Community (archive)

The Community closed for new posts on May 1, 2025. All previous content is still available in the archive. Want to explore more? Visit Redeye.se

Intressanta iakttagelser i marknaden

1) Av IG Markets kunder som positionerar sig i Sverige30 har just nu 50% köpta positioner och 50% blankade positioner. Tvetydigt sentiment med andra ord. 2) QE 3 på torsdag? Efter fredagens dåliga sysselsättningssiffror från USA har spekulationer kring QE 3 åter kommit upp på tapeten. Nordeas chefsanalytiker Johnny Bo Jakobsen skrev igår följande i en rapport: “Expect the Fed to launch Q3 on Thursday”. Om han får rätt borde vi allt annat lika få se ökad riskaptit på börsen. ...

Ökat intresse kring JAYS

Om drygt två veckor presenterar JAYS delårsrapporten för det första kvartalet, omfattande perioden maj – juli. Aktien brukar spekuleras upp inför rapport och chansen är väl rätt hygglig för ett liknande scenario även nu. Den största anledningen till ett sådant utfall är sannolikt förväntningar om en stark försäljningstillväxt då JAYS i början av juni annonserade att antalet butiker som säljer hörlurarna ökat till över 4 000 st, motsvarande en ökning på minst 60 procent sedan årsskiftet. Det är ett lättantändligt vedträ som kan elda på ett spekulationsrally men det finns mer tändvätska. ...

Än en gång är framtiden här!

Skall man analysera framtiden så är det bästa sättet att titta på vad som är i dag. Till 75 procent och kanske mer, så blir det så här de närmaste åren och kanske längre än man tror. Den ekonomiska krisen som borde ha stoppats i sin linda augusti 2007, har tillåtits hålla på fem år senare. I Japan har liknande kris hållit på sidan 1990. Så varför kan inte den kris vi upplever i Europa hålla på ett tjugotal år till. Går det i Japan så går det väl här. ...

Northland Analys

This thesis is written from an investor’s perspective to determine the fair value of Northland Resources share price as of the 20th of July, 2012. The valuation is supported by a fundamental analysis of the iron ore market’s forecasted supply and demand capacity. For a long time the iron ore price has, been set in secretive meetings, not widely followed by banking analysts, and not been included in major commodity indexes. The iron ore price is highly leveraged towards the urbanization and industrialization phase of China. The economic prosperity of China has caused an exponential increase in commodity prices. This has led many people to believe in a new paradigm or a so called super cycle with sustained high commodity prices in the future. ...

GAP2s REK facit efter 3 år på Redeyebloggen.

Totalsumma; 10 st Rekar totalt varav 8 rätt 1 fel* 1 återstår att se Enligt; 2008-11-10 NVP Köp Kurs 7,75 2009-12-09 NVP tok Sälj. Jag inser/anser att bolaget läcker som ett såll och bloggar bla; " Dock önskar jag de som fortsatt tror på NVP lycka till. Har de tur så är FI släpphänta, marknaden sväljer det mkt sannolika kursläckaget, och skickar kursen till månen, med tex 1000 proc upp närmaste året. Jag bryr mig inte i vilket, from idag. " Ur blogg ...

2017-05-30 14:55 · gap2

Håller insiders på att ta över i Medirätt?

Samtidigt som aktiekursen knappast skvallrar om några större saker talar insiderlistan sitt tydliga språk http://aktietorget.se/QuotesInstrumentInsider.aspx?Language=1&InstrumentID=SE0003656834 . Visst har det varit någon enstaka transaktion mellan insiders, men det verkar som folket med absolut mest insyn fullkomligen dammsuger marknaden efter aktier. Senast 6:e september gjordes en transaktion om 410 000 aktier vilket motsvarar närmare 7 % av hela bolaget. Medirätt har under sommaren berättat att de förhandlar med ett flertal större aktörer angående licenser för deras mjukvara och det kommer att röra sig om stora summor pengar som varje år strömmar in till 100 % bruttomarginal. Jag tolkar sommarens insiderköp som att förhandlingarna går väldigt bra. Det finns såklart ytterligare informationsvärde i resten av aktiehandeln där man ser att t.ex. Avanza pension och danica pension är storägare genom pensionsförsäkringar. Alltså folk som varken vill skatta eller synas i aktieboken. Man ser tidvis en handel där en aktör till varje pris vill komma över aktier och jag misstänker att det rör sig om välinformerade spelare som fått nys om att något stort ska hända. Vi har sett affärer i teckningsoptionen som gjorts på kurser som är helt vansinniga givet dagens kurser. ...

Hur ser drakarna på börsen ?

Tidsperspektivet är helt avgörande för din investering. De flesta jag följer och pratar med vänder kappan efter vinden och agerar kortsiktigt. Vilket är en mycket negativ livs stil i längden,,, visst kan man göra de, men faktum är att 80 procent av oss alla kommer betala vinsten till drakarna,,,. Ni som investerar i min melodi har siktet inställt på buy area innan vi styr skutan tjurens tecken,,, Att investera enligt supercykle så tar du rygg på draken,,, ...

2017-05-30 14:55 · bubo

Naturgas - så väljer jag att investera.

http://markets.rbsbank.se/SV/Showpage.aspx?pageID=5 Jag väljer själv att investera i produkter som exponerar direkt mot den amerikanska naturgasen och väljer bort investeringar i bolag verksamma inom den amerikanska naturgas branschen. Anledningen till detta är att jag vill slippa företagsrisken. På Stockholmsbörsen finns det några warranter, med hävstångseffekt, som man kan välja. Man skall notera att detta är instrument, med HÖG risk, som svänger kraftigt upp och ned. Man skall också vara medveten om valutarisken (stiger SEK i värde mot USD så tappar warranten i värde på valutaeffekten och vice versa). ...

EU styr börsen!

Jag var förra veckan och lyssnade på föredrag av ekonomiprofessor Mats Persson, medlem i den kommitté som utser Nobelpristagare i ekonomi, och professor i nationalekonomi vid Stockholms Universitet. Han har också skrivit en bok som kom i våras med titeln “Den europeiska skuldkrisen”. Mats Persson hävdade på föredraget att av alla miljarder som nu används för att “hjälpa” Grekland och Spanien, har inte ett öre (!) gått till dessa länder. Allt har används för att köpa upp de värdelösa obligationer som tyska och franska banker äger. ...

Sensommarens kursraket

Aqeri tillverkar ruggad kommunikationsutrustning. Det rör sig t ex om datorer, bildskärmar och telefoner som skall tåla bomber och granater varför försvarsindustrin är en huvudmålgrupp. Produkterna säljs dessutom till industrin och fordonsbranschen men de lönsammaste affärerna har försvarsindustrin genererat. Den 27 augusti annonserades att Aqeri fått ett utvecklingsuppdrag från ett ledande amerikanskt försvarsföretag. Affären var en följdorder på ett uppdrag som utfördes ifjol och kan betraktas som ett stort och lite oväntat genombrott. Aqeri har nämligen för flera år sedan gjort ett inbrytningsförsök på den amerikanska marknaden utan att lyckas men nu ser alltså en marknadsetablering ut att kunna ske, möjligtvis tack vare att bolaget fått förtroendet att rugga produkter från bl a Cisco, IBM och HP, som är typiska amerikanska bolag. ...