Community (archive)

The Community closed for new posts on May 1, 2025. All previous content is still available in the archive. Want to explore more? Visit Redeye.se

NeuroVive sluter licensavtal för den kinesiska marknaden med Sihuan Pharmaceutical

Sihuan Pharmaceutical är ett av de ledande kinesiska läkemedelsbolagen och bedriver både forskning och utveckling, tillverkning och marknadsföring av läkemedel inom hjärt- och hjärnsjukdomar. De är knutna till över 3000 distributörer som når över 10 000 sjukhus i Kina. NeuroVive överlåter genom partneravtalet studieriskerna i form av studiekostnaderna på partnern Sihuan Pharmaceutical men får ändå 10 % royalty för både NeuroSTAT inom TBI och CicloMulsion inom reperfusionskada vid hjärtinfarktbehandling i 10 år samt engångsbetalningar på upp till ca 50 Mkr. ...

Idag rasar NordicMines, Nyemission 1,1 kr aktie!

**_NORDIC MINES: THOMAS CEDERBORG NY VD, NYEMISSION 282 MKR STOCKHOLM (Direkt) Nordic Mines genomför en fullt garanterad företrädesemission på 282 miljoner kronor, och tillsätter Thomas Cederborg som ny vd, bådadera som en del av en på tisdagen offentliggjord åtgärdsplan. Det framgår av ett pressmeddelande. Teckningskursen är 1:10 kronor per aktie, och emissionen är garanterad genom tecknings- och garantiåtaganden av en kombination av Nordic Mines större aktieägare, bland andra Eldorado Gold och styrelseordförande Lennart Schönning._** ...

2017-05-30 14:59 · bjaen

Mineral Invest International - Förhoppningsbolag?(v2.0)

Snart analyseras borrkärnor. Spännande! Snart trimmar man in AuVert-anläggningarna i Moyale och i Wanga. Spännande! Snart värderas bolaget 3, 4, 5 ggr högre än idag. Spännande!

Väckelsemöte i Lappland Goldminers

Det är dax för väckelse i LapplandGoldminers! Vi troende tror på en markant höjning av kursen. Även icketroende äro välkomna att ta del av pilgrimsfärden norrut. Desto fler som vill vara med desto bättre. Kom ihåg att kostnaden ökar desto fler troende i skaran. Men den som väntar på något gott väntar inte förgäves. Det är ordspråket som vi troende lärt oss i LapplandGoldminers. En avfälling vid namn Consepio har nu sålt klart och skadade oss troende ekonomiskt. Så att uppgången till härliga 1,50 blev 90 öre. Men vi går stärkta ur krisen när vi desto mer insett substansen finns kvar. ...

2017-05-30 14:59 · bjaen

Opcon: Min syn på aktien

I följande blogg från januari i år förklarade jag min skeptiska syn till Opcon http://www.redeye.se/aktiebloggen/opcon/opcon-varderingsdiskussion Aktien är ner 80% sedan dess och jag vill därför ge bolaget en ny chans och skummade således prospektet. Det finns saker som jag inte gillar med Opcon även om börsvärdet nu är väldigt nedtryckt; Engine Efficiency är nu sålt till cirka 140 miljoner kronor rensat för de leasear på 70 miljoner kronor som köparen tar över. Det är i linje med den värdering jag angav i januari om 130 miljoner kronor. Det är positivt att Opcon stärker likviditeten med 90 miljoner kronor, som är den kontanta delen av budet, men negativt att den enda konsekvent lönsamma delen av bolaget försvinner. ...

Nasdaq laddar för rally !

Nasdag befinner sig mycket nära 2009 års bull vinkel som jag räknar med ska stå pall och att vi under december månad siktar på ett jul rally med sikte på c topp,,, (höger skuldra) eller en topp något högre en den som vi satte i september,,, Sp500 spx har bildat svans på nedsidan och har också ett gap ovanför vilket borde ge motreaktion uppåt. de är för tidigt att säga om detta är botten utan vi avaktar motrekylen. Normalt sett i bottenbildningar brukar de gå upp för att sedan bryta ner ännu lägre innan defenitiva botten sätts. Men med tanke på att nasdaq är väldigt nära sin 2009 års bull linje så är de troligt att vi står inför en botten formation. Swing positioner för c topp kan tas lite längre fram då man fått en formation för uppgång. Alternativt att man ställer köp position med tajt stop inunder svansen i fredags. Viktigt är att vi beaktar gap fil för att se så inte börsen vänder ner efter det ! ...

2017-05-30 14:59 · bubo

Sammanfattning av investeringsår 2012

Ännu ett investeringsår går mot sin ändå. Jag har nu aktivt hållit på med investeringar sedan januari 2008. Då stod OMX-index på 330. Nu står det på 319. Fem förlorade år om man ser till kurstillväxt. Min placeringsinriktning är att jag förvaltar min familjs tillgångar som en hedge-fond där jag kan placera i följande tillgångar: - Penningplaceringar i olika attraktiva valutor. - Aktier i värdeorienterade large-cap-bolag som betalar utdelning. - Fonder på marknader där det är svårt och dyrt att köpa aktier, samt för för att få tillräcklig spridning mellan olika bolag tills dess att min aktieportfölj är tillräckligt stor. ...

IDEX ASA ingår ett kommersiellt avtal på upp till 80 miljoner norska kronor med en europeisk OEM-partner

IDEX ASA har ingått ett kommersiellt avtal med en europeisk OEM-partner för Smart Finger sensor och mjukvara. Kontraktet har ett minimivärde på 21 miljoner Mkr med en potential på cirka 80 miljoner under 2013 och 2014. Oslo, 8 november 2012: IDEX har tecknat ett kommersiellt avtal med en europeisk partner för utveckling av säkerhetslås för användning i resväskor som produceras av ledande tillverkare. IDEX Smart Finger (®) fingeravtryckssensor och tillhörande programvara kommer att ingå ...

Mål att vara nettomiljonär innan 30 årsdagen

Har haft mitt innehav en tid. Men då man förmodligen bli skeptisk när jag säger att min snittkurs på Orexo är 30 kr så nollställer vi och säger att jag precis köpt Orexo. Handelsbanken har jag köpt i omgångar och är en långsiktig strategi som jag köper på mig mer och mer efterhand. Lite som ett långsiktigt sparande. Skillnaden blir att istället för att månadspara så blir det 1 köp per år med det jag lagt undan vid slutet av året (någon gång mellan december-mars köper jag oftast beroende på kursen och vad jag tror om utvecklingen). Därav blir min snittkurs ganska ointressant. Så där kör vi också från dagen då jag reggades här på redeye. ...

JAYS - fredagsmys

Riskkapitalbolaget Creandum är kända för att verkligen lyckas hitta diamanterna i djungeln av start-ups, vilket investeringar i bl a Spotify och Videoplaza bevisar. När de satsade ett tvåsiffrigt miljonbelopp i JAYS, avslöjades att de letar efter tre saker; tekniska innovationer, en stor och intressant marknad och entreprenörer som kan gå från en liten verksamhet till att bli en major player. Enligt Creandum uppfyllde JAYS samtliga kriterier. Då företagets hörlurar ifjol var bästsäljare i Sverige, Singapore och Hong Kong kan vi också konstatera att kostymbytet till en major player inletts. I år har dessutom JAYS landsatt hörlurarna i bl a Frankrike, Polen, Ryssland, Kina, Indien samt nu också Italien och dessutom har distributionsnätverket stärkts i Sydkorea och Australien, varför förutsättningarna förbättrats för att företaget verkligen skall lyckas växa in i sin nya kostym som en betydande spelare på marknaden. ...