Community (archive)

The Community closed for new posts on May 1, 2025. All previous content is still available in the archive. Want to explore more? Visit Redeye.se

Facebook köper Opera Software?

Studierna är avklarade för terminen och det är äntligen dags för semester hemma i Sverige. Ska försöka hinna med ett par blogginlägg kring min portfölj och dess aktivitet under sommaren. Kommentarer och feedback på det jag skriver uppskattas. 3 dagar har gått sedan pocket-lint presenterade uppgifter gällande ett uppköp av Norska Opera Software (http://www.pocket-lint.com/news/45795/facebook-browser-opera-software-buyout) Flera andra nyhets-sajter har sedan dess publicerat information som stärker misstankarna kring ett uppköp utan att någonting egentligen hänt med aktiekursen. Nedanstående artiklar gör gällande att Opera diskuterar ett uppköp med ett antal olika aktörer och jag tror att vi snart kommer se kursdrivande pressmeddelanden som bekräftar dessa uppgifter. ...

Enea vs IAR Systems

IT-bolagen Enea och IAR Systems har liknande verksamheter. De gör båda datorprogram för elektroniken som sitter i alla möjliga typer av apparater. Enea (baserat i Kista) är lite större med 420 anställda och ett börsvärde på över 600 miljoner kr, medan IAR Systems (baserat i Uppsala) har 160 anställda och ett börsvärde kring 500 miljoner kr. Båda bolagen har börskurser på ungefär samma nivåer och genererade ett resultat per aktie på ungefär samma nivåer under q1/2012, men IAR Systems hade klart bättre fart på intäkts- och resultattillväxten under kvartalet vilket gör att IAR Systems-aktien verkar vara den mest köpvärda av de två just nu. ...

NeuroVive vänder upp kraftigt efter passerad säkerhetskontroll

PM:et som kom idag : http://www.aktietorget.se/NewsItem.aspx?ID=62255 höjde kursen på aktien och betalda teckningsaktien (BTA) kraftigt efter att kursen hade pressats enormt mycket senaste tiden efter beskedet om att nyemissionen till betydande del blev tecknad med gararanters hjälp och att VD endast hade köpt försumbara 500 aktier till mångas besvikelse som hade hoppats att han i handling skulle visa att han tror på NeuroVive. I min aktieanalys har jag betraktat riskerna med att ge cyklosporin-A som så låga att den faktorn snarare talar för en relativt hög framgångschans i fas III-studierna. I dag kom så en bekräftelse på det i och med att den franska hjärtstudiens risker som efter planerade 300 patientier skulle analyseras av en säkerhetskommitté visade sig vara tillräckligt låga för att studien skall fortsätta. ...

Optimism på börsen!

Ja, vi ser en optimism på börsen dessa dagar. Flera aktier lyfter genom skyarna. Grattis alla som ridit vågorna och ni som inte gjort det ännu, håll ut. Trots det dåliga klimatet med Grekland så tror jag att börsvärlden börjar vänja sig vid dåliga nyheter och dåliga nyheter har mindre effekt. Vi snart ser ett slut på denna kris som plågat oss. 2013 - 2014 borde vi vara helt läkta. Men aktier har inga garantier. Teknisk analys visar på fortsatt nedgång, eventuell en uppbrytning, men det är just nu ganska oklart. OMXS30 kommer kanske drivas ned av storföretagen och precis som Placera.nu säger, av just Livbolagen. Men det finns flera aktier som kommer hålla emot och som en swingtrader gärna skulle hoppa på. ...

2017-05-30 14:49 · cyno

BlackPearl."320 kr rek" från Avanzaforumhaussarna.

Retrospekt/resume, eller " vägen tillbaka till fantasirekar(tokhauss) " ; I 4 års tid, så kunde översteprästerna på BlackPearls Avanzaforum i princip haussa/teorisera kring BP s kursrörelser ostört. Ett elfenbenstorn som kunde hållas vid liv ovanligt länge bla pga kritiker sablades ner kontinuerligt, och förföriskt inlindade riktkurser till månen odlades friskt (ngt jag bla beskrev i blogglänken nederst). Men så 2011, så luckrades debatten upp. Kritiker började strömma till ( bla pga kurskollapsen ). En haussare lämnade Avanza i vredesmod, för att starta ett “eget BP forum “, bla under parollen " stenhård moderering “. Ett “dead in the water " projekt kunde man snart se, då i princip ingen skrev där. Snart ej heller " grundaren " ( tredje länk från botten ). ...

2017-05-30 14:49 · gap2

Kalla sensommar höstar

Omxs30 har nu nått min box men bör har mer ner sida att ge,, Då den stora parallella (lila) stigande kanalen är bruten. Motstånd blir då där den symetriska understa linjen är. och nästa motstånd efter de ligger vid den vita fallande parallella linjen samanfaller. Att vi får en vändning neråt i dag ser jag som troligt då vi gjort gap fil på åvansidan och har nu ett gap på undersidan samt back test av den symetriska lila understa linjen. Vi bör gå och nosa av den mycket viktiga långsiktiga bull linjen från 2009 som förövrigt möter 45 grader,, ...

2017-05-30 14:49 · bubo

G&L Beijer, Eolus Vind, Medivir

//Edit: G&L Beijer-aktien handlas from 29 maj 2012 efter split 2:1, dvs alla nedanstående börskurser för den aktien ska delas med två för att vara jämförbara.// Sammanfattning I detta blogginlägg blir rekommendationerna följande: • G&L Beijer: “fullvärderad” (vid börskurs 221 kr) • Eolus Vind: “långsiktigt köpvärd” (vid börskurs 31 kr) • Medivir: “spekulativt köpvärd” (vid börskurs 58,75 kr) (Börskurserna är slutkurser fre 25 maj 2012.) Alla tre aktier är intressanta på sina sätt men om man ska rangordna dem betraktas här Eolus Vind-aktien som mest köpvärd, följd av Medivir och G&L Beijer: ...

Sino Agro Food - Q1 CONF.CALL

Från tel.konferensen. En utskrift så att man i lugn och ro kan läsa och förstå vad som sades. Det blir många missförstånd när det är snåriga regelverk, språket mm som stökar till det. Vi fick många positiva nyheter tyvärr speglades det inte i kursen. Rapporten som också var över förväntan fick inget utslag på kursen. För det sämsta kvartalet ( Q1 ) rapporterade man 8 cent i EPS. Då ska man veta att Q1 är sämsta kvartalet pga att man inte har någon skörd samt att alla verksamheter inte börjat generera inkomster än. ...

Jays står i startblocken.

Även om mycket lågt ställda förväntningar på hörlursföretaget Jays skulle förvärkligas så motivierar det dagens värdering. Jays är ett litet företag som tillvärkar in ears lurar av hög kvalitet. De känns igen på de platta trasselfria sladdarna.Ljudkvaliteten skall vara hög och de är väldigt populära i tester. De saknar dock den moderna elektroniken som stänger ut bakgrundsbuller men är inte heller prissatta därefter. Förpackningen är väldigt trevlig och liknar ett större glasögonfodral.Sedan har dom muffar av olika storlek så att dom allra flesta kan bära dom bekvämt. Jag har inte skaffat några skälv men har hört att många är nöjda med dom. ...

Horn Petroleum - Risk/Reward = 25/XXXX

Horn meddelar i April att man hittat spår av olja och gas i sin borrning i Shabeel-1 i Puntland, norra Somalia. Man uppger att man funnit en potentiell net pay-zone (området i berget där oljan finns) på mellan 12-20 meter. Man behöver dock göra flödestester på detta innan man vet om det är ett kommersiellt fynd eller ej. Efter det, tystnad. Några veckor senare dyker det upp en PDF mitt i natten signerad Africa Oil som visar på ytterligare fynd i de djupare lagren i brunnen. Att det var ett ytterligare fynd upptäcks efter det att några mixtrar lite med PDFen och får fram en del dold information. ...