Community (archive)

The Community closed for new posts on May 1, 2025. All previous content is still available in the archive. Want to explore more? Visit Redeye.se

Extremt köpläge

Inga nyheter på ett tag plus svagt börsklimat pga problemen i sydeuropa har sänkt Africa oil från 80 till 59 kr på kort tid. Visst kan man förstå att många lockas göra vinsthemtagning efter en fin kursresa tidigare under året men jag tror de biter sig i tummen… och rycker upp blommorna istället för att vattna dem som Lynch säger man ska göra med kursvinnare med potential. I en intervju nyligen med Tullow Oil Vice-President Tim O’hanlon för Africa Business, sa han angående Ngamia-1 wel: “We have no idea how many barrels are there, but our hopes and wishes is two billion barrels”. ...

Spekulativt köp: Navistar

Tex vidtar Navistar nu åtgärder för att kunna förhindra uppköp: http://www.bloomberg.com/news/2012-06-20/navistar-adopts-rights-plan-to-avoid-possible-takeover.html Men det är väl bara ett sätt att få ett högre bud på Navistar av budgivare. Amerikanska finansmannen Carl Icahn är ju en av de mest slipade i världen, och har tydligen köpt in sig i Navistar där han har en ägarandel på 12%: http://www.bloomberg.com/news/2012-06-18/icahn-to-rachesky-circle-navistar-with-bonds-below-par.html Han brukar alltid hålla sig framme i bolag där det är något på gång, vilket han har lyckats fantastiskt bra med genom åren. ...

Småspararna flyr Petrogrand

Petrogrands förtroende hos de allmänna aktiespararna verkar ha fått sig en känga. Aktien sjunker nu för varje dag. Samtidigt haussas bolaget som aldrig förr av PG klanen. Som i sin förvirring ej förstår varför aktien sjunker så mycket som den gör. En stor del består i som jag konstaterat tidigare att PM:en som PG släpper om sina borruppdateringar är skandalöst dåliga. De innehåller ingen info om det som är väsentligt. Hur mycket olja har man hittat. Det är ej intressant om de hittat olja eller inte. Frågan är hur mycket. ...

2017-05-30 14:51 · bjaen

Sälj MQ

• //Edit: MQ-aktien -3% till 19,80 kr i den inledande börshandeln tors 21 jun 2012 efter att bolaget presenterade sin resultatrapport kl 7.15 innan börsen öppnade kl 9. Börsen som helhet var samtidigt -0,5%. Som lägst har MQ-aktien hittills under dagen (tors 21 juni 2012 fram till ca kl 9.25) varit -11% till 18,30 kr. SEB och Deutsche Bank största nettosäljare av MQ-aktier hittills idag medan Carnegie är största nettoköpare. (Kan det vara investmentbolaget Öresund som ökar sitt MQ-innhav via Carnegie?).// ...

Midsommarblomster

Trots att jag endast förvärvsarbetat en månad sedan oktober ifjol känner jag att det skulle vara skönt med semester. Är man aktienörd så är man och då är det i allmänhet svårt att koppla av. Innevarande år har även varit händelserikt där jag fått uppleva realiserade kursvinster på nästintill 100 procent eller mer i Africa Oil, Petrogrand och Northland samt upplevt en resa mot stratosfären med JAYS. Northland var egentligen enbart tur (trots viss vägledning av Hvide innan NE-chocken) men bakom säljbesluten i Africa Oil och Petrogrand var det sunt förnuft. Jag hann också knappt posta inlägget ”Biometribolagen under luppen” innan Precise drog iväg med 50 procent tack vare nyheten om Tactivo. Nu sitter jag utan, biter på naglarna och är väl medveten om att jag kan bli sittandes med långnäsa. Den största kursförlusten jag drabbats av är Oasmia som dels påverkats av sektorns kräftgång men också framförallt av att bolaget inte lyckats leverera, ännu. Semestern skall dock inte förbrukas till börsäventyr utan istället användas till sol samt umgänge och lagom till fredagens sill har jag plockat en midsommarbukett, en lovande fyrklöver som förhoppningsvis ger bra avkastning under sommaren. ...

Petrogrand – Oljan är bevisad, nu återstår hur mycket!

Maks Grinfeld förtydligar borruppdateringen Det var många upprörda på de större forumen, framför allt de som hade köpt in sig och sålt av i paniken, men sålt för att alla andra sålt. Igår, innan öppning, gick VDns Maks Grinfeltd ut i ett pressmeddelande för att förtydliga fredagens pressmeddelande, som var mycket uppskattat för i dessa spännande tider! Maks var noga med att betona att: “Det fanns absolut ingen negativ information i det. Vi har inte sagt något dramatiskt positivt eller något dramatiskt negativt”, säger vd. ...

Sälj Skistar

Skidanläggningsbolaget Skistar har presenterat resultatrapport nu på morgonen (ons 20 jun 2012) för bolagets q3 (mars-maj 2012): http://investors.skistar.com/files/press/skistar/20120620-511283-sv-1.pdf Resultatet per aktie blev ungefär oförändrat drygt 4 kr under kvartalet. Det innebär att resultatet per aktie uppgick till drygt 3 kr för senast rapporterade 12 mån (jun 2011-maj 2012). Aktien verkar därmed dyr vid nuvarande börskurs på knappt 70 kr. P/e-talet blir över 20. Skistar har dessutom en ganska hög skuldsättning med en nettoskuld (räntebärande skulder minus kassa) på 2 miljarder kr per sista maj 2012, jämfört med att bolaget är värt knappt 3 miljarder kr på börsen. Det innebär förhöjd risk i Skistar-aktien (jämfört med om bolaget skulle haft lägre skuldsättning). ...

Blankningsläge i Guldet Sp500 och OMXS30 !

indexet sp500 börjar nu närma sig min target och var upp som högst i går vid 1363 och ger nu ett bra blanknings setup ! Då indexet troligen kommer bilda en större bearflag om vi får en resa ner mot 1300 nivån. Sälj index blankt ! skulle vi bryta upp över den symetriska fallande taket så etableras nya riktkurser mot i första hand återtest av nacklinjen 1380. Bear flagen stämmer bra överens med mitt scenario 1 target 1230 i första vågen. Behåll långsiktigt negativa positioner. ! ...

2017-05-30 14:51 · bubo

Clean Tech East Holding - en spännande sommarspekulation

Aktie: Clean Tech East Holding Lista: Aktietorget Aktuell aktiekurs: 0,02 kr Börsvärde: 18 mkr Lundin-familjen investerar i riskabla branscher och länder. Guld, koppar, olja, uran, silver, nickel osv… Somalia, Etiopien, Kongo, Eritrea osv. Ibland blir det dundersuccé som med Africa Oil, Lundin Petroleum mfl. Ibland går det åt skogen. Med Clean Tech East Holding blev det sistnämnda. Bolagets pelletsverksamhet, bl a i Ryssland höll på att sätta bolaget i konkurs men innan det hann ske sålde bolaget sin verksamhet till ett större bolag inom koncernen med andra finansiella muskler. Kvar i Clean Tech East finns nu förutom en utbombad aktiekurs på 2 öre, ett tomt skal och ett antal tusen aktieägare. Vostok Nafta är hälftenägare av bolaget. Börsvärde 18 mkr. ...

Medirätt laddar för expansion

Mycket har hänt sedan sist, mycket bra grejer får man säga. Trots detta ligger kursen som en död fisk i bästa fall. Från min horisont ser det nu ut som bolaget laddar för att verkligen sätta fart på verksamheten. Emission övertecknad. Insiders har fortsatt köpa aktier. VD anställs Optioner noteras. Styrelsen utökas Optionsprogram sjösätts Helt klart finns det en del informerade aktörer i orderdjupet. När det är nästan dött på småbolagsfronten syns under stundom aktörer i Medirätt som tycks vilja komma över aktien till varje pris. (nu finns det ju en del säljare när kursen rör sig uppåt med de får ta på säljsidan) Jag har svårt att tro att dessa aktörer inte sitter med mer information än de flesta andra aktieägare. Varför skulle de annars köpa så aggressivt? Optionen har en lösenkurs på 6 kr och noteringen är behäftad med kostnader som det vore obegåvat att ta på sig om man inte trodde att kursen skulle kunna stiga med 100 % fram till april 2013. Varför skulle man rekrytera en VD som kostar pengar om man inte trodde att det var business på gång? Samma sak gäller utökning av styrelsen. Föga meningsfullt om det inte snart kommer att hända saker. ...