Community (archive)

The Community closed for new posts on May 1, 2025. All previous content is still available in the archive. Want to explore more? Visit Redeye.se

Fingerprint och Tier 1 & 2

Fingerprint har annonserat att deras linjesensor kommer att integreras i plattformar hos två mobiltelefontillverkare, s.k. Tier 1 respektive Tier 2-tillverkare, där Tier-1 motsvarar en av de tio största. Om vi förutsätter att mobiltillverkarna kommer att använda en styrmodul integrerad med Fingerprints linjesensorchip så tillverkar de knappast denna själva utan anlitar istället en underleverantör för ändamålet, t ex CrucialTec. CrucialTec lanserade 9 maj en BTP(biometric trackpad), en s.k. biometrisk styrmodul med Fingerprints linjesensor, ämnad för bl a mobiltelefoner, surfplattor samt pekdatorer. Modultillverkaren bör ju ha något i kikarsiktet eftersom de siktar på att sälja 20 – 40 miljoner enheter under perioden 2012 - 2014. De skriver knappast 2012 om de inte har nära kontakt med en kund då nya telefonmodeller inte utvecklas i ett nafs. ...

Sp500 is near my swing target att 1330

Sp500 index navigate for my first hand scenario,, Ni som tog position för min swing target på 1330 bör plocka hem vinsten i dag för att sedan återköpa blankade positioner vid brott genom den understa ( critical line) med target på mitt långsiktiga scenario 1 mål. ( blue box) Håller dessa critical lines så bör index kunna vända upp kortsiktigt innan resan söder över fortsätter med krafft. Ni som investerar i min melodi behåller blankade positioner med exit 2014,, ...

2017-05-30 14:52 · bubo

Fingerprint mot väggen

Jag har under det senaste året vid ett par tillfällen kritiskt granskat Fingerprint Cards vilket inte alltid varit så populärt. Jag har ifrågasatt rekordordern, marknadsställningen i Kina, insiderhärvan och insiderförsäljningarna. I blogginlägget ”Ett avhugget finger för FPC” ändrade t o m Redeye-redaktionen det inledande stycket då jag uppenbarligen var alltför stygg. Anledningen var att jag påbörjade inlägget med att förklara att nuvarande VD hade god kännedom om aktiemarknaden då denne bl a arbetat som telekomanalytiker hos Handelsbanken vilket knappast är någon nackdel när man beslutar om förvärv alternativt försäljning av aktier i det bolag man är anställd hos. Jag undrar om redigeringen uppkom från en anmälan från Fingerprint Cards, någon av dess aktieägare eller från Redeye själva? Jag vill inte på något sätt hävda att VD gjort något brottsligt men redigeringen förbryllar eftersom jag kunnat konstatera att “negativa” inlägg på andra börsforum ofta plockats bort och att det även surrats om att styrelsemedlemmar förekommit bland skribenterna. Hur stor sanningshalt det verkligen är i detta kan vi sannolikt endast spekulera i men knappast är ovissheten ett dragplåster till aktien. ...

Vad händer med alla nya pengar?

Skillnaden mot denna kris jämfört med andra är att det de negativa sannolikheterna tolkas redan som ett utfall. Se tillbaka ett tiotal år så ser du att vi ständigt har haft kriser. Tänker på Sovjetunionens kollaps, jugoslaviens inbördeskrig, sydeuropas ständiga inflationsproblem och ständiga statskonkurser i olika världsdelar. Sverige är ett bra exempel på varför det stagnerar nu, vi har utrymme att investera men vi vågar inte investera då vi behöver skyddsvallar. Innan herr Borg trycket på knappen så vill han veta att hålet är täppt, ingen häller upp vatten i ett glas med hål. ...

Respiratorius eller Pharmalundensis?

Respiratorius har nyligen noterats på Aktietorget. Värderingen är 30 MSEK. Konkurrenten Pharmalundensis värderas till 67 MSEK. Båda bolagen har potentiella läkemedel mot lungsjukdomen KOL/Astma. Pharmalundensis ligger snäppet före i tid, men Respiratorius har den akademiskt mer rimliga lösningen. Intressant är att Respiratorius startades 1999 av Christer Fåhreus (Cellavision, Anoto m fl) och Staffan Skogvall (Pharmalundensis VD). Jag hoppas det går bra för Pharmalundensis, men värderingen av Respiratorius är mycket mer tilltalande. Förutom KOL/Astma läkemedel finns nämligen även två andra läkemedelskandidater som ligger ganska nära marknaden och en teknologiplattform som bara den kan motivera bolagets värde idag. ...

Bearish setup i Guldet.

Swing Trade: Sälj guldet vid brott ner genom nacklinjen,, Eftersom guldet noteras under den viktiga långsiktiga bull linjen kan bör vågen ner bli av extra krafft. Ni övriga som följt mina analyser 8 månader lutar er tillbaka i fotlöjen och lägger tiden på något värdefullare ,, än Guldet,, stor Bild // Chart http://www.guldbubblan.blogg.se/

Kommentar till bostadsbubblan

Wimsecal anser att vi har i stort samma pris på lägenheter och hus i Stockholm som ute i landsorten. Det vill jag på det bestämdaste dementera. Så ser verkligen inte ut Wimsecal anser att priserna över landet är höga och ganska lika (inget speciellt Stockholms-problem), Som jag läst i tidingarna så går det att få 32 villor av samma storlek i Töreboda som en i Djursholm. Där talar marknaden. Det är 32 gånger mer eftertraktansvärt att bo i Djursholm än i Töreboda. ...

Är EU likt Bohemian Rapsody?...

EU/EMU …de mest relevanta f.n. är att hålla debatten runt EU/EMU i fokus när vi tittar på Europa. Det som i det närmaste var tabu för ett år sedan har sedan dess börjat få medias uppmärksamhet. Idag har diskussionen/spekulationen om vilket land som lämnar EMU först, och huruvida räddningsfonder räddar banker eller Euron börjat se gryningsljuset. Utfallet efter Franska valet har fått stora konsekvenser för den tidigare kärnan i EMU, och den tidigare stabiliteten är hotad. Jag kan bara säga att det kommer att bli intressant att följa utvecklingen, och likt Faber säger även jag att den som tar förlusten först tar mins förlust i detta pyramidspel. förlusterna är redan där, så frågan är vem som blir sittandes med “Petter” ...

2017-05-30 14:52 · tony1

Hur tjänar jag de grova cashen ? (Analys)

This is my scenario 2 count that we hit the symmetry roof line with a double top scenario and a bottom pattern at the spring 2014. Keep your position negative with target at 600 level 2014, then we go in full if the neckline holds… De här är mitt scenario 2 räkning , dvs att indexet går upp och gör en dubbeltopp vid den symmetriska taklinjen med topp under sensommaren. För att mot hösten gå in i en mer aggresiv långsiktig nedgångsfas. Siktet jag navigerar min portfölj ligger med target på nacklinjen under våren 2014. väl där nere går vi in med full kraft i tjuren om nacklinjen håller,, ...

Försenat megarace i Africa Oil

Tullow uppskattade fyndet till ca 150 meter netpay. Och i PM:et framkom tydligt att man hittat mängder med Light Oil som ger större klirr i kassan för AOI. Man lyfte också fram att på grund av den okända grunda geologiska formationen så fick man 100 meter mindre i netpay. Den stora reservoaren med light oil uppskattade man finns alldelles i närheten av huvudbrunnen. Och om man skulle göra en sidetrack skulle man få betydligt högre netpay. ...

2017-05-30 14:52 · bjaen