Community (archive)

The Community closed for new posts on May 1, 2025. All previous content is still available in the archive. Want to explore more? Visit Redeye.se

Valutakrig, QE3, guld, olja, Apple - uppdatering

Valutakriget runt om i världen pågår för fullt och en hållbar lösning är långt ifrån på väg. QE3 verkar ha pågått ett tag då S&P 500 håller sig över viktiga stödnivåer utan teknisk support. Samma sak inträffade när QE 1 och 2 sattes igång. Apple har gått upp en del sedan min köprekommendation i slutet av juni. Target 1 : +43% nåddes snabbare än förväntat. I dagsläget ser det ljust ut för att kursen verkar vara i en mellanpunkt innan den fortsätter upp. Jag hoppas att ni läsare inte stoppades ut som jag och gått med vinst. Rekommenderar att att sälja när kursen fortsätter upp. När toppen blir nådd kommer kursraset komma oväntat och snabbt. ...

Bernanke sätter fart på silvret

Mer billiga pengar till politiker, bankirer, spekulerare och låntagare. Det är Bernankes melodi. På amerikanska sparkonton t.ex. hos Wells Fargo får man nu mellan 0.05 - 0.25% i ränta. Uruselt var namnet. Om man tänker att man i Sverige kan få riskfri ränta på 3% (tack för generös insättningsgaranti) skulle jag vilja ha minst 5% i ränta på USD om man ser till hur vanskött USA är. Jag tror dollarn kommer tappa mellan 3-4% per år i snitt mot sunda valutor. ...

Shamaran hittar betydligt mer olja!

Super race! " SHAMARAN ANNOUNCES ATRUSH-2 WELL TESTS OVER 42,200 BOPD (OMX) 2012-09-13 18:03 September 13, 2012 (TSXV-SNM, OMX First North-SNM)¿ ShaMaran Petroleum Corp. (“ShaMaran” or the “Corporation”) is pleased to report results of the Atrush-2 appraisal well (¿AT-2¿) drilled 3.1 kilometres to the east and downdip of the Atrush-1 discovery well in the Kurdistan Region of Iraq. The AT-2 well was spudded on 23rd May 2012 and successfully reached the planned total depth of 1750 meters in 49 days. The well was drilled on time and 30% under budget. The Jurassic Barsarin-Sargelu-Alan-Mus (¿BSAM¿) reservoir Oil Down To was found 97 metres deeper than that encountered in AT-1. Reservoir intervals within the Jurassic Adaiyah and the upper part of the Butmah formation were also found to be oil-bearing. ...

2017-05-30 14:55 · bjaen

SEB lurar Anders Borg och Finansinspektionen

En kund i SEB betalar i dag 3,5 procent på tre månaders bostadslån. Givetvis skall SEB och andra banker ha betalat för de tjänster de gör sina kunder. Inget tal om annat! Gör bankerna inga vinster har vi i framtiden inga banker (Adam Smith). Men svenska banker gör de historiskt största vinsterna någonsin på just bostadslånen. Det har Finansinspektionen sagt tidigare i år. Finansminister Anders Borg har också uppmanat SEB att minska vinstmarginalen. ...

amerikanska aktier som DU bör hålla koll på

Peregrine Pharmaceuticals Inc Rediff.com India Ltd Repros Therapeutics Inc Rit Technologies Ltd Bon-Ton Stores Inc Reservoir Minerals Inc (kanadensisk aktie) - har ökat med 400 % sen juni sist men inte minst: Cell Therapeutics Inc - ökade igår med 40 %

Kvällsrace i Shamaran Petroleum

………………! ………………^ ……………../..\ ……………./….\ ……………|=.=| ……………|.S..| ……………l.H..| ……………|.A…| ……………|.M. | ……………|.A…| ……………|.R..| ……………|. A..| ……………|.N..| ……………|……| ……………|……| …………../|##!|\ …………./.|##!|.\ …………/..|##!|..\ ………..|../ ^|^ \..| ………..|./..( | )..\.| ………..|/…( | )…\| ……………((…)) …………..((..:..)) …………..((..:..)) ……………((…)) …………….((.)) Ja, det är sannerligen kvällrace i Shamaran. Känns jäkligt fint att få rätt ännu en gång. Om jag har helt rätt får vi se. Men aktien har nu ändå gått upp 30% sedan jag rekade den. Africa Oil gick upp 600% sedan jag rekade den för första gången. Samtidigt har Africa Oil stigit med ca 15% sedan jag rekade den igen! ...

2017-05-30 14:55 · bjaen

Sälj dagens kursraket

Spekulationsrallyn kan orsaka oväntat stora kursuppgångar men är samtidigt mycket riskfyllda, särskilt om mållinjen är en särskild händelse. Det är det nu då kursuppgången högst sannolikt är kopplad till kvällens evenemang hos Apple och förväntningar att iPhone 5 kommer att lanseras med en integrerad fingeravläsare. Då mobila betalningar står på randen till ett genombrott finns det behov av säkrare smartphones där fingersensorer är ett tänkbart alternativ. Som trendsättare skulle också Apple ha behov av att lansera en produkt med tekniken, särskilt då Fujitsu nu gör en global satsning med sina smartphones innehållande fingersensorer samtidigt som Motorola i år spås lansera telefoner med tekniken. Visserligen existerar det redan idag mobiler med fingeravläsare, främst i Asien, men Apple skulle ändå få allt strålkastarljus riktat mot sig om de skulle lansera en iPhone med fingerigenkänningsteknik och bli applåderade för deras innovationsförmåga. Det är spekulationer inför ett sådant utfall som nu ger bränsle till kursuppgången för Fingerprint Cards eftersom Apple då skulle tända eld i baken hos konkurrenterna och få dem att följa efter. ...

Naturgas - kraftigt uppåt ikväll

De senaste 24 timmarna har priset på den amerikanska naturgasen skjutit i höjden med 13 %. Lite oväntat då prisutvecklingen har varit svag i stort sett under hela augusti och september. Årshögsta noterades den 1 aug med 3,20. I skrivande stund är priset 2.992. Priset har ikväll varit över 3,00. Är det dags att testa årets toppnotering? Om detta är ett falskt utbrott heller ej är för tidigt att säga. ...

Begynnande lågsäsong för kakaon

Kakaoträdet trivs där klimatet uppfyller följande villkor: Temperaturen är relativt hög (medeltemperatur mellan 66 F till 92 F), nederbörden måste vara riklig och väl fördelad med genomsnittliga regn överstigande 1500 mm per månad (regn under 100mm per månad 3 månader i rad skadar Cocoa träd). Skugga och fukt är föredra, se kartan nedan för världens kakaoodlingar. Kakao träd producerar vanligtvis två skördar per år. I Elfenbenskusten, den största kakaoproducerande nationen i världen, går det huvudsakliga kakao skörden från oktober till mars, vilket är ungefär 5-6 månader efter regnperioden. Den secundära spannmålsskörden löper från maj till augusti. Huvudgrödan svarar för ungefär 75 till 80% av den totala skörden kakao som produceras i Afrika, medan den secundära skörden står för ungefär 15 till 20% av produktionen. Kakao priserna tenderar att falla i väntan på skörd och stiga när skörden är i fara. ...

EU-parlamentet röstade för OPCON

2012-09-11 14:02 STOCKHOLM (Direkt) Europaparlamentet godkände på tisdagen nya strängare krav på svavelhalten för sjöfarten på Östersjön. Lagförslaget har kritiserats av Sverige för att ge svensk basindustri och sjöfart konkurrensnackdelar. Parlamentet antog förslaget med överväldigande 606 ja-röster mot 55 nej-röster och 13 nedlagda röster. Den socialdemokratiska parlamentsledamoten Marita Ulvskog sade i ett uttalande att parlamentets miljöutskott utarbetade ett förslag där hela EU tog ett större miljöansvar och konkurrensförutsättningarna blev mer likvärdiga. ...