Community (archive)

The Community closed for new posts on May 1, 2025. All previous content is still available in the archive. Want to explore more? Visit Redeye.se

Sämre glid för JAYS?

Vanligtvis när man värderar tillväxt jämför man en period mot samma period föregående år. För JAYS har det även varit intressant att jämföra försäljningen mellan kvartalen, Q2 mot Q3 osv, och jag hoppades att JAYS skulle kunna matcha Q4 mot kvartalet innan, alltså mot perioden november - januari. Gårdagens rapport där Q4 visar en försäljning på 15,2 Mkr var dock 3,2 Mkr lägre än under Q3. Anledning att vara orolig? Inte så värst mycket. ...

Apple - mer bubbelmedel (36% vinst 4v på förra affären)

Apple (AAPL) beter sig inte som jag initialt förväntade mig. Den verkar inte bryta ner mot dagliga MA 200. Den har bara konsoliderat sen vi sålde av våra bears. Detta tyder på styrka. Utöver detta är volymen låg och MACD på väg upp igen. S&P 500 gjorde både daily och weekly swing lows. Vilket också tyder på mer uppgång framöver. Kan Apple vara företaget som leder börsen uppåt igen? Jag har två scenarios framför mig. Antingen går den upp och bildar en dubbeltop eller så fortsätter den upp mycket mer och bildar sista fasen av bubblan innan priset går ner mot DMA 200 igen. ...

Precise Biometrics - andra steget i rätt riktning

Tactivo-köparen är en av världens största biltillverkare baserad i Europa. Vem kan det vara? Merceds? Fiat? Precise förväntar sig fler orders från samma kund i storleksordningen flera tusen enheter. Enligt Vd kommer utrullningsplanen öka ytterligare kommande månader. Översatt för spekulanten - kommande pm om ytterligare stororders är på väg. Låt oss nu fundera på vad detta innebär? Om ett storföretag förstått nyttan med Tactivo. Hur sannolikt är det då att fler kommer att göra det? Hundra procent i min värld. ...

Doro - Smartphones kommer snart

Jag har tagit det lite lugnt senaste tiden med sökandet nätterna igenom efter ny info om Doros produkter och nya försäljningsavtal. Tog en snabb koll ikväll efter att lite nya avtal och lite nya telefoner presenterats senaste tiden. (Avtal i Australien, Doro PhoneEasy 715, ny homeserie av telefoner http://www.doro.com/sv-SE/Foretag-och-press/Pressrum/Pressreleasearkiv/ ). Ikväll hittade jag in på ett intressant dokument som visar upp de nya modellerna PhoneEasy 715 och 740, dessutom finns där en modell som inte(?) oficiellt presenterats än (har inte 100% koll då jag inte jagat så mycket info senaste månaderna), Doro PhoneEasy 780. Även doros tablet, Doro TabEasy visat upp lite designbilder av, inte heller den har presenterats oficiellt i något pressmeddelande än (?) men “pratats” om i någon kvartalspresentation när Doro Experience disskuterats. Dessa lyckades jag snappa upp redan i februari och Doro kom med ett pressmeddelande om Doro Experience dagen efter. ...

Petrogrand - Har vi "netpay" utan att vi vet om det?

Om ni har följt mina tidigare analyser, så kan ni se att jag har gått igenom borrningsprocessen och de uttalade som man har gjort från bolaget. Ikväll har jag återigen gått igenom materialen och sett på det ur olika perspektiv för att se om det kan ha varit någonting jag har missat, och ikväll tror jag att jag satte det sista! Kritiken som har varit riktad mot Petrogrand har från den andra sidan varit att informationen om att oljebolag redovisar payzone och netpays, för annars är det samma sak som att bolagen gjort en torrborrning. ...

Mineral Invest International - Granskningarnas Bolag

Nu lossnar det äntligen! Tungviktaren och filantropen Bruce Grant gör entre i styrelserummet! Detta är stort! Ett tips till alla som vill vara med i ett bolag som kommer bygga miljardvärden åren framöver är att läsa den kommuniké från dagens årsstämma, som mest troligt dimper ner i e-brevlådan före öppning imorgon. Ni som följt Mineral Invest International VET att nu lossnar det äntligen!

Oväntat läge i PetroGrand

Det finns egentligen flera olika orsaker till att jag valt att återköpa aktien. För det första känns kursnedgången på nästan 50 procent sedan toppen i slutet av maj ganska omotiverad då Petrogrand trots allt funnit kolväten i samtliga brunnar samt då VD därtill förklarat att inte något negativt ännu kommunicerats ut. För det andra har jag tagit rygg på information från skribenten ”berra b” på avanzaforumet, som är en erkänt duktig ”grävare” och som nu luskat fram att det kan bli aktuellt för Petrogrand att köpa licensen Nikolsky-3 utan något auktionsförfarande. Denna affär skulle även kunna ske redan inom en vecka varför aktien naturligtvis blir lite intressantare. För det tredje har jag grunnat på Petrogrands informationsgivning gällande borrprogrammet, summerat dessa, inkluderande såväl svenska som engelska versioner, och gjort följande slutsats: ...

Towork - coachingavtal med arbetsförmedlingen

Här kommer en länk till ovan nämnda pressmeddelande: http://www.aktietorget.se/NewsItem.aspx?ID_News=62013&Language=1 Utöver detta har bolaget numera även en sida på Facebook där man är alltmer aktiva och där det finns en del intressant info att hämta: http://www.facebook.com/ToworkRekrytering Towork öppnade 2012 oväntat svagt, mycket beroende på stor intern personalomsättning samt det faktum att man var helt utan intäkter från coachingverksamheten under kvartalet. Det nytecknade avtalet med Arbetsförmedlingen börjar ge intäkter från Q2 och kan tillsammans med den förstärkta personalstyrkan samt ytterligare kostnadsbesparingar ge en intressant fortsättning på året. Allt sker från låga nivåer men lyckas man bara få hyffsad fart på omsättningen så ska det inte vara större problem att visa vinst. ...

Investera som Gardell eller "följa Lundin"?.

Den som skall köpa en ny bil går och funderar i månader, kanske år, på vilket modell som är lämplig och till vilket pris och vilket är andra handsvärdet. Men samma person kan köpa aktier för 100 000 kronor bara på känsla. Han kan bestämma sig på mindre än fem minuter. Helt på känsla, ingen analys eller eftertänksamhet. Det går att läsa om riskkapital-bolag som följt ett bolag på avstånd i tre år innan de känner sig mogna att köpa dess aktier. ...

Insider som småköper

Segt som sirap att vänta på besked om de preparat som nu tycks ligga väldigt nära genombrott. Kikade lite hastigt på hur insiders i Oasmia betett sig den senaste tiden och såg att VD Julian Aleksov fyllt på sin depå med egna aktier under hela 2012. Inga märkvärdiga köp kan tyckas med ändå uteslutande KÖP och inga SÄLJ trots att de nyheter som släppts varit snarare av negativ art än tvärtom. ...