Community (archive)

The Community closed for new posts on May 1, 2025. All previous content is still available in the archive. Want to explore more? Visit Redeye.se

Koll på korrelation

Genom att beräkna korrelationen mellan 2 innehav i din portfölj får du ett mått på sambandet mellan dessa instrument. Om korrelationen är 1 så har instrumenten maximalt positivt samband. Dvs. de rör sig väldigt lika i upp och nedgångar över perioden som mäts. Är korrelationen -1 har instrumenten negativt samband och rör sig i motsatta riktningar. När den ena aktien går upp går den andra ner. Som uttrycket säger ska man inte lägga alla äggen i samma korg och detta är exakt vad vi kan mäta med korrelationen. För om du köper en Sverigefond och en Europafond så låter det kanske som att du sprider dina risker men troligtvis har Sverigefonden och Europafonden hög korrelation och ger därför inte någon bra riskspridning. Det är därför extra viktigt att titta på korrelationen när man komponerar en långsiktig portfölj som man inte ständigt övervakar. ...

Commodity Quest och jättekassan

Följande pengar har Commodity Quest nye VD Pål Mörch tagit in i år. 2012-01-11 Konvertibelemission 5 MSEK 2012-01-20 Man säljer 26% av Benchmark för 17,7 MSEK 2012-02-02 Riktad NE på 5,5 MSEK 2012-04-04 Erhåller slutlikvid från Tomsk på 5,3 MSEK 2012-04-27 Man säljer ytterligare 10% av Benchmark för 6,8 MSEK Summa summarum 40,3 miljoner kronor Börsvärdet just nu är c:a 35 miljoner med full utspädning. Det enda man gjort av med av dessa pengar som vi känner till är några få miljoner i underhåll av oljekällor. 64% av Benchmark plus alla Commodity Quests övriga tillgångar har negativt värde enligt aktiemarknaden. ...

Ett avhugget finger för FPC

Det finns en hel del handlingar som går att ifrågasätta angående Fingerprint-chefernas egna handel i Fingerprint-aktien. I januari, omedelbart efter att företaget kablat ut ett pressmeddelande om en rekordorder, och då aktien stod vid 1-årshögsta, valde VD Johan Carlström att sälja 320 000 aktier. Detta enligt egen utsago för att amortera och lägga handpenning på en ny bostad. Några dagar senare passade även styrelseledamoten Anders Hultgren på att kränga iväg 30 000 aktier. 15 februari valde dock VD att köpa tillbaka en symboliskt mängd (15 000 aktier) möjligtvis pga viss hysteri kring VD-försäljningen. Då hade däremot aktien sjunkit med nästan 35 procent sedan 1-årshögsta. VD:s aktieaffärer bleknar dock i jämförelse med vad marknadschefen Lars Lundgren tycks ha sysselsatt sig med. ...

Unibet långsiktigt köpvärt

Internetbaserade spelbolaget Unibet presenterade sin resultatrapport för q1/2012 nu i dag (ons 9 maj 2012) kl 7.30 på morgonen: http://feed.ne.cision.com/wpyfs/00/00/00/00/00/19/97/AA/wkr0006.pdf //Tillägg: Nu i börsens inledande handel strax efter kl 9 idag ons 9 maj 2012 efter att Unibet presenterat sin q1/2012-rapport, handlas Unibet-aktien i 198,50 kr (+4% från gårdagens slutkurs). Som högst har aktien varit uppe i 200 kr. Citigroup klart största nettoköpare av Unibet-aktier på börsen hittills idag.// //Tillägg: Unibet-aktien slutade idag (ons 9 maj 2012) i 198 kr (upp knappt 4% jämfört med gårdagens slutkurs samtidigt som börsen var oförändrad).// ...

Ratos långsiktigt köpvärt

Ratos B-aktie slutade idag (tis 8 maj 2012) i 69,95 kr (ner 8%) efter att bolaget i morse presenterade sin resultatrapport för q1/2012. Som lägst var aktien under dagen nere i 69,70 kr strax innan börsen stängde kl 17.30. Köpläge i aktien nu? Dagens kursnedgång tyder på att aktieinvesterare blev besvikna över rapporten (även om börsen som helhet också var ner, dock bara drygt 1%). Morgan Stanley, Barclays och Bank of America var största nettosäljare av Ratos B-aktie på börsen idag (dvs utländska investerare som sålde ut sina Ratos-aktier?). ...

Generic - stark rapport idag

http://mb.cision.com/Main/660/9257259/11182.pdf Det blev en efterlängtad turnaround-rapport som Generic kunde visa upp. De flesta parametrar pekar åt rätt håll, starkt kassaflöde, starkt resultat och en optimstisk VD-kommentar. Man ska inte hylla ett bolag till skyarna efter en bra rapport, därtill ett litet bolag, men nog ser det lite lovande ut. Börsvärde innan dagens start på knappt 46 millar. Sedan 18 % upp på aktien. Jag tror inte det kommer stanna där.. jag stack ut hakan tidigare och fantiserade om kursdubbling från nivåer kring 3,50 kr. Jag avstår från haussning men tycker inte man kan utesluta något framöver med dagens starka siffror även om allt såklart inte sker på en gång. Kanske krävs en stark rapport ytterligare för att se det håller i sig. Men redan med dagens fakta förväntar jag mig ytterligare uppgång i det korta perspektivet. ...

Ny Trader!

Hej på er alla! Ny användare här och även ny vad det gäller aktier med så ha tålamod är ni snälla :) Läst på så mycket jag kunnat hitta och blir bara mer och mer intresserad ju mer jag läser! Nyligen läst ut boken Winning Trading av Tobbe Rosen vilken kändes helgrym så tror jag kommit en liten bit på vägen till min första trade :) Håller nu på för fullt att spara ihop lite kapital och tänkte höra med er proffs vad en skälig nivå kan vara, hade tänkt att börja med et 10 000kr. Kommer jag nånstans på det tro och hur mycket bör jag lägga per trade ? ...

Formpipe - några tankar kring förvärvet av Traen

Värdering idag Formpipe har idag ett börsvärde på 183 mkr vid en kurs på 15 kr. Nettokassan är 19 mkr per sista mars varför företagsvärdet blir 164 mkr. Multipelmässigt värderas Formpipe till EV/Sales på 1,45 och EV/EBITDA på 5,4. Traen Formpipe bjuder 300 mkr på skuldfri basis för Traen som under 2011 omsatte 215 mkr och redovisade ett EBITDA på 47 mkr. EV/Sales hamnar på 1,40 och EV/EBITDA på 6,4. Sammantaget en något högre värdering än den Formpipe har idag. ...

Securitas fullvärderat

Securitas resultatrapport för q1/2012 presenterades idag (mån 7 maj 2012) kl 13. Rapporten var sämre än väntat. Så här skrev nyhetsbyrån Direkt om rapporten bla: “Den organiska tillväxten (dvs Securitas intäktstillväxt under q1/2012 exkl företagsköp) var +1 procent (+3,2), mot väntade +1,4 procent.” http://www.avanza.se/aza/press/news.jsp?newsArticleId=N1903062&source= “Securitas bedömer att bolaget har tappet marknadsandelar under det första kvartalet i såväl Europa som i Nordamerika.” http://www.avanza.se/aza/press/news.jsp?newsArticleId=N1903090&source= _“rörelsemarginalen uppgick till 4,5 procent (4,8).” “Analytikernas prognos var (…) en marginal på 4,8 procent.”_ ...

Studsvik-aktien långsiktigt köpvärd

Malte Edenius är den mest frekventa köparen av Studsvik-aktier på sistone, bland bolagets insynspersoner enl Finansinspektionens insynsregister: http://insynsok.fi.se/SearchPage.aspx?bolagid=601&reporttype=0&culture=sv-SE&fromdate=2011-05-07&tomdate=2012-05-07 Tex enl dagens insynslista från FI (mån 7 maj 2012) köpte han drygt 2 000 nya Studsvik-aktier 30 apr 2012 (i måndags i förra veckan) och därefter 3 000 aktier 3 maj 2012 (torsdags i förra veckan). Han var inte med på listan över Studsviks största aktieägare 31 dec 2011: http://www.introduce.se/foretag/studsvik/kalender-och-agare Däremot har han nu dykt upp på listan per 31 mars 2012: http://www.studsvik.com/sv/Om-Studsvik/Bolagsstyrning/Agare/ ...