Community (archive)

The Community closed for new posts on May 1, 2025. All previous content is still available in the archive. Want to explore more? Visit Redeye.se

Swede Resources – där satt den!

Vi fick vänta väldigt länge på gårdagens pressmedelande, men sen var det också en väldigt bra nyhet. Det är den första brunnen på High Island jag pratar om. Detta överskuggar allt annat Swede Resources gjort under sin c:a ett dekad långa och ibland rätt sega utveckling. Faktum är, fortsätter det så här så är snart värdet på denna lease värt betydligt mer än alla andra tillgångar tillsammans. Den 4:e december produktionstestades brunnen och gav då 18 fat på två timmar. Nu ska vi kanske inte dra alltför självsäkra slutsatser av två timmars produktion men det ger i alla fall en indikation på att brunnen har potential att ge över 200 fat per dag. ...

Mina små pärlor del 3. VD- intervju

Nu när det nalkas mot jul tänkte jag bjuda på en ny potentiell pärla. En pärla som jag tror har mycket mer att ge efter en tids bortglömdhet på börsen. Företaget värderas idag till 7,65 Msek (kurs = 6 öre), gör en vinst efter skatt på 2,3 Msek för årets 9 första månader och har inga långfristiga skulder. Företaget är Victor Janson Since 1890 och är noterat på aktietorget. Det är minimal handel i aktien så den är väldigt svår att handla med. Men så var även fallet när jag för första gången köpte Jays. ...

PetroGrand - dagens kursrysare

Jag kommenterade i morse Bjäns inlägg med att jag såg morgonens kursras som en bra ingångsnivå för en swing på några månader. Anledningen till att börsvärdet idag kraftigt understiger kassan är att förtroendet är i botten. Vid dessa tillfällen krävs i allmänhet inte mycket för att skapa kursrallyn. En potentiell kurstrigger som också kanske under dagen blivit rätt uppenbar hos en del aktiespekulanter är en förmodad kommande annonsering av partner. Petrogrand avslöjar till Direkt: ...

Enjoy Group Q3

Omsättningen landade på 16,5 MSEK vilket är knappt 1,5 MSEK lägre än i Q3 förra året (Q1-Q3). Rörelseresultatet blev ca – 1,1 MSEK vilket är 900 TSEK bättre än förra året trots omsättningsminskningen. Dock finns som jag skrev efter Q2, inga avskrivningar med i år. Jag vet inte varför man inte gör avskrivningar, men eventuellt kan man resonera som så att man vidareutvecklar produkterna i och med att man gör om dem till plast och därigenom skjuter på avskrivningarna. Att de immateriella tillgångarna ökat sen årsredovisningen 2011 tyder på att det är så anser jag. Med samma avskrivningar som förra året hade vi haft ett liknande resultat som i Q3 2011 (utan hänsyn tagen till aktivering av utvecklingskostnader). ...

Aktietorgsnoterade Towork förvärvar Want

Länk till dagens pressmeddelande: http://www.aktietorget.se/NewsItem.aspx?ID=63918 Idag kom så nyheten att det lilla noterade bemannings och rekryteringsbolaget Towork, noterat på Aktietorget, förvärvar branschkollegan Want Sverige AB genom en riktad nyemission. För oss fåtalet engagerade aktieägare i Towork kommer nyheten inte direkt som någon överraskning då bolagen delat lokaler samt samarbetat sedan i somras men det känns skönt att affären är så gott som klar nu. Towork och Want behöver vardera växa och är var för sig för små för att nå lönsamhet sett till nuläget. De fasta kostnaderna blir för höga och att växa enbart genom organisk tillväxt är svårt. Jag ser ett flertal synergieffekter. Dels minskar fasta kostnader, men affären ger även det nya “WantTowork” (kanske ett passande namn?!) en helt annan möjlighet att åta sig nya uppdrag, bredda kundbasen, osv osv. ...

Sensys på gång

Trafikövervakningsbolaget Sensys Traffic med ett börsvärde på 210 miljoner, kurs 45 öre, har efter lång tids ordertorka börjat skörda så smått. Senaste tiden har vi kunnat se order från Kina, Usa samt trepart avtal i Oman. Nyligen kom nyheten om ett större Ramavtal i Washington som kan dölja större avrop under såväl närtid som framtid. En första mindre order är redan i hamn. Aktien börjar nu öka takten. Vidare så är större upphandlingar på gång i flera före detta öststatsländer, Danmark, Kina samt på flera andra ställen runt om i världen.Ketchup effekten. ...

Investera efter ett system?!

Jag har investerat i aktier ett par år nu och man har lärt sig en del, men fullärd blir man aldrig! En sak som är säker är ju att stockpicking är sjukt svårt, och känslor samt börspsykologi är ofta en bov till dåliga affärer. Därför har jag börjat leta efter ett sätt att följa för att lättare kunna koppla bort känslor och oro när börsen går ner, och istället jobba systematiskt. ...

Petrogrand Levererar!

Petrogrand levererar, sannerligen. Petrogrand levererar, sanningen denna gång. De berättar om framgångarna i borrningen. Hur det flödat olja, en kubikmeter olja + hälften vatten i timmen. Tänk vilka fynd. Dessutom var resultatet slående i alla brunnar. Tänk vilken framgång. Det som började med “fynd av kolväten”. Olja som flödat till ytan. Pump, Pump & Pump. När info som kom sedan talade om icke kommersiella flöden. Var det trots allt olja man hittat. Olja, eller kolväten som CEO Maks uttryckte det bokstavligen. Fynd av olja är fynd av olja. Även om det mesta var vatten med oljefilm i. ...

2017-05-30 14:59 · bjaen

The COMING of The GOLDEN Days !

Inom kort väntas en slutgiltig lönsamhetsstudie om Fäboliden presenteras. En som visar att det troligen är mycket lönsamt att driva guldgruva i Fäboliden. Där det finns minst 70 ton Guld. Just det 70 ton guld och brytvärt. I Okt annonserade LG att man gjorde kanonfynd utanför PAhtavaara. Där man producerar ca 700 kg guld per år. Något som väntas öka framöver markant. Trots det har LG nu ett börsvärde på 170 miljoner kronor. Tack vare historiska fiaskon för bolaget. Men det var historiska fiaskon. ...

2017-05-30 14:59 · bjaen

Bure backar vid motstånd

Den negativa medellånga trenden i Bure kräver högre volymer och kraftigare uppställ för att brytas. Sådant momentum finns inte i aktien för närvarande. Förmodligen skulle aktien behöva stiga under kraftig volym och gå igenom motståndet vid tidigare årshögsta på 24,40 kronor, för att den medellånga trenden ska bli positiv. Vid 20,70 låg ett tidigare motstånd som nu tjänar som ett första stöd om aktien faller. Håller inte det ska Bure ned till 17-18 kronor. I värsta fall gör aktien en avstämning mot tidigare årslägsta på 16,10 kronor i kursfallet. ...

2017-05-30 14:59 · yxan