Community (archive)

The Community closed for new posts on May 1, 2025. All previous content is still available in the archive. Want to explore more? Visit Redeye.se

BlackPearl. Haussare vill inte* träffa* BPs VD.

Frågan är om ens Kung Salomos visdom hade räckt för att begripa röran bland översteprästerna/huassarna på BlackPearls Avanzaforum. Som enkel dödlig gör jag dock ( ytterligare ) ett ödmjukt försök, där analysen delas upp i 3 steg, varav steg 3 återknyter till bloggens rubrik, och därmed ett nytt lågvattenmärke. 1) Nämnd Överstepräst har de senaste 5 åren producerat bokstavligen tusentals haussar inlägg på nämnt forum. En inte föraktlig del av dessa har innefattat diverse intrikata försök till analys av den dubbelnoterade BP aktiens handelsstatistik ...

2017-05-30 14:54 · gap2

Alliance Oil. Kurs under 50 kr => Avgrunden.

Jag har egentligen inte följt detta bolag. Är heller inte så intresserad, men har lagt 20-25 min på att analysera det. 20 min TA, och 5 min FA. Först TA; ( Tittade mest på TA, då jag inte hinner gå igenom hela FAn ). Finns det ngt som är bra ??. 200 dagars glidande medelvärde har sammantaget över tid sjunkit. I 10 år. 2 ggr tidigare de senaste 10 åren har 50 lappen utmanats uppifrån och ner ( liksom nu ). Båda gångerna med fortsatta kraftiga ras, som följd, när 50 lappen brutits. ...

2017-05-30 14:54 · gap2

Enjoy Group Q2

Så kom då Enjoy Groups rapport för andra kvartalet i fredags vilket förstås var efterlängtat för oss aktieägare. Att man levererade ett positivt resultat under andra kvartalet var förstås också trevligt, även om man kan fundera över hur stor roll siffran på sista raden faktiskt spelar för stunden (återkommer till det senare). I juni fick vi information om att man satt i förhandlingar om att sälja vissa patent i USA och Kanada och jag har faktiskt under sommaren suttit och hoppats på ett besked om att så skulle ske. Orsaken till det är att jag förutsatte att motparten var HillPHOENIX som är störst i USA på öppna butikskylar och jag förmodade att en försäljning av patenten dels skulle inbringa en engångsersättning, men också en hel del licensintäkter framöver. Då skulle man på kort sikt undvika NE och på lång sikt skulle man ha en bjässe i USA som skulle kunna lansera hyllorna ”over there” betydligt snabbare än vad Enjoy själva skulle kunna. Betänk att på mässan som Enjoy var med på hade HillPHOENIX 90 personer i montern (enligt Jens Nisu). De hade knappast varit fel för Enjoy att ha dem som referens vid framtida försäljning och marknaden i resten av världen är ju ganska stor bara den. Så resonerade jag, men så fick vi nu i Q2-rapporten veta att Enjoy avbrutit förhandlingarna för att det dykt upp ännu en (icke namngiven än) ”bjässe” i USA som var sugna på hyllorna. Enligt rapporten har man erbjudit båda ”bjässarna” icke exklusiva avtal, vilket båda har accepterat, vad nu accepterat innebär. Förhoppningsvis mynnar det i alla fall ut i två avtal i USA och i så fall bör det inte mottas av den gäspning som informationen i rapporten mottogs av (min personliga åsikt förstås). Som det är nu har marknaden uppenbarligen lågt förtroende för Enjoy, så för att aktiekursen ska röra sig krävs nog påskrivna avtal. ...

Drömmen om Sound money långt borta

Framtiden ser mörk ut för de av oss som drömmer om ett system med ”sound money” där vi inte ska lösa strukturella problem genom att använda artificiellt låga räntor och låta inflation ta hand om skuldbergen. Problemet är att vissa regioner (t.ex. Spanien, Italien, Grekland, stora delar av USA som t.ex. Florida) konsumerar för mycket, producerar för lite, slösar med skattepengar och inte klarar av att effektivt beskatta sin befolkning. Dessa obalanser kan inte lösas med floder av billiga pengar. Det är obalansen som är sjukdomen, det är balanseringen som följer som är botemedlet. De måste transformera sina ekonomier. Om vi tar upp dessa länder / regioner i våra livbåtar utan att tvinga fram reformer fort kommer vi alla att sjunka. ...

Naturgas - prisskillnad Nat Gas vs. WTI Oil

Råolja och naturgas är båda energiprodukter och bör logiskt ha en hög grad av korrelation . Så är inte fallet idag, långt därifrån. Ovanstående diagram (från mars 2012) visar något helt annat. Diagrammet visar en jämförelse mellan priset för olja och naturgas på samma energi motsvarande grund. Att jämföra olje-och gaspriser på ett likvärdigt sätt, görs genom att priserna på naturgas ökar med en faktor av 5,8 (en fat olja = 5.800.000 BTU) och naturgas är prissatt i dollar per miljon BTU. ...

Aerocrine: Lunch hos ABG

- Aerocrine är uppenbart väldigt nöjda med distributionsavtalet med Stallergenes, som kommunicerades för ett par dagar sedan. Förutom att de får 60 säljare “gratis” så ger det access till Key Opinion Leaders i de länder där Stallergenes är starka, såsom Frankrike och Italien mfl. Detta kommer hjälpa Aerocrine att pressa fram guidelines och reimbursement i Europa. Avtalet är också mer uppstyrt än det gamla avtalet med Phadia, vilket gör att Stallergenes måste jobba hårdare med att sälja produkten. ...

Naturgas - mer om energikällan

Naturgas är världens tredje viktigaste energikälla efter olja och kol. Den förekommer naturligt djupt under jordskorpan på många ställen i världen. Naturgas svarar idag för 20-25 procent av den globala energiförsörjningen, men ännu bara runt 1-2 procent i Sverige. Naturgas är en gasblandning som till största delen består av metan. Naturgas utvinns från källor på land eller på havsbotten. Andelen metan vid utvinningen kan variera från omkring 70 procent och uppåt. Ofta avskiljs andra gaser, till exempel etan, butan och propan, innan gasen går vidare till slutanvändare. En viss mängd av bland annat etan och propan finns vanligen kvar även efter avskiljningen. I det svenska nätet innehåller naturgasen 90 procent metan, 6 procent etan och 2 procent propan. Sammansättningen varierar något från land till land. ...

G5 Entertainment CEO-interview 2, 2012

G5 Entertainments aktie forsätter att falla på börsen. Jag sitter lugn i båten och väntar på bättre tider och tror att dessa tider kommer snart. Det florerar en hel del rykten om att både Samsung och Apple är på väg att släppa nya läsplattor och telefoner inom en snar framtid. Det kassajusterade pe-talet för 2012 ligger nu på 9,5 med en kassa på 10Msek vid årets slut och en vpa på 3,2. För 2013 ligger pe-talet på ca 5 baserat på 5,76 i vpa. Dock är 2013 års siffror lågt räknade då kassaflödet enligt den senaste rapporten kommer vara positivt under nästa år. Så nu var det dags för en intervju G5s Vd igen, håll till godo:). ...

Naturgas - dags att ta position

Jag har en idé om att en investering i naturgas är en av de bästa investeringar man kan göra idag då aktiemarknaden pendlar mellan hopp och förtvivlan. Jeffrey Gundlach, chief executive officer hos DoubleLine Capital sa i april i år att “en investering i naturgas idag är lika med att köpa guld under 1997, innan guldet sköt i höjden”. Fortsättning följer i kommande blogginlägg.

Tethys Oil : Felvärderad med stort F

Tethys Oil rapporterade idag Q2. Resultatet i kvartalet pressades av en nedskrivning av Block 15. Det är känt sedan tidigare att borrhålet JAS-2 var problematiskt och således har varken Tethys själva eller de analytiker som följer bolaget räknat med något bidrag till reserverna från Block 15. Rensat för denna nedskrivning var vinsten i Q2 128 miljoner kronor eller 3,60 kronor per aktie. Det mest intressanta i rapporten är dock reservuppdateringen. Som jag har skrivit tidigare fanns en förhoppning om att reserverna skulle kunna öka med 2-3 miljoner fat. Utfallet blev en ökning med 4,6 miljoner fat! Öhman har tidigare skrivit att varje miljon fat i reserver ökar värdet på aktien med 3 kronor. Med denna matematik ökade värdet på Tethys tillgångar med 13,8 kronor per aktie iochmed dagens reservuppdatering. ...