Community (archive)

The Community closed for new posts on May 1, 2025. All previous content is still available in the archive. Want to explore more? Visit Redeye.se

Shamaran

Jag tror att det kommer ta tid att bevisa hur mycket som ligger i backen för SNM. Men jämfört med grannen GKP tror jag att vi kommer göra en snabbare resa när vi ska bevisa OIP. Atrush visade sig ha ett flöde på 42 200 fat per dag mot deras 20 000 något (tror de var ca 24 000), där av min optimism och att man planerat den 3:e brunnen på ett betydligt längre avstånd än vad AT-2 hade från AT-1. Det tyder på att ledningen vet att fältet är sammanhängande och att man skyndar på att bevisa det för oberoende= 3:e parten och marknaden. VD:n Pradeep Kabra har tidigare beskrivit fältet och flödet som seriously huge. ...

Petrogrand – julgodis.

Förra veckan meddelade Petrogrand slutresultat för vinter/vårens 3 prospekteringsborrningar. 2 utfördes på Niznepaninsky licensen där borrningarna påvisade olja, dock ej i tillräckliga kommersiella mängder. Den tredje borrningen utfördes på Muromsky 2 i närheten av ett producerande oljefält ägt av ett litet bolag Srednevasyugan ltd. Denna borrning påträffade tyvärr endast vatten. Licenserna är stora och ett antal lokaliserade strukturer har ännu inte provborrats. Samtidigt meddelades även att Petrogrand kommer att fasa ut delar av sina licenser till ryska bolag som är intresserade att delfinansiera fortsatta borrningar. Nu pågår förhandlingar med ryska oljebolag som vill köpa andelar i Petrogrands dotterbolag. Förhandlingarna beräknas vara klara i nu i december. ...

Doro - Släpper nytt i USA

Doro har sedan slutet av 2009 sålt sina mobiltelefoner, i samarbete med operatören Consumer Cellular (CC.), i USA. Under de senaste ett/två åren har bara den numera äldre modellen PhoneEasy 410, Doros genombrottsmodell från 2009, sålts. Samarbetet har dock vuxit i USA genom att Consumer Cellular har utökat sin försäljning från att från början bara vara nätbaserad till att idag vara representerade i fysiska butiker såsom hos t.ex. Sears och Walgreens. ...

Mineral Invest International - Extrastämma på måndag

Mineral Invest har kallat till extrastämma nu på måndag klockan 16:00. Då väljs Lars Guldstrand och Fredrik Ramberg in i styrelsen. De båda sitter i styrelsen för GKL Growth Capital, ett bolag med stora intressen i gruvindustrin och äger en del utav Amarant. http://www.mineralinvest.com/doc/CV_FR_LG.pdf Jag tror att bolaget kommer att förmedla en del intressanta nyheter efter stämman är avklarad. Följande tror jag kan förmedlas nu i veckan; * Notering på ny lista uppskjuten till Q1 2013 ...

Recession i spåren av USA:s växande statsskuld

För ett drygt år sedan sommaren 2011 förlorade USA sitt perfekta kreditbetyg vilket utlöste en nergång och turbulent period globalt på se finansiella marknaderna. Nedgraderingen av USA:s kreditvärdighet utlöstes av maktkampen mellan demokraterna och republikanerna där President Barack Obamas begäran om att höja statens skuldtak mötte starkt motstånd i senaten.Skuldtaket är landets högsta tillåtna statsskuld. I skrivande stund (2012-00-24 kl 22:30) uppgår USA:s statsskuld till hisnande 16 300 000 000 000 $. Dock är inte detta hela sanningen då en del av statsskulden är tillgodohavanden till federala myndigheter. Man har alltså en skuld till sig själva. Om vi bortser från dessa så uppgår statsskulden istället till ca 11 400 000 000 000 $. ...

2017-05-30 15:00 · 1313

Emerging markets & ädelmetaller

Jag har nyligen köpt aktier i Apple, Microsoft, Kinnevik och Fortum. I nuläget har alla dessa aktier maxvikt i min portfölj så jag har börjat titta på andra investeringar och fastnat för emerging markets (em) som P/E-mässigt handlas med viss rabatt mot Europa och USA nu. Här är de 10 största bolagen i MSCI EM50 (50 största bolagen i emerging markets) och som totalt står för 43,5% av detta index. ...

Långsiktig blankning Atlas copco

. Atlas är ett verkstads bolag som är mycket volatilt och väldigt konjunkturkänslig och bör ha stor ned sida när börserna vänder ner framöver. Atlas har tre långsiktiga stigande vinklar att beakta. Jag räknar med att aktien har potential att falla till den mittersta linjen vid nivåer 70-80 kr och där ska vi vara beredda på åter köp av blankade poster med centrum 2014,,, Första indikationen på ett kraftigare ras är när vi bryter den översta stigande linjen,, ...

2017-05-30 15:00 · bubo

Lev livet med rabatt.

Hej. Jag blev mycket glad över de mail som jag har fått angående det investeringssystem jag arbetar efter. Det känns kul att intresset är stort. Jag är ledsen att jag inte har svarat er alla men jag kan kanske gottgöra er med att jag tillsammans med en datastatistiker eventuellt kommer spela in en kortare film om systemet. Jag tänkte ta denna eftermiddag och skriva ihop ett ”litet” blogginlägg om systemet och försöka redogöra för alla frågor som har dykt upp. ...

2017-05-30 15:00 · cyno

Tyskland på uppgång

Dax index bär formen av en kil formation med horisontell linje som sammanbinder topparna från år 2000,, index har nu target på i första hand 7627 (dubbeltopp) etablerar index över detta så signalerar de om vidare uppgång mot Triangel taket på 8200,, Indexet ser likt omx att stå inför en större toppformation innan vi sedan bryter oss ur triangeln på nedsidan. och då ser 03 botten ut att vara troligast framför 09,, De finns ett mycket positivt scenario om vi bryter triangeln på ovansidan och då skissar vi vänster skuldra toppen 2011 Huvudet bör då minst ligga på 9500 niv,, Men vi har altså två stora motståndsnivåer att brottas med för potentiella toppar att beakta ,,,Tyskland är ett land som också har mycket stor statsskuld och försämras ekonomin så riskerar Tyskland att gå samma ödestigna väg som Grekland i värstafall, då deras stats skuld är nära 100 procent av BNP vilket är en ohållbar skuld sättning,,, Tysklands ekonomi är ett nav för hela europa,,, ...

2017-05-30 15:00 · bubo

JAYS - inför rapport

JAYS aktie brukar ha svårt att dra iväg på rapportdagen pga uppbyggda förväntningar. Sett till historiken kan det alltså finnas skäl att sälja före nästa fredag då Q2-rapporten presenteras. Personligen har jag däremot spikat fast aktien i byråladan. Det kan alltså visa sig vara en olönsam strategi men den huvudsakliga anledningen är att jag inte ser några tecken alls om att rapporten skulle vara dålig, snarare tvärtom. Dessutom vill jag vara aktieägare OM Samsung skulle bundla hörlurarna i en smartphone-modell riktad mot en nischad målgrupp. ...