Community (archive)

The Community closed for new posts on May 1, 2025. All previous content is still available in the archive. Want to explore more? Visit Redeye.se

Doro Q3 - kraftig uppvärdering att vänta

Till att börja med måste man säga att Doro verkligen kommit tillbaka på tillväxtspåret efter en tillfällig svacka förra kvartalet. Nettoomsättningen steg från 156 mkr i Q2 till 210 mkr i Q3, rörelsemarginalen var tillbaka på över 7,5 % och periodens resultat efter skatt blev 25,7 mkr, vilket motsvarar en VPA om 1,33 kr. Nordea har under de senaste veckorna sålt sina aktier i Doro, från en av sina fonder och när de är klara tror jag kursen kommer att rusa. ...

Årets HöstRökare del 2

Renewable Energy Svenska Rotor Maskiner AB (SRM) rymmer stor potential. SRM är koncernens Center of Excellence för skruvkompressorteknik. SRM producerar kompressorer för andra koncernbolag samt arbetar med hanteringssystem för naturgas, enorm närtida och framtida marknad, filtersystem för personskydd mot nukleärt, biologiskt och kemiskt avfall, oljefria tryckluftssystem samt industriell kyla. Hanteringssystem för naturgas är en potentiell mångmiljardmarknad. Enligt en studie från den amerikanska meteorologiska myndigheten (NOAA) som via satellitövervakning studerat verkligheten snarare än vad som normalt uppges, så facklar världens oljeproducenter upp motsvarande 170 miljarder normalkubikmeter gas varje år till ett ekonomiskt värde av 40 miljarder USD. ...

Dax för slakt i Nomi, Petrogrand och "PaRe

Därför är det dax för slakt i Nordic Mines och Petrogrand. PaRe har redan haft sin slakt känns det som. Men ska nog slaktas mer efter den “Naur” liknande NE drabbar PaRE fansen hårt. Sedan däremot… I Petrogrand dök ett mysko PM upp idag “STOCKHOLM (Direkt) Arne Helland har meddelat att han avgår som ledamot i Petrogrands styrelse. Det skriver bolaget i ett pressmeddelande. “Anledningen är stor arbetsbelastning i sitt ordinarie jobb”, skriver bolaget” ...

2017-05-30 14:58 · bjaen

Portföljgenomgång

Dags för en liten portföljgenomgång Instrument Kommentar Aktier Handelsbanken B Stabil rapport även om man inte överraskade som Swedbank och SEB. P/E på kring 11 vilket är runt det historiska snittet. En bank värd att betala premie för, nordens i särklass mest välskötta bank på 2000-talet. Nordea Godkänd rapport trots att man har kännbara kreditförluster i Danmark. Avkastning på eget kapital kunde vara bättre. Dock är långsiktiga P/E-talet under 10 vilket gör aktien ganska attraktivt värderad. Om man gått som sektorkollegorna borde kursen varit uppe mot 70 kronor. ...

Att Bli Framgångsrik

FRAMGÅNGS-RIK om handling l. värksamhet: som sker l. göros med framgång; resultatrik; äv. om person: som har l. röner framgång l. lyckas (med l. i ngt). RYDQVIST SSL 4: 194 (1868). För att uppnå framgång har jag tagit fram en triangel som passar på mitt sätt att arbeta. Resultat Konstant Anpassningsförmåga Anpassningsförmåga förmåga att anpassa sig. (När en vilde) börjar bära kläder .. förlorar (hans hold) sin snabba anpassningsförmåga (dvs.förmåga att lämpa sig efter temperaturväxlingarna). VL 1897 ...

Pandora dansk verksamhet på gång igen !!

Pandora/Sydbank: Mange lyspunkter i regnskabet **09:30 Det er på mange punkter et funklende regnskab, Pandora tirsdag morgen har præsenteret markedet for. Det er konklusionen fra Sydbanks analytiker Søren Løntoft Hansen, og aktiemarkedet stemmer også i. - Det er noget bedre end ventet. Der er mange positive lyspunkter i regnskabet, slår Søren Løntoft Hansen fast i en kommentar til Ritzau Finans. Pandoras omsætningen var på 1794 mio. kr. og dermed 14 pct. højere end samme kvartal i 2011. Det var en stor overraskelse for markedet, der ventede et lille fald til omkring 1550 mio. kr. ifølge et estimat indsamlet af SME Direkt for Ritzau Finans. Også på bundlinjen var tallene langt bedre end ventet. ...

C-Rad - Nu börjar det, positiva besked!

C-Rad börjar leverera på allvar - Genombrott. Måste gratulera alla som hängt kvar som aktieägare under en tid då bolaget byggt upp produktportfölj och säljkanaler samt bearbetat marknaden och visat upp sig i hela världen. C-Rad har nu nått fram till den punkt som innebär att en kraftig turn around nu är inledd. Jag har sagt detta förut och då varit ute lite för tidigt, nu händer det på allvar och dagens besked från ASTRO i USA var oerhört viktigt och positivt. ...

Det svenska hörlursundret

Jag är avundsjuk och beundrar er svenskar för er förmåga att lyckas med varumärken. Just nu pågår ett svenskt ”blitzkrieg” i hörlursbranschen. Det rör sig om en flerfrontsattack från varumärken som Nocs, WESC, Urbanears, Molami, Coloud, Degauss Labs, Happy Plugs och JAYS. Den senaste nykomlingen är Motörheadphones som härstammar från svenska Krusell International i samarbete med den brittiska rockgruppen. Den enorma anstormningen av nya varumärken gör även att man mobiliserar försvaret och ryggar tillbaka, för det som vi all känner till är att - trender kommer och trender går. ...

Aerocrine : ATH

Är hemma idag och ser inte den exakta siffran men gissar att aktien är upp 80% sedan årsskiftet. Inte illa på en börs som stundom präglas av stark oro för eurozonen. Skulle även vilja passa på att skicka en känga till de gamla baissarna (de vet vilka de är, jag behöver inte upprepa deras nick), som gång efter annan har spytt galla över Aerocrine och mina inlägg. Jag har gjort mer än 200% på de första aktierna jag köpte runt 5 kronor och är inte minsta intresserad av att sälja. Så mycket för era Pump&Dump-anklagelser. ...

SinterCast kursutveckling tar sig under 2013

Kursen i SinterCast har inte gjort aktieägarna speciellt nöjda de senaste 2 åren. Anledningen till att kursen stått och stampad är att trots att serieleveranserna ökat kraftigt så har företaget också helt medvetet valt att öka sina marknadskostnader med nästa 10 MSEK årsbasis vilket är en ökning av de fasta kostnaderna med 50%. Jag tycker det är hlet rimligt för att vara på plats i Asien där man förväntar sig en stor tillväxt. Givet ett tillväxt på 0,1 MMEKV / kvartal motsvarar denna kostnadsökning 5 kvartalstillväxt på sista raden. ...