Community (archive)

The Community closed for new posts on May 1, 2025. All previous content is still available in the archive. Want to explore more? Visit Redeye.se

Panik i G5!

Panik i G5! G5 meddelar idag det preliminära resultatet för q2. Resultatet kommer bli något sämre än q1 men företaget behåller prognosen för helåret.Marknaden väntade sig mer än detta. Det gjorde jag med men dagens kursreaktion är helt galen. Jag behåller mina aktier. pe-talet vid en kurs på 33kr ligger på 9,5 inkluderat kassan för årets förväntade vinst. “G5 Entertainment announces preliminary results for January-June 2012. Revenue during the period is estimated to be 35 MSEK (19.1 MSEK in Jan-Jun 2011), operating results: 9 MSEK (7.8 MSEK in Jan-Jun 2011). This corresponds to about 83% revenue growth and about 16% operating result growth compared to the same period of 2011. These numbers are preliminary, not reviewed by auditor, and are based on management accounts and download reports. The results of January-June 2012 will be communicated in the interim report due on 15 August 2012. The management keeps earlier communicated goal for full year 2012 of 87 MSEK revenue and 30 MSEK operating result. The group has a mid-term goal to achieve annual revenue of 300 MSEK and operating result of 100 MSEK in the next few years”. ...

Järnmalmblues

Ofinansierade järnmalmsprojekt i ett tidigt uppstarts-stadium av Nordic Iron Ore/Beowolf-typ saknar egentligt nuvärde. Grundorsaken till detta är en kombination av Fractional banking reserve och Peak Oil. Sedan President Nixon 1971 kapade banden mellan världsvalutan UsDollar o guld, den sä kkallade guldmyntfoten o ersatte den med en ”pappersmyntfot” har världen fått se en gigantisk skuldbubbla blåsas upp i alla valutor. Detta har fungerat förvånansvärt bra på grund att vi hade en närmast obegränsad tillgång till mycket billig energi i form av olja på exportmarknaden som möjliggjort den expansion av ekonomin som denna låne-expansion kräver. ...

Stefan Ingves tror ej på bubbla

Riksbanken och riksbankschefen Stefan Ingves har det högsta anseendet av alla verk och verkschefer i Sverige. Jag är förvånad, men mer om det en annan gång. Det som är aktuelt är att reporäntan ej sänktes i dag. Stefan Ingves har varit i farten och svarat på frågor ställda av allmänheten. Det som intresserar den s.k. allmänheten är uppenbarligen bostadsräntorna och i fall vi har en bubbla. Inte på något ställe säger Stefan Ingves att vi har en bubbla. ...

Petrogrand - Hur länge vågar man avstå?

Det jag tänkte på från deras pressmeddelande är just detta: “Vi har haft som tumregel att 20 meters oljekolumn motsvarar 50 miljoner fat oljeekvivalenter (mmboe). /…/ “, skriver bankenbland annat. Med tanke på de senaste uttalandet , eller de två senaste faktiskt så kan vi ju själva fundera på liknande idéer kring Petrogrand. Enligt de uppgiftersom Petrogrand själv har lämnat så är ju Jura-6 på ca 10 meter sandstensreservoar (Ser man på flaskan, sidan 11 så är det ju en total om 9 meter) vilket innebär att enbart denna nivån bör i samma logik som Aois nivå motsvara ca 25 miljoner fat vid kommersiell utvinning. ...

Uppdatering Barkerville

Barkerville lanserade i Fredags en NI-43 rapport som indikerade på 10,6 Moz med en snitthalt på 5,28 g/t. Ett helt makalöst fynd, är det för bra för att vara sant? Ja marknaden har inte svalt rapporten vilket gör att dagens marknadsvärde ligger på låga 130 Mcad. Jag använder ordet låga då ett uppköp är att vänta om rapporten på Sedar visar sig styrka uttalandet. Ett uppköp som vi kan ponerar blir 150$/oz, vilket de senaste uppköpen handlat om. Med den värderingen hittar vi ett hypotetiskt aktiepris på 11,7 Cad. Idag står den i 1,22 Cad. ...

Monster NI-43 från Barkerville

I Fredags vid sju tiden släppte Barkerville sin rapport, det hade spekulerats om 2-3 Moz, Ian Gordon en av alla experter hade hoppats på cirka fem. Några timmar innan hade rykten spridit sig på diverse forum. Barkerville var handelsstoppat och folk undrade varför. “Barkerville Announces a NI 43-101 Compliant Indicated Resource of 10,626,100 oz Gold” - PANG! 10 Moz. Imponerande. Men än mer imponerande är den genomsnittliga halten på makalösa 5,28 g/t. Det troddes vara över med sådana här fynd, bolag presenterar 2-3 g/t open pits i Afrikas oexploaterade områden och vanligtvis handlar dagens fynd om kvantitet med låghaltiga deposits på cirka 1 g/t. 5,28 g/t är monster, det är helt galet och kanske är det en anledning till varför aktien inte mångdubblades när den på Fredagskvällen började tradas igen. Folk minns fortfarande Bre-x skandalen. Barkerville gör det inte bättre att nämna potentialen på 65-90 Moz. Det är så oseriöst i mina ögon. Visst finns chansen då en ny typ av guldformatering har hittats i bergen, men sträcker trenden sig verkligen över hela området? Jag vågar inte hoppas. ...

Rally kan bli kortvarigt.

Men studerar vi sp500 weekly chart som är ett större tidsperspektiv så ser de fortfarande väldigt negativt ut då indexet ser ut att forma en större bear flag där flaggans längs ger en mattematisk mål target omkring 1200 nivån.. bear flagen har under de senaste åren inte varit så träffsäkra som de varit under början av 2000 talet. Men då alla formationer har en edge bör man spela på dom. ...

2017-05-30 14:52 · bubo

Petorgrand fint köpläge

1. Petrogrand skall totalt testa 20 olika zoner där olja av komersiella volymer kan påträffas i varje zon. Bolaget har beskrivit att man stött på bland annat en 10 meter tjock reservoar i brunn N232 respektive en 20 meter tjock reservoar i brunn 6 ZA, i brunn 6 ZA så har test ändast skett på zon J-14.15 vilket framgår klart och tydligt i senaste PM. Zonen J-14.15 är den zonen längst ner. Se länk nedan sidan 15. I brunn 6 ZA återstår test av 6 zoner. I brunn 3R återstår test i samtliga zoner. ...

Dags att tanka bilen - oljan är på väg upp

För snart två veckor sedan skrev jag om oljan i ett blogg inlägg (om långsiktiga investeringar) och att det ska bli köpläge om 2-4 veckor. Det svarta guldet har nu brutit den nerstigande trendlinjen och det indikerar på att den har vänt den nerstigande trenden. Det är altså läge att tanka bilen innan priserna går upp. Grafer: http://2.bp.blogspot.com/-Eiy5HYXlWnE/T-4p2aOMvqI/AAAAAAAAAG0/XXBu3BaJfa8/s1600/oil6months.jpg http://2.bp.blogspot.com/-HwwJpQ-6-_I/T-4p0QYdJkI/AAAAAAAAAGs/nuV1S_w2dbc/s1600/oil1year.jpg Happy trading! Följ mig och mina live trades på: Twitter Stocktwits Långacash bloggen ...

Aerocrine : Nya patentframgångar

Domstolsutslaget visar återigen styrkan i Aerocrines patentportfölj. Aerocrine har vunnit i princip alla patenträttegångar genom åren. För en tänkbar köpare av hela bolaget i framtiden är det naturligtvis viktigt att patentsituationen är vattentät. Och bolaget vilar inte på lagrarna. I produktutvecklingssamarbetet med Panasonic sker kontunierligt nya patentansökningar. Genom dagens beslut är Medisoft i princip helt förhindrade att sälja sina nuvarande FENO-produkter. Medisofts produktionsanläggningar finns i Belgien och resultatet blir att bolaget blir förhindrat att sälja produkterna även i andra länder. Ett av de skyddade patenten löper till 2023 så för att Medisoft ska kunna fortsätta konkurrera krävs att produkterna omdesignas. Aerocrine har därmed fullbordat en mångårig process att systematiskt slå ut sina konkurrenter. Från början fanns fem bolag på marknaden; Aerocrine, FILT, Apieron, Medisoft och Bedfont. Aerocrine har stämt och vunnit över FILT och Apieron. Dessa två bolag har sedemera förvärvats av Aerocrine. Medisoft har med dagens besked en väldigt tuff sits. Bedfont har sedan tidigare licensavtal med Aerocrine, men enbart för nuvarande produktgeneration och enbart i Europa. Aerocrine har med andra ord varit extremt lyckosamma i kampanjen att försvara sina patent och slå ut konkurrenterna. ...