Community (archive)

The Community closed for new posts on May 1, 2025. All previous content is still available in the archive. Want to explore more? Visit Redeye.se

JUST NU! LapplandGoldminers mest köpta aktie i börs SM 2012

http://www.aktiespararna.se/artiklar/Reportage/Nedrackningen-i-Bors-SM-tar-fart/ “Råvarubranschen fortsätter att vara het och utgör mer än hälften av det omplacerade kapitalet. Oljebolaget Tethys Oil ligger i topp som mest köpta aktie, med guldgruvebolaget Lappland Goldminers tätt efter. Notera även att allt fler investerare köpt aktier i SAS, vilka tidigare i veckan lyckades undgå konkurs - aktiekursen har rusat på beskedet. På säljsidan står Africa Oil som den överlägset mest sålda aktien” http://www.aktiespararna.se/artiklar/Reportage/Nedrackningen-i-Bors-SM-tar-fart/ Det är fler traders än Bjän som upptäcker LapplandGoldminers! ...

2017-05-30 14:59 · bjaen

Orexo fortfarande hetast

Detta ser jag som ett perfekt tillfälle att fylla på eller gå in i aktien. Kan vara en del kalla fötter som gör att kursen rör sig neråt och när vi är nere på 47 nivåerna så kommer dom stora spelarna och köper upp kursen igen. Ligg kvar i Orexo. Potentialen är fortfarande en kursdubbling.

Därför investerar jag

Jag gillar inte vår definition av tillväxt. Det handlar om att på minimal tid förslösa jordens råvarutillgångar på saker vi inte behöver. Ordet ekonomi handlar om att hushålla med resurser, inte att slösa dom. Jag ogillar starkt hysterin kring konsumtion, renoveringar och allmänt livstilshöjande som ockuperat den svenska medelklassens medvetande de senaste 15 åren. Det kanske är dags för nåt annat nu undrar jag? Jag tycker sverigedemokraternas stöd i t.ex. di:s kommentatorsfält visar på ett tydligt moraliskt förfall i samhället. Min uppfattning är att detta förfall delvis hänger samman med kyrkans försvagade ställning. Man har ersatt empati och medkännande med girihet och en misstro mot andra människor. Men dessa goda egenskaper blir aldrig omoderna och kommer komma tillbaka. ...

Karo Bio - Vad händer ?

Ledningen för Karo Bio uppvisar ett ovanligt självförtroende när man hastigt inför extra bolagstämman röstar igneom en övertilldelningsoption. Karo Bio förklarar detta på följande vis: “Skälet till avvikelsen från aktieägarnas företrädesrätt är att kunna tillvarata möjligheten för Bolaget att tillföras ytterligare emissionslikvid vid en eventuell överteckning av företrädesemissionen, om detta bedöms eftersträvansvärt.” - OM DETTA BEDÖMS EFTERSTRÄVANSVÄRT - Vad kan få styrelsen att tycka det är eftersträvansvärt. Kanske ett större ER-avtal där den andra partnern vill ha en ägardel i utbyte eller är det så enkelt att en större aktör vill ta plats på ägarlistan för att man ser en oerhörd potential inför kommande aktiviteter. ER-Beta MS har fått lovord lite här och där så ett avtal i klass med, eller bättre än, ROR-GAMMA som kom på självaste julafton förra året kan vara nära nu. Per har ju trott på ett avtal under 2012. ...

JAYS - fredagsmys 2

Det tog 28 månader för svenska Zound Industries, som är kända för sina Urbanears-hörlurar, att gå från noll till 252 Mkr i omsättning. Zounds resa bleknar dock i jämförelse med Beats by Dr Dre, som debuterade 2008, och som ifjol nästan nådde 500 MUSD i årlig försäljning, motsvarande ca 3,3 miljarder kronor. Exemplen visar vilken exceptionell tillväxttakt som är möjlig om man är verksam i en ”skållhet” bransch och idag har temperaturen kring hörlurar nått kokpunkten, därav också utmärkelsen ”årets julklapp”. ...

Ett köp i LapplandGoldminers, betydligt bättre än NordicMines!

Guldhalterna bestämmer i en guldgruva. Det har Nordic Mines fått bittert erfara med för mycket gråberg. Gruvan har blivit ett grustag snarare än guldgruva. När guldhalterna får bestämma är LapplandGoldminers högintressant. Tack vare nyheten om guldfyndet som man gjorde 100 m väster om gruvan. Kunskapen och betydelsen av det fyndet har inte sjunkigt in i marknaden. Men jag mfl. som varit med ett tag. Inser att det betyder oerhört för LapplandGoldminers. Det betyder till och med mer än Fäboliden. ...

2017-05-30 14:59 · bjaen

JAYS webcast

Det ringer alltid en varningsklocka i mitt investerarsinne när ett börsbolags VD stiger upp på podiet under en kapitalmarknadsdag. Anledningen är att jag naturligtvis funderar över syftet, huruvida VD står och säljer bolaget inför en kommande kapitalanskaffning eller om det är kaffet och kakan efter föreställningen som lockar. Enbart för att börsbolag medverkar innebär det däremot inte att man nödvändigtvis omedelbart skall springa ut genom bakdörren men det kan vara klokt att öppna öronen och ögonen lite extra och studera VD:s manövrar, t ex antalet näsberöringar vid känsliga frågor, vilket är en klassisk försvarsmekanism vid osäkerhet. Kroppsspråket kan nämligen avslöja lika mycket som kanske power point-presentationen försöker dölja och alla signaler är väl värda att beakta när ens besparingar sätts på spel. Så nu har jag varnat vilket var mitt syfte för att balansera upp detta blogginlägg då jag annars är förtrollat positiv till JAYS. Jag tror inte heller att en nyemission finns i pipeline de närmaste månaderna utan istället misstänker jag att företaget bjudits in till Småbolagsdagen tack vare att aktien hör till en av årets kursvinnare. ...

Amarant blir ny storägare i Mineral Invest International!

Nu när debaklet, angående om/hur/när pengarna kommer, är över kan vi åter igen börja fokusera på bolaget, dess licenser och verksamhet. Bolaget har ingått ett avtal med Amarant Mining Ltd och har därmed säkerställt 15 mUSD. Dessa pengar skall användas till att starta produktion med Alluvias patenterade AuVert-anläggningar, men framförallt ska dessa pengar möjliggöra att prospekteringen startar på licenserna. GKL Growth Capital, som äger en bit av Amarant, är även delägare i MDM Engineering. ...

GÅTAN !

Det finns tre alternativ. 1. Antingen är styrelsen “Way out of reality” (ej troligt)… 2. Eller så är det något större i görningen inför / under nyemissionen. . Något av större betydelse vilket skulle skicka aktiekursen norrut och emissionen inkl överteckning blir en ren formalitet. 3. En större aktör är intresserad av att ta plats på ägarlistan. Ex ett motkrav före tecknande av större avtal. En liten kul iakttagelse är att nye styrelsemedlemen Per Anders Johansson, som för övrigt tankade 2.000.000 aktier i somras, har bra nätverk inom Swedbank. Noterbart är här att Swedbank är överlägset störste nettoköpare av aktier sedan en tid. ...

Aerocrine: Business as usual

Efter ett FENOmenalt 2012 har bolaget dubblat andelen privat försäkrade som har en försäkring som betalar för FENO. Varannan sådan patient har nu coverage. Andelen av den totala populationen (inklusive Medicare och Medicaid) som betalar för FENO överstiger nu 60%. Värdet på Aerocrines position ökar för varje procentenhet. Under 2013 kommer sannolikt förhandlingar med tänkta partners i USA äga rum. För ett stort läkemedels- eller medtechbolag med ett par hundra säljare är det naturligtvis mycket intressant att få sälja NIOX Mino och den kommande generationen Vero. Denna partners säljare är ju redan ute i fält med ett antal produkter. ...