Community (archive)

The Community closed for new posts on May 1, 2025. All previous content is still available in the archive. Want to explore more? Visit Redeye.se

Spekulativt köp: Etrion

Positivt att Etrion på sin hemsida lägger ut aktieanalytikernas analyser av Etrion-aktien: http://www.etrion.com/analysts.php. Där finns det fyra analyser daterade nu i maj 2012: Från firma (analytiker): • ABG Sundal Collier (Andreas Strand) http://www.etrion.com/dm/Documents/ot_analyst_report_ABGSC_05-12.pdf • Jacob Securities (John McIlveen) http://www.etrion.com/dm/Documents/ot_analyst_report_jacob_05-12.pdf • National Bank Financial (Jeremy Mersereu) http://www.etrion.com/dm/Documents/ot_analyst_report_nbf_05-12.pdf • Paradigm Capital (Marvin Wolff) http://www.etrion.com/dm/Documents/ot_analyst_report_paradigm_05-12.pdf Deras rekommendationer och riktkurser för Etrion-aktien: • ABG Sundal Collier: “Köp” (0,70 USA-dollar, 4,50 kr) • Jacob Securities: “Hold” (0,56 dollar) • National Bank Financial: “Sector perform” (0,60 Kanada-dollar) • Paradigm Capital: “Buy” (0,85 Kanada-dollar) ...

Stor potential och bra risk/reward

Hej Redeyeare jag har inte skrivit på ett tag men plötsligt blev jag lite skrivsugen… Högerkroken man fick av NAUR börjar klinga av och det känns onekligen skönt att man inte ligger kvar under den våta filten. Visst känns aktien billig nu men det är mycket en förtroendefråga efter finansieringsdebaclet med alla mörkningar av ledningen med att “bankerna stod i kö för att låna ut” mm. Kan man lita på annat de säger? Stämmer kalkylerna eller är det glädjekalkyler? Fast till slut blir det förstås fööör billigt…;-) ...

Commodity Quest - Ljudfil från stämman

Idag var det som sagt dags för årsstämma i Commodity Quest. Det “formella” klubbades igenom rätt fort. Aktiespararnas representant hade lite frågor men annars blev det rätt få diskussioner på själva stämman. Intressantare var VD Pål Mörchs anförande och den efterföljande frågestunden. Den intresserade som har en och en halv timme över kan höra alltihop här: http://glepar.se/COMQ2012.WMA

"Handbojjor" på Värmlands Finans

http://di.se/Artiklar/2012/5/16/267626/Jatterazzia-mot-tidigare-Aktietorgsbolag/ Jag vill mest höra vad de “profiler” här på Redeye.se som rosat(och risat) detta bolag under en längre tid har att säga om saken. Jag antar att ni hunnit gå ur då ni insiders säkert redan visste om det mesta angående detta. Men hur kan man som insatt i detta bolag höjja det mot skyarna då man vid granskning av bolagstyrelsen sett detta under en längre period?

Värmlands Finans, det gick ännu värre än förväntat

Många av oss spekulanter här på Redeyes drömmer om att hitta juveler på Aktietorget. Men någonting som vi aldrig bör glömma är att alla aktier på listan bör behandlas med en extra riskpremie av hänsyn till att genomlysning av bolag är betydligt sämre än på andra börslistor. Ett av de få bolag jag fick upp intresset för var Värmlands Finans som vid 4 kr/akitie hade både ett attraktivt P/E tal, hög direktavkastning och ett bra kassaflöde. Affärsidén med factoring var även den rimlig och jag arbetar själv med ett litet företag där factoring används för att hålla kassaflödet igång. Att det var en tillväxtbransch bekräftades även av att factoringreklam började komma upp på både bussar och TV-reklam några månader efter min investering, dock inte från Värmlands Finans. ...

2017-05-30 14:48 · j

SIAF / Sino Agro Food - Stock Magazine

Det ges exempel på tre olika investeringsalternativ inom jordbrukssektorn. Black Earth Farming som äger 250 000 hektar jordbruksmark i Ryssland, Feronia som är i en av Afrikas största palmoljeproducenter samt Sino Agro Food, SIAF. Jag tänkte nedan sammanfatta lite intressant ur artikeln samt flika in lite egna reflektioner. Så här skriver Unga Aktiesparare om Sino Agro Food i Stock Magazine: **_“SINO AGRO FOOD (SIAF) är ett jordbruksteknologiskt och ekologiskt företag verksamt i Kina. SIAF producerar bland annat fisk, biff, drakfrukt (kinesisk naturmedicin) och konstgödsel. De har redan öppnat en egen restaurang och i slutet av året öppnas franschise-butiker som kommer sälja bolagets produkter for att mätta den växande kinesiska medelklassen. ...

FPC smäller mig på fingrarna

Igår skickade Fingerprint Cards ut ett pressmeddelande som avslöjade väldigt mycket. Enligt pm fortsätter bolaget utvecklandet av samarbetet med kinesiska Miaxis med särskild inriktning på banksektorn. Dessutom avslöjades att Miaxis använder Fingerprints areasensor, FPC1011F, för hela sitt utbud av säkerhetsprodukter som är utrustade med fingeravtryckssensorer av kisel samt att den kinesiska tillverkaren, under årens lopp, levererat hundratusentals produkter med sensorer till de största bankerna i Kina. Via studerandet av Miaxis hemsida avslöjas därutöver att deras marknadsandel inom finanssektorn i Kina ligger på 60 procent. Därmed har jag alltså haft rätt i min misstanke att en stor del av försäljningen via distributören HST haft Miaxis som destination. ...

Tethys: Exloration AND Production.

Tethys - lågriskalternativet Oljebolagen väcker något särskilt i mig. När man ser en presentation med geologiska kartor och fotografier på sportflygplan som landar på savannen eller öknen får man den där Indiana Jones/Klondike/äventyrskänslan. Det är väl denna känsla som driver folk att satsa hela sin förmögenhet i ett högriskprojekt, oavsett om det heter Dala Djupgas, Africa Oil eller Petrogrand. Och det har väl knappast undgått någon aktieintresserad att Africa Oil är årets vinnare? Bolaget har en riktigt intressant mix av licenser med potentiellt enorma reserver (så kallade elefanter), en mycket stark partner (Tullow Oil) och alla småsparares idoler (Lundinfamiljen) i ryggen. Efter nyheten om fyndet i Kenya och lovande uppdateringar från Puntland har aktien stigit från 15 till knappt 60 kronor på ett par månader. Men risken i Africa Oil är hög. Bolaget har ännu ingen produktionsplan och är således långt ifrån att kunna finansiera sina borrningskampanjer med eget kassaflöde. ...

Spekulativt köp: Transatlantic

Vågar man köpa aktier i rederiet Transatlantic nu? • Bolagets nettoresultat 2011: -435 miljoner kr • Bolagets nettoresultat q1/2012: -132 miljoner kr Det bokförda egna kapitalet (bokförda tillgångar minus skulder) ligger dock fortfarande i 2,3 miljarder kr (per sista mars 2012), så det finns ännu en hel del eget kapital att “tära av” innan bolaget riskerar gå omkull. • Vid nuvarande börskurs 8 kr är bolaget värt ca 900 miljoner kr på börsen. • Hög skuldsättning med räntebärande nettoskuld på 2,8 miljarder kr i slutet av mars 2012. ...

G5 rapportkommentar.

G5 rapport kom in något bättre än väntat. Några viktiga punkter följer här: ” * Koncernens intäkter för perioden uppgår till 17 388 tkr, vilket är en ökning med 82 procent jämfört med 9 548 tkr för samma period 2011. Detta är 1 procent bättre än den prognos på 17,2 mnkr som presenterades tidigare. * Rörelseresultatet för perioden är 5 753 tkr, det vill säga +49 procent från 3 858 tkr för motsvarande period 2011. Resultatet är 3 procent bättre än den prognos på 5,6 mnkr som lämnats tidigare. Vinsten per aktie för perioden är 0.58 kronor. * Under perioden hade koncernen ett positivt kassaflöde på 1 108 tkr. Kassareserverna uppgick till 18 518 tkr den 31 mars 2012. ...