Community (archive)

The Community closed for new posts on May 1, 2025. All previous content is still available in the archive. Want to explore more? Visit Redeye.se

Net Insight-aktien fullvärderad

Potential för aktien kan dock finnas i tex: • stororder inom DTT-området • den stora tillväxtpotentialen inom kabel-tv/IPTV-området • om Net Insight blir uppköpt (Mer om dessa punkter nedan.) //Tillägg 4 maj 2012: Uppdatering under blogginlägget med Net Insights resultatrapport för q1/2012 som kom idag fre 4 maj 2012.// - - - Dags för Net Insights q1/2012-rapport 4 maj 2012 (dvs på fre i nästa vecka). Förväntningar? Några särskilt stora order som kan lyfta q1/2012 verkar Net Insight inte ha fått på sistone. ...

Eurocine - Snart avtal Immunose FLU!

Kikade på Nanobio (konkurrent till Eurocine) som utöver nasalt vaccin mot influensa, även utvecklar preparat (salva) mot herpes (cold sore). http://www.prnewswire.com/news-releases/medivirs-cold-sore-treatment-xeresetm-now-launched-in-the-united-states-117128778.html Medivir uppskattar USA marknaden för behandling av cold sore till $230 million, vilket är med dollarkurs på ca 7kr lika med 1,6 miljarder kr. Vi kan se att marknadspotentialen inte ens är i närheten av marknadspotentialen för vaccin mot influensa! 1,6 miljarder kr mot 30 miljarder kr (säsongsinfluensa). Annan uppskattning pekar på $500 million för cold sore: http://pharmalicensing.com/public/outlicensing/view/12343/solovir-electrokinetic-transdermal-system-delivery-of-acyclovir-for-the-treatment-of-herpes-labialis “The current market for oral herpes treatment is conservatively estimated to be approximately $500 million and the prescription market is growing 20% a year.” ...

Sälj Kinnevik

Har det inte varit tal om att flera Kinnevik-delägda bolag har gått dåligt på sistone: Transcom Black Earth Farming Metro Groupon I både Transcom och Metro har Kinnevik nu tvingats pumpa in nya pengar för att rädda bolagen (och Metro har Kinnevik fått köpa ut helt från börsen). Och nu är det tal om att Kinnevik nödvändigtvis ska pressa sig att investera 5 miljarder friska kr i nya projekt under 2012: ...

Min oetiska portfölj

BlackPearl skitar ner miljön..Integra likaså..Lupe ? Samma där..Northland ? Ja herrejösses vad dom ska skita ner miljön..Vad tänker dom anställda ?? Olja, järnmalm, verkstad, allt har en miljöpåverkan.. Allt ! Hur äger man aktier som inte påverkar miljön ? Min långa portfölj ser ut som följer : Lupe –BlackPearl-Seamless-Lucara Diamonds och Integra..Jag har aldrig mer än 4-6 st aktier i en portfölj..Att tro att man risksprider och därmed tror att man inte kommer att tappa så mycket..Bara tänket att man inte vill förlora pengar säger allt..Gå in tungt i dina 4-6 favoriter, och ha cash till tradingen..Om du har möjlighet att trada..Vinsten blir inte heller så stor med 10-15 aktier..Finns inte en chans att hålla kollen på så många bolag och tro att man har koll på läget..Nöj dig med max 4-6 st och gå in tungt i dom, när du gjort hemläxan—Jag har allt som oftast c:a 40-50% likvider för ren trading.. = min dagliga lön.. ...

Mitt stora tack!

Min förmögenhet ökade med ca 10% under året, men det var till stor del pga företagande. I år är min aktieportfölj upp ungefär som index vilket jag ser som en stor vinst givet att jag undvek nedgången förra året. Jag har givetvis otroligt mycket kvar att lära och bevisa men jag känner att jag nu börjar leverera resultat jag kan vara stolt över. Annat var det under 2008 och en bit in under 2009 när jag som nybörjare gjorde varje misstag i boken. Jag gör fortfarande många misstag men dess konsekvenser blir oftast inte lika stora länge. ...

Spekulativt köp: Lundin Mining

Sammanfattning 1) Enl Lundin Minings resultatrapport för q1/2012 (som kom sent ikväll, ons 25 apr 2012) låg bolagets resultat per aktie på ca 3 kr i årstakt under kvartalet. (Årstakt här lika med q1-resultatet gånger fyra.) Det innebär att Lundin Mining-aktien handlas till ett p/e-tal på ca 10 (beräknat som nuvarande börskurs 30,24 kr delat med resultat per aktie 2,96 kr i årstakt under q1/2012). Utifrån det verkar inte aktien jättebillig. ...

Spekulativt köp: Feelgood

Till att börja med finns chans till att Feelgoods q1/2012-rapport blir bra. Den ska komma 9 maj 2012, och vd Per Sunnemark sa i årsredovisningen för 2011 (daterad 13 apr 2012) att 2012 har börjat bra för bolaget. - - - Veckans Affärer vs Börsveckan I media finns dock olika uppfattningar om Feelgood-aktien. Nu ikväll (ons 25 apr 2012) skriver nyhetsbyrån Direkt att Veckans Affärer har köprekommendation för Feelgood-aktien i sitt senaste nummer: http://www.avanza.se/aza/press/news.jsp?newsArticleId=N1900468&source= ...

Nokia igen

Q1-rapporten var som bekant “inte så bra” för att citera S.B. och den satte fokus på de enorma utmaningar som bolaget står inför de kommande året. Rapporten visar på en veritabel katastrof! Omsättningen har dykt 24 % (YoY) och det rapporterade resultatet har minskat från +439 Meuro till -1340 Meuro på kvartalet! I media talades det mest om “non-IFRS-resultatet” (-260 Meuro) men det är det rapporterade resultat som jag tycker aktieägare bör fokusera på, dvs det som inkluderar ALLA kostnader. ...

Cavotec-aktien långsiktigt köpvärd

Sammanfattning Chans att Cavotecs q1/2012-rapport (som kommer 7 maj 2012) blir stark tack vare god orderingång under 2011. Håller bolagets goda utveckling i sig långsiktigt, är aktien köpvärd vid nuvarande börskurs 23,50 kr. I Cavotecs årsredovisning för 2011 (daterad 29 mars 2012) skriver vd Ottonel Popesco att 2012 börjat bra för bolaget. Så här säger han bla: “With 2011 as a strong basis upon which to continue to grow, we can state that 2012 has started well for Cavotec.” ...

Hiq-aktien långsiktigt köpvärd

//Edit: Tillägg längst ned om Hiq:s resultatrapport för q1/2012 som kom tors 26 apr 2012.// - - - Nästa hållpunkt för Hiq är resultatrapporten för q1/2012 som bolaget ska presentera tors 26 apr 2012. Möjligen kan man oroa sig något över att aktien fallit en del från ca 38 kr till 34 kr de senaste dagarna inför rapporten. (Dvs har det läckt info om att Hiq:s q1-rapport blev svag?) Tex hittills idag (strax efter lunchtid, ons 25 apr 2012) är Avanza största nettoköpare av Hiq-aktier på börsen medan Carnegie är största nettosäljare (samtidigt som Hiq-aktien är -1,8% till 33,70 kr). ...