Community (archive)

The Community closed for new posts on May 1, 2025. All previous content is still available in the archive. Want to explore more? Visit Redeye.se

Petrogrand - Trendbrott indikerar uppgång

Petrogrand bröt härom dagen igenom taket i den tidigare nedåtgående trendkanalen, vid 7,60 kronor +- 10 öre, om jag tolkar min TA rätt. Kursen har hållit sig ovanför genombrottsnivån några dagar, vilket bäddar för en uppgång. Det kan bli en större uppgång. Jag tycker formationen för Petrogrand i diagrammet ser ut som en skålformation, en av de säkraste tecknen på kraftig uppgång. Om skålen fullbordas ska vi upp till 14-15 kronor igen på kort sikt, typ på 1-3 månaders sikt. ...

2017-05-30 14:57 · yxan

Seamless : Sent ska syndaren vakna

I korthet, värderingen ser hög ut, typ 3x 2013 sales och negativt resultat, men det som gör mig bullish är; Kinnevik i ryggen - pionjär i många liknande situationer där gamla strukturer slås sönder; TV, Tidningnar, Telefoni. Handlarna (Retail) HATAR att betala bort nästan 2% av försäljningen i kortavgifter. Seamless tar hälften i betalt. Enkelt som fan att använda för konsumenten och går snabbare än att använda kort. Unga har ju alltid mobilen med sig och använder den på helt andra sätt än vi 70-talister. ...

PA Resources. Lösning på finansieringspeoblemen nära förestående?

Hur skall man tolka detta? Rimligen borde man väl vara mycket nära en lösning. En sådan borde innebära kurshöjning (men vem vet säkert). Effekten av frånvaro av en lösning till dess är dock lätt att räkna ut varför ledningen borde vara mycket säkra på framgång. Kursuppgång idag? Kommentarer?

NeuroVive - Börsgolvet i Affärsvärlden rekar NeuroVive

I den italienska studien CYCLosporinE A in Reperfused Acute Myocardial Infarction (CYCLE) om cyklosporin A (CsA) vid reperfusion så används Sandimmun för intravenös injektion 50 mg/ml. Visserligen spär man sedan ut lösningen 1:1 till 25 mg/ml innan användning med natriumkloridlösning men det sker av rena “kemiskpraktiska” skäl eftersom sannolikt tål den färdiga lösningen inte att lagras länge i färdigt utspätt skick. Det är f ö ett välkänt faktum som NeuroVive drar nytta av eftersom deras cyklosporin-A-formulering CicloMulsion dessbättre inte behöver spädas ut med risk för feldosering som annars skulle kunna uppstå. ...

Det artar sig för Artimplant

Jag har tidigare skrivit några spaltmeter om biomaterialbolaget Artimplant där jag såväl sett halmstrån som landminor framför företaget. De flesta känner till att advokatfirmor i USA jagar Artimplant pga misslyckade operationer med Artelon CMC Spacer, ett syntetiskt nedbrytningsbart implantat som används för behandling av tumbasartros. Stämningsprocesser är i full gång där första domstolsbeslut bedöms bli aktuella tidigast under Q2 nästa år. Vid halvårsskiftet hade 40 patienter inlett en stämningsprocess. Rättsprocesser i USA är naturligtvis inget att leka med men Artimplant gör dock bedömningen att eventuella skadeståndskrav kommer att kunna regleras genom försäkringsersättning. Det är dock viktigt att understryka att det endast är företagets bedömning och att det alltså inte finns några garantier om att så kommer bli fallet. Ca 10 000 patienter har dock behandlats med implantatet och under tre års jagande från advokatbyråer har alltså endast 40 patienter valt att inleda en stämningsprocess, varav sju tillkommit sedan årsskiftet. Summan och ökningstakten indikerar att det, än så länge, inte finns så stort intresse av att få igenom skadeståndskrav, trots att advokatbyråer ivrigt annonserar efter patienter. En av anledningarna till detta kan vara att det är välkänt att implantat ibland misslyckas. Ett implantat av kolfiber som också används för behandling av tumbasartros har t ex en revisionsfrekvens på hela 24 procent. Detta innebär alltså att en fjärdedel av alla operationer misslyckas så till den grad att patienterna måste opereras på nytt. ...

Intresseuppdatering

Jag har själv upptäckt att det är bra för både mitt tradande att skriva samtidigt som jag investerar på börsen. När jag började med denna blogg var tanken att jag skulle skriva om mina erfarenheter, misstag och genidrag. Då var jag inte aktiv på börsen i någon större utsträckining. Nu har det ökat och det verkar fungera bra att driva både en halvt inaktiv blogg samtidigt som man handlar på börsen. Jag har alltid skrivit samtidigt som jag handlar på börsen. Det gör att man får lite distans och kan lätt kritisera sig själv. ...

Commodity Quest - VD storhandlar!

Knappt 8 M av dem köps av styrelseledamöten Kristian Lundkvist. Även de andra aktierna är troligen köpta utanför börsen. Efter affären har de f.ö. exakt lika många aktier. http://www.aktietorget.se/InstrumentInsider.aspx?Language=1&InstrumentID=SE0000548281 Det är mycket trevligt att Pål nu uttrycker sin positiva syn på framtiden på det här sättet efter den senaste tidens mycket positiva PM.

Neurovive, - En konkurrerande fas-III studie, - eller?..

En uppföljning av denna blogg finns nu här -» De är allmänt känt att Neurovive har ett samarbete med Prof. Ovize´s CIRCUS-studie. Målet är att erbjuda ett Cyclosporinbaserat preparat som minimerar reperfusionsskador i samband med hjärtinfarkt. CIRCUS-studien: http://clinicaltrials.gov/ct2/show/NCT01502774?term=Cyclosporine+AND+Reperfusion&rank=3 Är detta en konkurrent eller en “partner”? CYCLE-studien: http://clinicaltrials.gov/ct2/show/NCT01650662?term=reperfusion&rank=49 Det enda som tycks skilja mellan studierna är det bärmedel man löser den aktiva substansen Cyclosporin med. I CIRCUS-studien använder man Neurovives preparat CicloMulsion, en Cemopor EL-fri beredning. ...

2017-05-30 14:57 · tony1

Guldläge i Lappland Goldminers

I veckan rusade Lappland Goldminers över ett hundra % från den absurt låga kursen på 60 öres nivån. Där Lappland Goldminers harvat senaste tiden. Omsättningen har varit obetydligt likaså som normalt uppgått till ca 50 tusen aktier ungefär. Men efter kanonnyheten i veckan har omsättningen på dagsbasis varit flera miljoner aktier. Efter att racet toppade i Onsdags. Har stora aktörer som ägt stora poster i Lappland Goldminers avyttrat dessa. Det är till stor del aktier kopplade till fonden Consepio som oavsett den nuvarande substansen i Lappland Goldminers drog ned kursen. Troligtvis var det andra större aktörer som både handlade och sålde. ...

2017-05-30 14:57 · bjaen

Neurovive, - E de okey att skriva om en aktie man inte äger?...

I veckan postade jag en kommentar på en annan skribents inlägg, mitt svar va kritik mot skribentens slutsats och de passade tydligen inte,så någon läsare anmälde inlägget till forumadmin och mitt inlägg raderades. När man så enkelt kan radera oppositionella synpunker runt en aktie kan man ifrågasätta värdet av forum och internetdiskussioner. Skärpning Gunnar Wrede, de här e ditt bord. Hur som, här e lite färska klipp från samma ställe som klart och tydligt visar hur känsligt företagets ägarkollektiv är för närvarande. Jag börjar med ett inlägg skrivet av Bo “löparn” Engwall så ser vi vart de landar… ...

2017-05-30 14:57 · tony1