Så kom då Enjoy Groups rapport för andra kvartalet i fredags vilket förstås var efterlängtat för oss aktieägare. Att man levererade ett positivt resultat under andra kvartalet var förstås också trevligt, även om man kan fundera över hur stor roll siffran på sista raden faktiskt spelar för stunden (återkommer till det senare).
I juni fick vi information om att man satt i förhandlingar om att sälja vissa patent i USA och Kanada och jag har faktiskt under sommaren suttit och hoppats på ett besked om att så skulle ske. Orsaken till det är att jag förutsatte att motparten var HillPHOENIX som är störst i USA på öppna butikskylar och jag förmodade att en försäljning av patenten dels skulle inbringa en engångsersättning, men också en hel del licensintäkter framöver. Då skulle man på kort sikt undvika NE och på lång sikt skulle man ha en bjässe i USA som skulle kunna lansera hyllorna ”over there” betydligt snabbare än vad Enjoy själva skulle kunna. Betänk att på mässan som Enjoy var med på hade HillPHOENIX 90 personer i montern (enligt Jens Nisu). De hade knappast varit fel för Enjoy att ha dem som referens vid framtida försäljning och marknaden i resten av världen är ju ganska stor bara den. Så resonerade jag, men så fick vi nu i Q2-rapporten veta att Enjoy avbrutit förhandlingarna för att det dykt upp ännu en (icke namngiven än) ”bjässe” i USA som var sugna på hyllorna. Enligt rapporten har man erbjudit båda ”bjässarna” icke exklusiva avtal, vilket båda har accepterat, vad nu accepterat innebär. Förhoppningsvis mynnar det i alla fall ut i två avtal i USA och i så fall bör det inte mottas av den gäspning som informationen i rapporten mottogs av (min personliga åsikt förstås). Som det är nu har marknaden uppenbarligen lågt förtroende för Enjoy, så för att aktiekursen ska röra sig krävs nog påskrivna avtal.
...