktier: 9.3 miljoner Aktiekurs: 14.10 SEK Kassalikviditet: 122 % *2011 var bolagets bästa år sedan det grundades - digitala media växte med 167 %, traditionell media med 5 % *Har gått från 10 % digitala media till 53 % på 3 år *Den tillträdande VD´n är nyckelpersonen bakom de lyckade integrationerna och förvärven de senaste tre åren, bra inblick *Done är idag “Sverige-bäst” på att erbjuda helt kompletta marknadskommunikationslösningar. ...

Loomis-aktien fullvärderad

Annons Tydligen har värdetransport-bolaget Loomis just nu har en banner-annons på Di.se. (Man ser den tex när man går in på Di.se:s aktieforum Börssnack: http://borssnack.di.se/Diseconf/Default.aspx) Det måste väl vara avsett för aktieinvesterare snarare än att Loomis försöker hitta nya kunder på Börssnack? Dvs menar Loomis med annonsen att bolaget självt anser att Loomis-aktien är “försmådd” på aktiemarknaden (alltså att aktien är undervärderad)? Loomis budskap i annonsen: • “Varje dag hanterar vi 75 miljarder kr i kontanter. I 16 länder.” • “Managing cash in society.” • Bild på kvinna som äger restaurang: “Hon fokuserar på maten och vinet. Vi på att hantera hennes kontanter.” • Bild på kvinna som äger delikatess-butik: “En speciell delikatess är att hon alltid kan lita på kontanthanteringen.” (Det är för övrigt samma bild som pryder omslaget till Loomis årsredovisning för 2011: http://www.loomis.com/PageFiles/4677/Loomis%20Årsredovisning%202011_sv.pdf) • Bild på man som äger cykelaffär: “Hans fokus är att hålla hjulen rullande. Vårt är att sköta kedjan av kontanthantering.” • Bild på man i en blomaffär: “När allt fungerar kring kontanterna, är det lättare att få affärerna att blomstra.” ...