Community (archive)

The Community closed for new posts on May 1, 2025. All previous content is still available in the archive. Want to explore more? Visit Redeye.se

Den sibiriska tigern faller

För ett par veckor sedan landade en rysk MI-8 helikopter i norra Tomskregionen i Västra Sibirien. Området är välkänt ogästvänligt där stora delar består av sumpmark och för att underlätta landningen hade det tillverkats en provisorisk landningsbana av timmerstockar. Ned från farkosten steg nio hjälmprydda passagerare från Petrogrand, bl a VD tillsammans med styrelsen, och syftet med resan var att inspektera licensområdena, Nizhnepaninsky och Muromsky-2, samt det pågående borrprogrammet. Via 2D-seismik hade 3C-resurserna bedömts till drygt 500 miljoner fat och nu riktades blickarna mot borrkärnorna huruvida dessa skulle avslöja olja så att resurserna skulle kunna omvandlas till bevisade reserver. Styrelsemedlemmarna var dock inte några gröngölingar men var rätt färska hos Petrogrand då de under sommaren 2009 nödinkallats för att rädda företaget. ...

PetroGrand - Flockbeteende

Flockbeteendet slår till på börsen med ojämna mellanrum. Senast i aug förra året för att nämna det som ligger närmast i tid. Den som förstått flockbeteendets mekanismer gjorde tvärtom. Även enskilda aktier får då och då smaka på kosekvenserna av denna impuls/kraft. Petrogrand fick göra det i fredags. Det som startade med en besvikelse från otåliga och okunniga ultrakortsiktiga traders utvecklades under den allmänt dåliga börsdagen till ren panik. Rent vansinne förstås eftersom delårsrapporten och övriga pusselbitar stärkt bilden av att något mycket stort är på gång. Så vad gör man när man ser flockbeteendet styra en fredagseftermiddag? Man passar på att köpa billiga aktier förstås. Därefter lyfter man på hatten. ...

Husqvarna-aktien fullvärderad

//Tillägg 10 maj 2012: Sammanfattning Så billig är väl inte Husqvarna-aktien? • Bolaget genererade ett resultat per aktie på ca 2 kr för senast rapporterade 12 mån (apr 2011-mars 2012). • För helåret 2012 räknar analytikerna i snitt med knappt 3 kr. • Och inom tre år (2014) väntas ett resultat per aktie på knappt 4 kr. Jämför med nuvarande börskurs 36-37 kr. Dessutom har Husqvarna en ganska hög skuldsättning med en nettoskuld (räntebärande skulder minus kassa) på nästan 10 miljarder kr (jämfört med att bolaget är värt drygt 20 miljarder kr på börsen). Det förhöjer risknivån i aktien. ...

Aerocrine: Tillväxt!

Försäljningstillväxt! Jag har tjatat om att 2012 kommer bli året då Aerocrine äntligen visar vilken tillväxtpotential som finns i bolaget. Efter flera år av intäkter på 80-90 miljoner kronor hävdar jag att 2012 är året då Aerocrine kommer växa minst 50%. Och vilken start det blev på året med en försäljningsökning på hela 76% i Q1 till 39 miljoner kronor! Detta var en bra bit över mina förväntningar som låg strax över 30 miljoner kronor. Den stora skillnaden var att försäljningen till läkemedelsbolag uppgick till 14 miljoner kronor. Här hade jag väntat mig 6-7 miljoner kronor. Med andra ord var försäljningen till läkare ett par miljoner kronor bättre än väntat. ...

Långsiktigt köpvärt: Catella, Micro Systemation

Catella Positivt att finanskoncernen Catella enl sin årsredovisning för 2011 har lagt fast målet att kärn-affärsområdena Corporate Finance (rådgivning kring fastighetsaffärer) samt Kapitalförvaltning båda ska nå upp till en rörelsemarginal som “över tid” ligger högre än 15%: http://www.catellagroup.com/sv/download.ashx?guid=bf271783-7bc0-4adb-b056-92befbcbb391 Under 2011 hade affärsområdena följande intäkter: • Corporate Finance: 493 miljoner kr (+13% jämfört med 2010) • Kapitalförvaltning: 318 miljoner kr (-15% jämfört med 2010) Dvs 811 miljoner kr i sammanlagda intäkter. ...

Lundin Petroleum-aktien långsiktigt köpvärd

Lundin Petroleums resultatrapport för q1/2012 ska komma 9 maj 2012 (dvs på ons i nästa vecka). Hur kommer rapporten bli? Är aktien köpvärd? Vid nuvarande börskurs 143,20 kr är Lupe värt 45-46 miljarder kr på börsen. Bolaget har en låg skuldsättning med en nettoskuld på 900 miljoner kr i slutet av 2011. Johan Sverdrup-fyndigheten: Består av: • området PL501 (Lundin Petroleums ägarandel 40% av alla oljefyndigheter där) • området PL265 (Lundin Petroleums ägarandel 10%) ...

Köpläge i PA Resources – kanske

Detta inlägg skall bara ta upp vissa siffror/nyckeltal. Den intresserade hänvisas i övrigt till bloggen av grinig_nr1 från 2012-04-10 som i vanlig ordning ger en god genomgång av väsentliga fakta. I skrivande stund ligger kursen på 1,56 kronor. Bolagets cash-flow (före förändringar i rörelsekapital) per aktie för 2011 var 1,26 kronor. Det ger en p/CF-multipel om lite drygt 1. Detta måste rimligtvis anses som mycket lågt. Enligt vad jag hört så brukar man typsikt värdera bolag inom sektorn till en multipel om 4-6. Första kvartalet 2012 omräknat till helår (multiplicerat med 4) ger ett något högre CF än siffran för helåret 2011. ...

Insiders köper i Hansa Medical

Hansa Medical har ca 22 miljoner aktier. Börsvärdet är ca 100 miljoner kronor. I kassan finns 50 miljoner kronor. Tre heta kandidater jobbar de med. Resultaten från HMD301 kommer snart. Det är ett samarbete med Alere som enligtalla indikationer börbli bra. Läs meri mina tidigare blogginlägg. Om man har som filosofi att följa insiders är det läge att köpa. Bara i år ser insideraktiviteten ut så här: Bengt Ågerup (via company)2012-03-30+ 475 721 Bo Håkansson (via company)2012-03-30+ 475 720 Emanuel Björne2012-03-23+ 6000 Emanuel Björne2012-03-19+ 2000 Bengt Ågerup (via company)2012-03-19+ 1 000 000 Bo Håkansson (via company)2012-03-19+ 1 494 381 Per Olof Wallström2012-03-19+ 2000 Bo Håkansson (via company)2012-01-31+ 55 000 Bengt Ågerup (via company)2012-01-24+ 5 000 001Det talarsitt tydliga språk. Med positiva resultat från HMD301 studien är mina aktier inte till salu under 20 kronor. ...

Första maj prognos (Positiva inslag)

vilket gör att jag inte skriver 4 inlägg om dagen utan kanske ett om dagen. Nasdaq som är den teknik intensiva setorn i usa och som fungerar som ett bullish general index inom den tekniska analysen. Då den bär prägel av de mest vollatila sektorn ( Teknik) . Prognosen om top i juni är fortfarande intakt och vi siktar in oss i slutskedet av maj som möjlig topp scenario. Bild på nasdaq http://guldbubblan.blogg.se/?tmp=01124245 ...

2017-05-30 14:47 · bubo

Dagens kurs = 2014´s utdelning! STARKT KÖP

Jag har nu varit på Sino Agro Foods presentation. Och man kan säga att jag är minst sagt entusiastisk! Att ge bara en köprekomendation räcker inte. Här blir det ULTRA starkt köp! Solomon inger ett stort förtroende och har en enorm kunskap. Att han kan hålla koll på alla siffror är för mig ett under En av nyheterna sticker ut mer än de andra. Det är att man ämnar dela ut 50% på alla kapitalinkomster från noterade dotterbolag under 10 år dvs 1 varje år från och med 2014. Detta utöver 8% på all rörelsevinst. ...