Community (archive)

The Community closed for new posts on May 1, 2025. All previous content is still available in the archive. Want to explore more? Visit Redeye.se

Guldet ej enligt skolboken

Enligt alla regler i ekonomiläran borde guld och silver gå upp nu när aktiemarknaden och övriga marknader sviktar. Allt enligt skolboken. DI har haft artiklar i vår med uppmaningen till sina läsare att köpa “säkra” guld och silver nu när svåra tider närmar sig. Jag har goda vänner i min närhet som känner sig besvikna. Varför följer inte guld och silvret de vanliga enkla reglerna. I svåra tider skall det vara guldet som gäller. ...

Guldet i fara !

Guldet noteras nu under en mycket viktg nivå. Den långsiktiga bull trendlinjen är nu bruten och de ser mörkt ut för guldet då alla de stora bevakar denna linjen. Guldet ligger med på de bubbligaste värdepappren och har stigit över 500 %. Behåll långsiktiga blankade guldpapper ! Bild http://guldbubblan.blogg.se/

2017-05-30 14:48 · bubo

Sälj C-Rad

Hållpunkter Kommande hållpunkter för C-Rad: • 18 maj 2012: Bolagets årsredovisning för 2011 ska publiceras. • 24 maj 2012: Resultatrapport för q1/2012 ska publiceras. • 1 juni 2012: Bolagsstämma. Någon som har några förväntningar på C-Rads q1/2012-rapport? Bolagets orderingång blev förhållandevis stor i q4/2011 (13 miljoner kr) och om den orderingången till stor del levereras och faktureras i q1/2012, så kan q1/2012 bli ett bra kvartal för C-Rad. För helåret 2011 hade C-Rad en orderingång på 24 miljoner kr, och i q4/2011-rapporten skrev C-Rads vd Erik Hedlund att “En stor del av orderingången (som erhölls under helåret 2011) kommer att faktureras under 2012”. En orsak är bla att en stor del av orderingången kommit efter att C-Rads nya produkt Catalyst (mer nedan) började levereras i nov 2011. ...

Brönnegårds-rabatten återinförs i NeuroVives målkurs

NeuroVives VD betedde sig offentligt mycket oskickligt 2010 i samband med den akuta fasen av den s k BHR Pharma-affären (som bestod i att bolagets mest långt utvecklade TBI-kokurrent, i fas III, utelämnades i nyemissonsprospektet 2010). Förutom en lång tystnad uttryckte han sig innan dess både direkt felaktigt och vetenskapligt förhastat. Under 2011 fanns dessbättre inget att anmärka på. Under 2012 har VD tyvärr succesivt samlat på sig ett antal “grodor” t ex direkta motsägelser och till enskilda personer kommit med sensationella uppgifter som jag har bett bolaget kommentera - hittills utan respons. Jag tänker inte nu gå in på allt detta i detalj men en direkt motsägelse av “kameleontkaraktär” är svår att bortse ifrån. Jag frågade VD 26 april på webb-hearingen : ...

Tethys: Billigaste oljebolaget på börsen?

Oman Den största delen av bolagets produktion kommer från Oman, där Tethys (med en 30% ägarandel) verkar tillsammans med två partners, japanska oljebolaget Mitsui (20%) och ett grekisk-libanesiska CCED (50% och operatör). Tethys med partners har ännu inget produktionstillstånd utan producerar sedan 2010 i begränsad omfattning genom ett så kallat “early production system” (EPS). Detta EPS designades för en mindre testproduktion på 6,000 fat per dag (netto 1,800 för Tethys). Oljan transporteras på lastbilar som går i skytteltrafik från källorna till oljeterminalen. På senare tid har produktionsrekorden avlöst varandra och i april producerades cirka 11,000 fat per dag. Att säga att systemet går för fullt är ett understatement. ...

Lucara bra på kort och lång sikt

Lucara Diamonds är ett bolag där det finns osäkerhet men samtidigt stor potential. Dragkampen mellan dessa sentiment har gjort att kursen pendlat slaviskt mellan 7-7,50 kr under några månader. Detta ger ett utmärkt tradingläge. Visst har kursen ibland gått under 7:an och ibland upp mot 8. Men den har snart kommit tillbaka till sin range. Börjar märka ett allt starkare stöd vid 7 kr efter lite positiva nyheter från ledningen så jag har justerat min köplimit till 7,1 men fortfarande säljlimit på 7,5. Jag tycker detta är en bra strategi som kompletterar mitt långsiktiga innehav i aktien. Ett sätt att tjäna mer på att utnyttja denna pendling. ...

Petrogrand gör oljefynd

Om vi skall titta närmare konkret på Petrogrands första borrning på Yuzhno-Nazinskaya 232 så anser jag att utfallet är bästa tänkbara än så länge. Varför? Dels bekräftar VD i senaste halvårsrapporten förekomsten av olja/gas. Men om vi tittar närmare på information som publicerades den 10 maj på Petrogrands hemsida, så får vi ut en hel del matnyttig info. Jag skall nu sammanfatta vad jag anser är mycket viktig info och som bevisar att Petrogrand verkligen stött på större mängder olja/gas. ...

Doro långsiktigt köpvärt

Åtminstone att döma av Doros ekonomiska utveckling och hur den ser ut i förhållande till börskursen. Räknar investerarna med att bolagets goda utveckling inte kommer att fortsätta? Och i så fall varför inte? Doros resultatrapport för q1/2012 presenterades idag (fre 11 maj 2012, kl 7.30): https://newsclient.omxgroup.com/cds/DisclosureAttachmentServlet?messageAttachmentId=392364 Så här blev rapporten: • Orderingång: 144 miljoner kr (+9%) • Intäkter: 170 miljoner kr (+26%) • Rörelsemarginal: 7% • Resultat per aktie: 0,13 kr (-52%) • Nettokassa: 87 miljoner kr (jämfört med att bolaget är värt 517 miljoner kr på börsen) ...

C-Rad - Nasdaq OMX Small Cap. Fyndläge.

Nasdaq OMX Small Cap. Notering på denna större och “finare” lista är ett positivt besked frå ledning och styrelse om att företaget är på rätt väg och att man ser att både vinst och omsättning kommer att öka markant framöver. Vet att ledningen vill se att omsättning och vinst ökar och det ser man nu iom att beslut om notering på denna lista kommer att tas på bolagsstämman den 1/6. Kommer själv att närvara när detta historiska beslut tas. ...

BlackPearl levererar via Q1 rapporten!

Nu har visserligen inte Kanada öppnat än, så vi kan inte veta hur reaktionen blir, men det är kul att aktien handlas upp 4-5% i Sverige, för det är inte vanligt när BlackPearl har släppt rapport. Historiskt sett brukar kursen alltid falla dagen efter rapport, oavsett innehåll. First quarter highlights include: -- Production from the Blackrod SAGD pilot continued to ramp-up during the quarter, production is currently over 400 bbls/day; 80,000 bbls/day commercial development application to be filed by the end of the month; ...

2017-05-30 14:48 · riley