Community (archive)

The Community closed for new posts on May 1, 2025. All previous content is still available in the archive. Want to explore more? Visit Redeye.se

Bostadspriser i Stockholm, Berlin och på Börsen

Det är Deutsche Banks tidigare chefsekonom Thomas Mayer ,som i Dagens Industri den 18 oktober 2012 säger: 1) Speciellt Tyskland kommer att drabbas av inflationen. Andelen tyskar som äger sina bostäder är liten. 2) tyskarna hyr sina lägenheter och använder inte sina pengar till att köpa bostäder utan sparar sina pengar på bank eller i pensionsinbetalningar. 3) Säg att inflationen är 4 - 6 procent. På tio år förlorar pensions-besparingarna hälften av sitt värde. ...

Amerikanskt företag med potential!

Ett spelföretag som har tagit sig in på den amerikanska börsen, har sedan IPO ökat med drygt 100 %. Två länkar nedan som ni kan följa och läsa mer om företaget :) http://www.google.com/finance?q=Vipshop+Holdings+Ltd&ei=8JaAUMD_FOGXwQOjqQE http://www.reuters.com/finance/stocks/financialHighlights?symbol=VIPS.N

Swede Resources tar sitt första stora kliv?

Jag väntar mig en pressrelease inom kort. I den ska det stå skrivet att Sun Fee #1 är satt i drift med en produktion som förhoppningsvis är kring prognoserna eller högre. Om så blir fallet, ja, då har Swede Resources (SERS) med besked bankat ner sin i särklass största milstolpe. I årsredovisningen för 2011 stod att läsa att bolaget hade en produktion om 26 fat oljeekvivalenter per dag, under 2012 har produktionen än så länge varit lägre pga underhåll av källor etc. Det är alltså fråga ett mycket litet bolag. ...

300 År i historien med DowJones,,,

Den hundraåriga cykeln har givit 3 stora toppar sedan början av 1700 talet. Efter varje extrem punkt så har vi fått ett massivt ras på börserna. Där efter har en konsolidering skett och sedan har en ny super cykel med extremt stark tillväxt tagit vid. 100 cykeln bör ha sitt centrum 1/3 del på 2000 talet bör vi få en dragning neråt för att möta upp botten i den stora stigande kanalen innan en ny era av super tillväxt. Den smala trend kanalen påvisar att vi bör få en major botten med centrum 2014-2015 därefter bör vi antingen få en konsolidering tills vi når botten i den stora stigande trend kanalen, Eller så går vi upp aggressivt (Scenario 1) med Major top 1/3 in på 2000 talet och därefter kommer en repetition av 1720, 1836, 1929 år massiva krascher. Den kommer inte komma nu utan vi ser till en mildare krach med botten omkring 2014 som är en köp värd botten. ...

2017-05-30 14:57 · bubo

Commodity Quest - Sitter på riktigt stora värden?

Väldigt kortfattat (korr. och förtydl.): Commodity Quest (handelssymbol: COMQ på börsen, Aktietorget) kom på tisdagen med en uppdatering vad gäller värdering av deras till 64% (? kontrollera själva) ägda Benchmark Oil&Gas producerade tillgångar samt reserver. Den värderingen är enligt PM:et utförd av Ralph E Davis, vilka verkar vara en högst seriös firma (se: www.ralphedavis.com) och värderar enligt nedan: Producerade tillgångar: 60 MSEK Och “outvecklade reserver” till: 232 MSEK PM:et finns att ta del av här: http://www.aktietorget.se/NewsItem.aspx?ID_News=63357&Language=1 ...

Att inte ha några vänner

Jag skriver detta inlägg grundat på egna erfarenheter. Är det någon som har några andra erfarenheter eller upplevelser får ni gärna dela med er av dessa. Du kan inte ha några vänner på börsen. Med detta menar jag att om du skapar favoritaktier, kommer du förr eller senare trilla ner från din tron. För att ta ett färskt exempel tar vi Petrogrand. Jag hade den som personlig favorit i ganska exakt ett år. Följde varje steg och varje ny händelse. Mitt problem var att jag inte hade mina kristiska ögon på denna aktie. Jag tog aldrig någon post i bolaget av den anledningen. ...

Lappland Goldminers hittar GULD!

Dessa nyheter är dynamit och jag har givetivs krängt en del Africa Oil och gått tungt in återigen i Lappland Goldminers där jag tidigare loosat -50% på blaikenberget fd Scanmining gruvan. Ett börsvärde på en bit under 100 miljoner fattar alla att detta blir en många hundra procent resa. Nu gäller det att vara snabb. Det är samtidigt värt att konstatera att det krävs inga större ansökningar om gruvtillstånd eftersom dessa fyndigheter ligger inom LapplandGM:s inmutningar och gruva. Det enda man behöver göra är att arbeta sig nedåt och bryta malm med betydligt höre guldhalter. ...

2017-05-30 14:57 · bjaen

Fallhöjd i guldpriset?

Enligt Commodity Futures Trading Commission (CFTC), som för statistik på positioneringar för diverse tillgångsslag, är antalet nettolånga positioner i guld just nu på den högsta nivån på 7½ månad (vilket tidsmässigt är i linje med när den dåvarande årshögstanivån kring $1800 noterades). Motsvarande siffra för silverpriset är också uppe på historiskt höga nivåer. Att många köper guld i rådande läge beror sannolikt på att marknadsaktörerna ser guldet som en hedge mot ökad inflation nu när centralbanker som Federal Reserve och den Europeiska centralbanken har tagit vid kraftfulla åtgärder med kvantitativa lättnader (QE:s) och interveneringar som i sin tur allt annat lika kommer pressa upp inflationen. ...

Sino Agro Food SIAF - Genombrott!

Sino Agro Food släppte igår en kanonnyhet där bolaget meddelade att man ämnar lista sig i Sverige på First North. Vi har mängder med nyheter att vänta närmaste månaden. Bland annat information om den nya styrelsen, utdelning, nya kontrakt mm. Jordanfonden och Penser kom precis hem från sin granskningsresa och var lyriska. FRÅN JORDANFONDEN För en liten stund sedan kungjorde SIAF i en release att man nu på allvar startar processen mot notering i Stockholm. Man säger sig nu ha tagit de första stegen för sådan notering och hoppas man skall bli bra bemött på Stockholms börsgolv jmfr det bemötande man senare tid haft som rapporterande(SEC)noterat kinesiskt bolag i USA. Man skall nu engagera en certifierad rådgivare för att hjälpa till i processen. JF välkomnar detta första klassens “matråvarubolag” till Stockholm. Bolaget hade för en timme sedan en antagen direktavkastning på rullande 12-månader på 9% och ett p/e på 1,00(vinstprognosen för 2012 är 68 cent netto på sista raden per aktie på prognostiserad vinst för 2012). Mycket lönsamma produkter är i första hand ekologiskt farmade biffkor, en torskart och räkor och snart ål, alla farmade i slutna ekologiska system med kristallklart vatten inomhus, ett antal grönsaker som sparris, drakfruktsblommor plus därtill framställning av organisk gödsel med bas i de egna kornas spillning. Se i övrigt bolagets release för en halvtimme sedan. På testsidan finns gåsfarm, lammfarm mm. ...

Petrogrand - propåer man inte kan tacka nej till?

VD för Petrogrand Maks Grinfeld uttalade i samband med kvartalsrapporten i slutet av augustiatt man hade fått 2 propåer från bolag som ville sälja. Vilka bolag det gällde sa han förstås inte. Små bolag i Ryssland har ofta varit tvungna att ta dyra lån för att finansiera utbyggnad och hamnat i skuldfälla. Utlåningsränta från låneinstitut startar över 10 % och ibland kan det t o m vara riktiga ockerräntor upp mot 35 % . ...