Community (archive)

The Community closed for new posts on May 1, 2025. All previous content is still available in the archive. Want to explore more? Visit Redeye.se

PETROGRAND ==> PetroSmall

Det finns åtskilliga bolag som värderas under sin kassa. Således inget argument för att PetroGrand är billig när den vid 9 kr handlas runt sin kassa. Nej PetroSmall är dyr och hur Maks Grinfeld skall balansera orden fortsättningsvis för att dra in nya kulor är i nuläget en gåta. Runt midsommar var tongångarna annorlunda. Inget i materialet borde föranleda en sådan nedgång, uttryckte SO Zachrisson. Fint han gör skäl för styrelsearvodet på 500.000 kr. Samt “med de preliminära uppgifter vi har fått” ser jag mycket positivt på framtiden och jag är rätt säker på att vi har kommersiell olja i Amb-6. Petrogrands sätt att kommunicera till marknaden är bland det valpigaste jag sett. Om inte VD klarar av att skriva pm och uttala sig borde han haft god hjälp av investor relation Joakim Kindahl. Det kanske han hade. I så fall är det ännu värre. ...

Petrogrand - Bakslag, men det är ännu inte över!

Det som Petrogrand förlorar väldigt mycket på (vilket jag tror, med tanke på reaktionen och olika forum) är hur man framlägger informationen. När jag i morse gjorde gav informationen en snabblick så fick jag bara känslan över att allt hade gått rakt åt helvete. När jag däremot fick tid att verkligen gå igenom både borruppdateringen och även den fullständige rapporten (inte bara sammanfattningen som skickades ut) så såg jag det med ett annat perspektiv. ...

SensoDetect - PM

http://www.aktietorget.se/pressdocs/Sensodetect(publ)/62950/SensoDetect_SDET_20120822_12.pdf

DALLAS - Feber

Ja då börjar vi veckans blogginlägg, det är trots allt veckans första vilket man borde skämmas över. Men det blir ett ypperligt tillfälle att ta vid där jag slutade förra gången, Petrogrand. Jag tänker inte älta detta, om vem som haft rätt eller fel, det är inte över. Jag ser fortfarande en positiv höst för bolaget, samtidigt ser jag att aktien är nere på 9 kr nivån igen. Jag avvaktar i väntan på stabilitet därefter går jag nog in i bolaget om det har uppnåts. ...

Petro "Grand" dax för SLAKT

“STOCKHOLM (Direkt) Produktionstest som Petrogrand har genomfört visar icke-kommersiella flöden av olja i brunnen Zapadno-Ambarskaya 6.” Nu har pg slösat bort åtskilliga miljoner i torrborrningar. Troligen tre torrborrningar på rad. Samtidigt var chansen att hitta olja låg. Samt de seismiska studierna skräp. Även c3 reserverna är helt värdelösa . Tycker det är dags för Petrogrand aktietomtarna att ta sig en funderare. En allvarlig sådan. Samt kan jag konstatera att jag haft rätt och tänk vad mycket skit man fått ta bara för att pg tomtarna ej kan läsa och jämföra pm med seriösa oljebolag. ...

2017-05-30 14:54 · bjaen

Fler fingrar på äpplet

Apple har som bekant bjudit 356 MUSD för sensortillverkaren Authentec. Leker vi med tanken att mobiljätten skulle integrera fingersensorer i iPhones, iPads och Mac-datorer är förvärvspriset troligtvis lägre än vad sensorerna skulle kosta att köpa in för ett års förbrukning, sett till nuvarande marknadspris. Prislappen ser alltså inte dyr ut med tanke på att Apple dessutom får Authentec:s mjukvaruportfölj på köpet. Det som nu är på tapeten kring affären är att ett nyligen släppt SEC-dokument avslöjar att Authentec tog kontakt med Apple redan i slutet av fjolåret. Då var syftet att sälja in en ny teknik som efter många förhandlingar kring de kommersiella villkoren sedermera resulterade i att Apple istället lade bud på Authentec. Vad som också framkommer är att Authentec under förhandlingarna arbetat med att utveckla och skräddarsy tekniken åt Apple varför det mycket väl kan dyka upp en produkt innehållande t ex en fingersensor redan i år. Mycket tyder också på att så kommer att bli fallet. ...

Eureka! Projekt: Att hitta ett nytt bolag inom prioriterad bransch.

Mål – Att hitta: Bransch som kommer att bli allt viktigare. Bransch som av samhället/myndigheter anses viktig. Inriktning med hög potential i aktuell bransch. Ett bolag med hög potential avseende uppställda kriterier. Bakgrund Med den långa erfarenhet som jag har inom läkemedelsbranschen så delar jag den uppfattning som hela branschen haft de sista åren. Det blir allt svårare att utveckla nya läkemedel då kraven och utvecklingsfaserna är så extremt svåra att ta sig igenom då de regulatoriska kraven innebär ett stort problem. Det kostar stora summor att utveckla nya läkemedel, ett nedlagt projekt innebär ofta stora förluster. ...

Är svenska banker säkrast i Europa?

Som ett mantra upprepar tidningar att svenska banker går så bra. Att de har klarat krisen. Att vi skall vara glada för att Riksbanken klarat krisen så bra. (Riksbanken är den myndighet som har högsta förtroende av alla svenska myndigheter). Därför är det ju viktigt för ekonomibloggare (inte minst på Redeye) att undersöka hur Riksbanken jobbar? Varför har Danmark i snitt 1,5 procent i rörlig tremånaders-ränta för bostadslån (svenska banker i snitt 3,5 procent). Varför har Finland cirka 2 procent. Varför har Nordea 2 procent i Helsningfors men 3,5 i Sverige? ...

GULD och än mer GULD!

Det som står fram är att alla experter tror på guld-investering utom Warren Buffet som tycker guld är oproduktivt. Han talar om en metall-klump som ej ger ränta. Som ej kan användas speciellt mycket i produktion. Andra investerare är desstomer entusiastiska. Det kan beror på att de sitter i stora positioner och vill prata upp priset och sedan sälja. Sådan invändningar får allt finnas med vid bedömningen av stora investerares råd. Troligen ger de inte råden för att vara snälla, i en önskan att andra skall bli lika rika som de. ...

Hopp & förtvivlan präglar Precise

Precise Biometrics är världsledande inom Match-on-Card(MoC), ett koncept att lagra och matcha fingeravtryck mot ett smartkort. Med tekniken bevisas att det verkligen är den behörige kortinnehavaren som använder kortet. Fingeravtryckets information lämnar dessutom inte smartkortet vilket innebär att det vid autentiseringen inte krävs någon databas eller nätverksuppkoppling samtidigt som den personliga integriteten skyddas. MoC möjliggör dessutom s.k. 3-faktorautentisering där smartkort och fingeravtryck kompletteras med PIN-koden vilket höjer säkerheten jämfört med de traditionella varianterna PIN-kod i kombination med lösenord eller smartkort. Fingeravtrycket kan även ersätta PIN-koden och ge ökad användarvänlighet samt besparingar inom lösenordshantering. Tekniken framstår alltså som vass men de förväntade framgångarna har uteblivit. ...