Community (archive)

The Community closed for new posts on May 1, 2025. All previous content is still available in the archive. Want to explore more? Visit Redeye.se

Två triggers i Juni, MMY uppvärderas?

Monument Mining som jag tidigare tog upp i höstas har sedan dess inte alls imponerat och jag ber om ursäkt för er som gick in i hopp om snabba pengar. Den trista och mycket omdiskuterade NE:n pågår fortfarande och det senaste jag har hört är att ledningen själva funderar på om de ska avbryta processen. Det har nu gått över ett halvår sedan den annonserades. Tills allt är löst är aktien oviss och att förvänta sig att den ska röra sig över 0,50 cad är att vara naiv. Dock är det fundamentala värdet oerhört mycket högre än dagens kurs. ...

Ner i gruvan igen...

Jag har gått ner i gruvan igen med Naur och har tankat under en tid… Nya innehavet ca 30 % billigare än när jag lämnade efter finansieringsdebaclet. En hel del positiva signaler från bolaget och om allt rullar på och om järnmalmspriset håller sig är det nog en garanterat minst dubblare på ett års sikt som jag ser det. Produktionsstart närmar sig och aktien handlas kring p/e 2 nu vid full produktion enligt mina beräkningar… ...

Kortsiktigt köp: Byggmax

//Tillägg 11 juli 2012: Sedan detta blogginlägg skrevs (31 maj 2012) kom besked idag (11 juli 2012) enl nyhetsbyrån Direkt om att banken SEB sänkt sin riktkurs för Byggmax-aktien från 41 kr till 35 kr i samband med att SEB bedömer att Byggmax resultatrapport för q2/2012 kan bli dålig: http://www.avanza.se/aza/press/news.jsp?newsArticleId=N1916020&fromPage=newsModule// - - - //Det ursprungliga blogginlägget:// Såg tv-reklam häromdagen för tyska byggvaruhuskedjan Hornbach som nu tydligen börjat expandera även i Sverige. Har ej kunnat hitta Youtube-klipp med reklamen men den är ganska rolig med en gubbe som pillar navel-ludd ur naveln, och så säger en röst: ...

Teknisk analys av dollar och euro

Dollarn har nu träffat mitt mål och skulle indexet etablera sig ovanför den översta lila linjen så flyttar vi upp target till den översta gröna symetriska linjen. Om inte så siktar index på en rekyl tillbaka på den understa gröna linjen. Eftersom USA indexen ser ut att uppfylla bear flag så ser jag att vi troligast står inför ett test av den översta gröna symetriska linjen. Bild http://guldbubblan.blogg.se/?tmp=31113950 Euron försvagas vid den exponering valutan har gentemot krisen i europa och resultatet är blankningar och flykt till Dollarn. ...

2017-05-30 14:50 · bubo

Spelbolagen: konsolideringen har nått sin kulmen

Den relativt unga spelbranschen (spel om pengar) på internet börjar bli vuxen. Detta märks inte minst på att antalet bolag minskar genom fusioner. På operatöressidan har Unibet har genomfört tre relativt små förvärv i Frankrike, Australien och så svenska konkurrenten Bet24 som köptes från MTG. Betsson har slukat de två nordiska konkurrenterna Betsafe och NordicBet. Den interna ”förvärvsmatchen” mellan Unibet och Betsson leds klart av Betsson vars förvärvade omsättning uppgår till cirka 750 MSEK, medan Unibet trots fler förvärv endast fått ihop uppskattningsvis mindre än 200 MSEK. Betsson, som länge var ”lillebror” till Unibet har numera ett börsvärde på 9 miljarder kronor, att jämföra med Unibets dryga 5 miljarder. ...

Måndagsraketen har bränsle kvar

För att myndighetsanställda i USA skall kunna nå känslig information, som t ex öppna krypterad e-mail eller signera e-dokument, tvingas de autentisera sig via deras PIV-kort alternativt CAC-kort(militärens). Detta innebär att det krävs en smartkortsläsare. Den nya generationens PIV-kort, som enligt ett beslut från ifjol kommer att börja utfärdas i år, och som enligt Precise spås omfatta 15 – 20 miljoner personer inom de tre kommande åren, kommer även att innehålla Match-on-Card(MoC). MoC är en teknik inom biometrin där fingeravtryck matchas mot ett smartkort och här är Precise biometrics världsledande med ca 160 miljoner kontrakterade licenser. På meritlistan finns nationella ID-kortsprojekt i bl a Nigeria, Thailand, Portugal och Venezuela samt amerikanska myndigheter såsom NASA, FAA och Department of State. ...

Spekulativt köp: GHP

I dessa tider med osäkra konjunkturutsikter kan aktier i bra konjunktur-okänsliga bolag vara lämpligt att ha i portföljen. Är GHP en sådan aktie? Aktiens historiska kursutveckling avskräcker. Sommaren 2011 hade aktien en toppnivå på 14 kr men har sedan dess fallit till nuvarande kursnivå 5 kr. Bara idag (på förmiddagen, ons 30 maj 2012) är aktien ner 9% i skrivande stund. SEB och Carnegie är största nettosäljare av GHP-aktier på börsen hittills idag (i skrivande stund), vilket är olycksbådande eftersom deras kunder väl oftast är professionella investerare som vet vad de gör? ...

Precise Biometrics - det är nu resan börjar

Precise VD uttalar sig om att det är Midcap listan som gäller för bolaget, dels i en intervju igår och dels i den senaste delårsrapporten. För att komma dit måste börsvärdet upp till minst 150 MEUR, ca 1,35 miljarder kronor. Idag är börsvärdet 336 miljoner kronor. Hur ska Precise kunna stiga minst 4 gånger pengarna och därmed kvala in till Midcap-listan? Bolaget förlitar sig till Appels certifiering av Tactivo. Igår fick vi reda på att Apple godkänt Tactivo för både Iphone och Ipad. Tactivo är ett skal med fingeravtrycks- och smartkortläsare. Det ska enligt VD Thomas Marschall ta Precise till lönsamhet på ebita-nivå i år. De första ordrarna kommer under sommaren och spekulationen kring hur stora dessa blir kommer förmodligen att vara vilda. ...

Sommar, EM och Silencio Stampa!

Äntligen har vi fått lite välbehövlig sommarvärme och då gäller det att utnyttja dagarna på bästa sätt. Själv blev det en liten badutflykt i helgen med barnen och vänner till mytomspunna trakter i den svenska tallskogen. På vägen till vår slutdestination passerades bl.a. Falks grav där det sommartid ligger blommor vid graven varje morgon. Ingen kan förklara vem det är som varje natt förser postrånare Falks grav med dessa blommor. Nu ser jag fram emot årets sporthöjdpunkt EM i fotboll. Vi får hoppas att våra svenska hjältar kan göra underverk i Ukraina och Polen. ...

Dignitana mysterium

Dignitana omsatte 6,3 miljoner kronor under Q1. Förra året var samma siffra 1,1 miljoner kronor. För hela 2011 blev omsättningen 20,3 miljoner. I år har ledningen lovat 100 % tillväxt till 40 miljoner kronor. Det är imponerande. Men riktigt imponerande blir det först när vi inser att omsättningen 2013 uppskattningsvis hamnar på 100 miljoner kronor. Hur vet vi det? Avtalen är redan på plats för detta med Konica Minolta i Asien och en ännu icke namngiven Europeisk motsvarighet. 2013 lär vi kunna se ett resultat på ca 25 miljoner kronor. Då räknar jag med en bruttomarginal på 50 % och att organisationen utökar. Nästa år ska vi värdera Dignitana också på möjligheterna i USA. Där lär det ta fart snabbt med tanke på mediabevakningen och skriverierna i bloggsfären som redan är stor. En vinst per aktie motsvarande 3 kronor för 2013 och en dubbling inom räckhåll för kommande år. Ja, då förstår man inte hur Dignitana kan värderas till 185 miljoner kronor. Miljarden och mer ligger inom räckhåll. ...