Community (archive)

The Community closed for new posts on May 1, 2025. All previous content is still available in the archive. Want to explore more? Visit Redeye.se

Höstkrönika : TETY, AERO, AGTA, CRWN

Tethys Oil Tethys Oil fortsätter att leverera fantastiska nyheter och marknaden fortsätter att behandla aktien styvmoderligt. Först kom reservuppdateringen som höjde bolagets reserver med 40%. Denna överskuggades av en Q2-rapport som resultatmässigt tyngdes av nedskrivningar, samt en obligationsemission på 400 miljoner kronor. Men nedskrivningen var väntad och upplåning ska inte påverka aktiekursen nämnvärt så det enda kursdrivande var reservökningen, vilket borde föranlett en rörelse i aktien upp över 50 kronor. Igår presenterade bolaget ett oljefynd på block 4. Återigen misslyckades marknaden med att reflektera värdeökningen i aktiekursen. Flödet som sådant var bra, 2400 fat per dag och oljan är av god kvalitet, 30 grader API. ...

Veckans guldkorn

Vitec Software Group Vitec är ett programvarubolag som framställer specifika affärssystem till särskilt utvalda branscher. De har bland annat kunder så som fastighetsförvaltare, fastighetsmäklare, energibolag och tidningsföretag. De har Dessutom ett delägt dotterbolag inom samma bransch som heter: 3L Group. Försäljningsutvecklig: % MKR 2011 + 10.7 360 2010 + 97.3 316 2009 + 4.2 145 2008 + 56.5 136 2007 - 7.2 84 Detta ger oss en genomsnittlig försäljningsutveckling på 37.4 %. ...

Mineral Invest International - Förhoppningsbolag?

Debatten, om man kan kalla de totalt substanslösa inläggen, kring bolaget Mineral Invest för det, är så tråkig att följa. Mineral Invest är inte längre ett förhoppningsbolag. Man har säkrat mycket kapital, har snart en samarbetspartner och utrustning för alluvial utvinning. Detta är fakta. Men ändå tror folk att de kan sänka förhoppningarna hos andra nu? I våras, när det “blåste” som mest och förre VD, i princip, sa att CAP-gruvan var bolagets sista hopp, kunde jag ta åt mig “kritiken” och ifrågasätta investeringen. ...

Portföljuppdatering

ShaMaran ligger som mest på plus efter förra veckan och denna veckas starka inledning. Även BlackPearl och Lundin mining gick bra förra veckan och har gått lite sämre denna. Nya inköp har blivit Meda A samt Arise Windpower. Ingenting har sålts och alla poster representerar lika många % var. Just nu finns det inga likvider i portföljen. ShaMaran har ännu inte visat riktigt vad det är. Vi vet inte vad det kommer bli och vi vet inte vad det är. Men det är spännande och Lundinarna brukar inte göra en besviken, blir en av hösten riktiga nagelbitare. ...

Den globala aktieresan - del 2

Gafisa S.A - jag fick ögonen på aktien under sommaren. Skall erkänna att jag inte är direkt påläst om företaget och dess historik. Enda anledningen till att jag köper in aktien är dess trevliga trend. En stark stigande trend påbörjades under senare delen av sommaren. Så aktien hamnar i den fiktiva korta portföljen. Jag köpte in 2000 aktier på gårdagens stängningskurs 4,45 USD. antal namn köpvärde marknadsvärde 2000 Gafisa 57 850 kr 57 850 kr ...

Köp Precise

Tack vare Apple:s bud på sensortillverkaren Authentec har biometri och i synnerhet fingerigenkänningtekniken blivit skållhet. Någon fingeravläsare dök dock aldrig upp i iPhone 5 vilket innebär att biometrifantasterna åtminstone får vänta tills nästa generation eller hoppas på att tekniken innan dess debuterar i någon ny iPad eller Mac-dator. För Precise Biometrics innebär däremot detta skördetid, även fastän det kan vara värt att ha i bakhuvudet att åtminstone den jordbruksmässiga skördetiden brukar vara säsongsbetonad. Med tanke på BYOD-trenden, alltså att anställda använder sin egen personliga smarta telefon eller surfplatta i jobbet, finns det däremot ett behov av ökad säkerhet. Detta är glasklart, vilket även Precise visar med sin marknadsföringsfilm som faktiskt imponerar: ...

Global Health Partner kursdubbling under hösten

Ny tillträdde VD: Vi börjar med att belysa ny tillträdde VD från augusti, som är Marianne Dicander Alexandersson som tidigare varit VD för Kronans Droghandel, Apoteket med 5600 anställda och nu senast på Sjätte AP-fonden där hon senaste året stod för en rejäl uppstädning av bolaget. Svenska Dagbladet skrev om henne från sitt år på Sjätte AP-fonden med orden “Hon kom, röjde och gick vidare”, med det sagt så kan vi räkna med att en hel del kommer hända framöver i Global Health Partner, där hon själv tagit anställning för att som hon själv säger ser en “ENORM POTENTIAL” i bolaget. Med Marianne bakom rodret och av allt att döma av hennes track record så kan vi kallt räkna med att en hel del saker kommer hända närmsta tiden. ...

Shamaran 1000% eller 200? uppdaterad 2.0

Därför sticker jag ut hakan och vågar påstå att jag tror att Shamaran kommer dra iväg ordentligt framöver. Närmare 1000 %. Då pratar vi om ett börsvärde på 12-14 miljarder kronor. Vilket jag anser är fullt rimligt med tanke på att Atrush-2 är den källa som har ett bland de högsta flödena i modern tid. De flesta analytiker är ense om att oljereserverna kommer skrivas upp rejält. Samtidigt verkar exportavtalet med olja från Kurdistan med regeringen i Irak vara på väg att bli klart. Det talar för en enorm värdeökning. ...

2017-05-30 14:55 · bjaen

Den globala aktieresan - del 1

Intro Om jag minns rätt så står Stockholmsbörsen för under 1% av det totala globala börsvärdet. Det finns förmodligen gott om intressanta aktier utanför vårt land som vi inte har en aning om. Jag kommer i en serie av blogginlägg att försöka hitta dessa guldkorn. Perspektivet är två: Att skapa en fiktiv kort portfölj där vi köper in aktier som befinner sig i en stark uppåtgående trend. En ren TA-portfölj alltså. Att skapa en fiktiv lång portfölj för aktier som vi tror på i ett längre perspektiv. Jag kommer att ställa ut målkurser för inköpta aktier och portföljerna kommer att redovisas över tiden. ...

Simba Energy

Jag rekommenderar alla att lyssna på Simbas presentation i London för några dagar sedan, enligt Simbas erkände geolog James W Dick så är Sproules estimat för deras block 2A i Kenya ytterst försiktiga, han förväntar sig att block 2A kan innehålla 3bboe (oriskat)! Att jämföra med Sproules 1.9 bboe. (http://www.presentation-matters.co.uk/Oilbarrel/webcasts/54th_ob/54th_oilbarrel_conference_simba_energy.html). Man ska komma ihåg att Sproules rapport är baserat på relativt bristfällig seismik och här finns det alltså stora möjligheter till att vi ser uppreviderade siffror. ...

2017-05-30 14:55 · wonka