Community (archive)

The Community closed for new posts on May 1, 2025. All previous content is still available in the archive. Want to explore more? Visit Redeye.se

Petrogrands produktionslicens

Uppdraget är när man vinner en licens på auktion är att ’’påvisa’’ förekomst av kolväten. När man har påvisat detta och fått det godkänt av tillsynsmyndigheten Tomsknedra får man efter ansökan produktionslicens upp till 25 år. Licensavtalet * har ett antal villkor som måste uppfyllas. De viktigaste villkoren är att bolaget inom 2 år gör seismiska undersökningar och att man borrar minst 2 provbrunnar inom 5 år. Seismiska undersökningar och provborrningar skall dokumenteras och resultatet skall redovisas till Tomsknedra. ...

Straffspark i Shamaran Petroleum

Shamaran hittade en väldigt stor oljefyndighet i Atrush för ungefär ett år sedan. Vid flödestest av Atrush-1 flödade fyndigheten med 6393 fat med begränsande utrustning. När brunnen tas i produktion vilket sker i början av 2013 kommer brunnen flöda beräknat producera 15000 fat. För tillfället borrar man Atrush-2, för att undersöka utbredningen av oljefyndet i Atrush. Samt för att uppdatera reserverna. Framöver ska även Atrush 3 borras. I delårsrapporten som släpptes förra veckan skrev Shamaran så här om Atrush-2: ...

2017-05-30 14:54 · bjaen

Active Biotech är ett fynd!

Thursday, August 9, 2012 2:11 PM “Hej Martin, laquinimod kommer inte att kunna förskrivas av läkare i USA även om det (dosen 0.6 mg) godkänts av EMA (vilket det kan komma att bli redan i slutet av nästa år). Hur det ser ut i övriga världen har vi inga konkreta angivelser på ännu. Mvh/Cecilia”__________________________________ Cecilia Hofvander Assistant Director Investor Relations & Business Development - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - ...

Är den ryska rouletten i Petrogrand över för småspararna?

I April och Maj kom Petrogrand med flera borruppdateringar. Den första innebar att PG hittat spår av kolväten. Som visade sig senare vara nivåer med stenar som luktade olja. I årstämman i maj fick deltagarna lukta på en borrkärna som luktade kolväten. Petrogrands PM har hela tiden varit mycket diffusa och luddiga. Inga resultat har hittils redovisats i Netpay vilket är oljekolunn netto meter spalt i Z-led. När PG konsekvent ej redovisat enligt standard som andra bolag gör. Kunde man redan i maj lista ut att Petrogrand borrat torrt. Eller i April när borruppdateringar kom om fynd av kolväten. Eller när besökarna på årstämman fick lukta på borrkärnor som luktade olja. Uppblåsta C3 reserver som är en skit klassificering. Listan kan göras lång. ...

2017-05-30 14:54 · bjaen

NeuroVive och tidigare "okänd" stroke-studie med cyklosporin-A

Det finns en pågående, för mig tidigare okänd, extern fransk fas II-studie gällande stroke som inte är omnämnd i NeuroVives senaste nyemissionsprospekt. http://clinicaltrials.gov/ct2/show/NCT01527240 Den är särskilt intressant eftersom man använder cyklosporin-A (CsA), oklart vilket preparat och formulering. NeuroVive har ett användarpatent för CsA och bl a stroke som går ut 2016. Bland exkluderingskriterierna i studien ovan finns dock “castor oil” dvs ricinolja som finns i Cremophor EL ingående som bärarmedel i Sandimmun Injection som var det cyklosporin-preparat som prövades i den externa lyckosamma franska fas II-studien mot reperfusionskada vid hjärtinfarktbehandling och vilket sedan ersattes av NeuroVives CicloMulsion i den nu pågående viktiga fas III-studien eftersom CicloMulsion saknar Cremophor EL. Den franska stroke-studien startades redan 2009 och det tillsammans med ovanstående tyder på att det borde vara Sandimmun Injection (eller annat preparat med castor oil) som används som det gjordes i hjärtstudiens fas II. Annars finns inget logiskt skäl att ha detta exkluderingskriterium. ...

Agriterra: Etiopien nästa Kenya?

Tullows framgångar i Uganda och Africa Oils succe i Kenya har startat en guldrusch i Östafrika. Folk som kan geologi säger att förutsättningarna för att hitta olja i de intilliggande länderna har ökat efter dessa framgångar, eftersom sprickbildningarna där oljan finns inte känner några landgränser. Tyligen har Tullow vid något tillfälle sagt att de tror att Etiopien kan ha lika mycket olja som Uganda och Kenya. Jag stötte imorse på ett bolag vid namn Agriterra som har en licens i Etiopien tillsammans med Tullow och Africa Oil. F¨rån början ägde Agriterra 100% av marken, men bolaget farmade ut 80% till AOI i juni 2010. Därefter sköt AOI lite seismik och farmade i sin tur ut 50% av licensen till Tullow. Nu planeras tre borrningar till början av 2013. Hur stort kan detta då bli för Agriterra? ...

Confidence Sweden

Förra rapporten var en klar besvikelse men då confidence tidigare redovisat bra resultat hela tiden, tror jag endast detta var en tillfällighet. På onsdag tror jag därför på en kanonrapport! Tror på en kanonrapport, att tappet i q1 tas igen i q2 av Confidence. Tror det blir en rekyl i aktien då aktien är på rekordläg nivå för ett bolag som ändå redovisar så pass bra vinster. Köptips på confidence alltså! ...

Asiatisk matkonsumption en lång trend.

Den stora frågan är bara hur man hittar ett sätt att ta del av den trenden. Det finns givetvis en massa bolag på kinesiska börsen som sysslar med mat i någon form det samma gäller säkert många andra länder runt om Asien. Det kanske allra mest intressanta är att fattiga människor i kina och Indien med fler länder på en väldigt kort tid har gått från att vara väldigt få med någon som helst inkomst och diverserad matkonsumtion eller för den delen konsumtion över huvudtaget, till att ha en ganska stor snabbt ökande del medelinkomsttagare. Detta har gjort att Odlingsbar mark börjar bli en bristvara och haven och floderna i regionen börjar bli både utfiskade och förorenade. ...

Mineral Invest International - Väntans tider

Mineral Invest International släpper två “kanon-PM” kursen “rusar” till 38 öre för att sedan handlas ner ända till 26 öre. Nu ligger kursen på 30 öre efter några veckor med hög men ojämn omsättning. Det verkar fortfarande finnas misstro mot bolaget trots allt som hänt senaste tiden. Oförklarligt i mina ögon! Vad som, kanske är mest intressant är något som alla har glömt eller något som ingen pratar om. Vad har hänt under tiden som vi och baissarna gafflar fram och tillbaks om Amarant och kallelsen? ...

Petrogrand - Lär av dina misstag..

Hej Jag har som många andra här väntat med spänning på borruppdateringen och rapporten från Petrogrand. Jag har ägt aktien sen i vintras och det har varit en intressant tid. Nu har det visat sig i och med den senaste borruppdateringen att bolaget inte levde upp till mina förväntningar. Därför har jag nu tvingats sälja med förlust. För att inte dom här pengarna ska vara helt bortkastade tänker jag ta lärdom av den här misslyckade investeringen. ...

2017-05-30 14:54 · ajons