Community (archive)

The Community closed for new posts on May 1, 2025. All previous content is still available in the archive. Want to explore more? Visit Redeye.se

Medirätt visar relativ styrka

De som följer Medirätt har noterat vilken styrka bolaget visat jämfört med andra småbolag. Kursen justerat för emission är motsvarande 5 kr och tittar man på kursrörelserna råder inget tvivel om att det finns folk som vet mer än den genomsnittlige ägaren (alla parter vid förhandlingsbordet är fullt införstådda med potentialen). En liten hint om vad som är på gång fick vi när bolaget meddelade att de räknar med att licensavtal är skrivna innan hösten. Avtalen kommer att innehålla ett flertal komponenter som t ex miniminivåer och down payment . Jag måste återigen påminna om att insiders köpte aktier hela våren OCH tecknade stort i emissionen. Att de som har bäst insyn i verksamheten satsar egna pengar är enligt mig den största säkerheten man kan ha. Självklart kan även dessa individer förlora pengar men så länge de fortsätter stoppa in pengar kan man nog känna sig lugn. ...

Vi har en stark positiv trend framför oss

Jag skrev ett inlägg den 2a juli på min blogg där jag påpekade att för OMXS30-indexet så har MA50 brutit MA200 ovanifrån vilket för mig är en signal på att den långsiktiga trenden kan komma att brytas (eftersom MA200 är positivt idag). Ikväll har jag istället tittat på bolagen på Large Cap-listan, totalt 58 stycken. Av dessa 58 bolag är det 21 stycken som har en positiv medellång trend (MA50 positivt) Av dessa 58 bolag är det 47 stycken som har en positiv långsiktig trend (MA200 positivt) Av dessa 58 bolag är det 19 stycken där både MA50 och MA200 är positivt Att hela 47 stycken (eller 81%) bolag har ett MA200 som är positivt tolkar jag som att vi har en stark positiv trend. Även om detta kanske inte har märkts ännu så kan det tyda på att vi är i början av en ny långsiktig uppåtgående trend på börsen, vilket vi verkligen skulle behöva! I och med detta så kommer förhoppningsvis även antalet bolag med positivt MA50 att öka framöver. Jag vet att jag sticker ut hakan när jag skriver detta men några av oss måste ju vara positiva också. ...

Portföljsval

Hej! Jag har varit en aktsam följare på redeye nu i några år och skriver för första gången ett riktigt inlägg(känns stort) Tänkte skriva om hur min portfölj ser ut idag och så hade det varit kul att få lite feedback på vad ni själva hade gjort och lite vad jag kollar på för nya bolag! Idagsläget ser portföljen ut så här: Volvo: 35% Africa Oil 29% Blackpearl 10,3% Danske Bank 5,9% ...

Behöver hjälp så jag kan komma igång nästa vecka !

Jag har sparat ca 250 000kr och ångrar att jag inte köpte aktier när jag sist ville för dom som jag ville välja då har gått upp men ny har jag hittat andra aktier och bestämt att jag ska sätta in 80 000kr nästa vecka och sen sätta in mer om det går bra. Jag har bestämt mig för att använda avanza men vet inte vad för slags konto jag ska välja. Jag ska som sagt handla för 80-130 000kr. ...

noonne totalsågar EU - kan vi få en Ctrl+Z?

Som alla känner till vid det här laget har EU´s utveckling en avgörande roll för framtida bördsutveckling. När gemen man konfronteras med EU-problemet tänker man i första hand på regeringsföreträdare som Merkel, Monti, Hollande, ECB, etc, men förvånansvärt få vet väldigt lite oh vad EU egentligen är. Det är både tråkigt och tidskrävande att sätta sig in i, så de blir oftast vidare till roligare göromål. När jag började lyssna på Nigel F. blev det helt plötsligt intressant, och de fick mig att börja ställa frågor: ...

2017-05-30 14:53 · tony1

Sp500 Head test (swing analys)

Critical lines höll och Sp500 ger formmen av en mindre HS formation inuti den stigande kilen. ni som tog köp position bör ta hem vinsten vid den översta parallella blåa linjen som första target. Skulle indexet lyckas stänga högre än den senaste toppen 1378,81 så har vi target på den översta symetriska vita fallande linjen. Ni som i stället vill göra en blanknings setup kan göra de om höger skuldra inte tar ut huvudet med target på nacklinjen (gula linjen) ...

2017-05-30 14:53 · bubo

BlackPearl. På randen till ny kurshalvering.

Jag tittar på stålgiganten Alcoas långa graf ( länk 1 från botten ). Stålet brukar förebåda konjunkturen, och man blir fundersam. Vad skulle ett nedslag till tex 600-700 på OMX, innebära för PXX kurs ?. Givet hur kursen ( fortsatt )uppträtt på senare, med Index betydligt högre. Nåja…hoppas det håller. Sedan lyssnar jag lite på Prins Alwaleed bin Talal ( 2 a länk från botten)( han har gjort liknande uttalanden i nyare clip )) ( brorson till Saudiarabiens härskare, kung Abdullah, samt finansgeni/grundare av Kingdom Holdings/26 plats på Forbes lista över världens rikaste/känd som " Mellersta Österns Warren Buffet".) Han borde veta ngt om oljepriset, och världsläget. ...

2017-05-30 14:52 · gap2

Sommaruppdatering

Glad sommar vänner här på Redeye! Ledigheten är slutligen här även för en hårt arberande IT-konsult. Det har varit en tuff start på året. Ibland står man och stampar och kämpar och pissar i motvind. Det har gällt mig lika mycket som mina kunder. Jag har gjort misstag, vi har gjort misstag och det har handlat om att kämpa för att klara sig till nästa dag. Ibland känns det som att allt man gör blir till sur mjölk men det är bara att kämpa vidare. Det vänder när man minst anar det så länge man lär sig av sina misstag. ...

Uppdaterad OMX Analys

Omxs30 följer de Amerikanska indexen väl och eftersom sp500 noteras vid sina critical lines men inte omxs30 så kan reaktionerna bli överdrivna i Sverige. Mitt mål på 1074 har inte nåtts ännu och den långa svans bildningen på toppen 1048 kan vara toppen. Ni som tog hem eran swing vinst vid min rekomedadtion för några dagar sedan kan applicera en ny köp setup om de critical lines håller i sp500 och omxs30 med target 1074. ...

2017-05-30 14:52 · bubo

Den svenska kronan stärks rejält mot euron

I veckan har den svenska kronan fortsatt att stärka sig mot euron, bland annat efter siffror över Sveriges industriproduktion för maj som ökade 3,5% i månadstakt mot väntade 0,4%. Hur som helst, granskar vi siffran mer i detalj beror den starka industriproduktionen på industrin för icke varaktiga konsumtionsvaror. Förändringar inom AstraZeneca kan mycket väl ha påverkat siffran för maj månad. Blickar vi framåt,med tanke på att Stefan Ingves med kolleger sänkte räntabanan för 2012 något, är det fullt möjligt att Riksbanken sänker räntan under hösten och därmed kommer räntedifferensen mot EU-området att minska, vilket i sin tur stöder en förstärkning av EUR/SEK. ...