Community (archive)

The Community closed for new posts on May 1, 2025. All previous content is still available in the archive. Want to explore more? Visit Redeye.se

25 procentigt rally i antågande

Här kommer en till blankningsaktie som ser ut att stå inför ett rally på 25 procent från dagens nivå där den sedan möter upp de fallande kil taket som riskerar att toppa ur vid den nivån,,, För att sedan falla handlöst ner mot nivåer kring dubbelbotten 2009,,, Omkring 70-80 procent fall,,, Därefter räknar jag med att aktien har mycket stor uppsida då den har en fallande kil och jag räknar med att aktien har potential att bryta kilen på ovansidan 2015-2016 och då står 2011 toppen i första långsiktig target och 2007 toppen som scenario 2,, Viktigt att betona är scenario två om kiltaket bryts i de stundande rallyt nu så gäller samma scenario som 2015-2016,,, vid kil brott,, detta rally på uppemot 25 procent kan varsla om att omxs30 skall testa 2000 vinkeln i sin kil formation,,, Vi beaktar vinklarna för blankning,,, ...

2017-05-30 15:00 · bubo

Utbombad aktie med stora värden

Ofta brukar man vara lite mer långsiktig än två veckor i aktiesammanhang men här finns det en möjlighet att dryga ut budgeten inför Julklappsutdelningen i år.Är det möjligt. Ja helt otroligt är det väl inte. Och då talar jag inte om binära optioner som kan ge 75 % lyft på fem minuter. Nej det här är ett bolag som är listat på Danska börsen med möjlighet till 40% belåning hos Avanza.Den tänkte jag att ni skulle kunna använda till att fylla Julklappssäcken utan att behöva sälja efter en uppvärdering då det trotts allt är under några månaders sikt nästa år som aktien kan gå riktigt bra.Eller kontinuerligt köpa på sig fler aktier. ...

Tethys Oil : Stolt "ägare" till 30,000 kvadratkilometer av Oman

Nervositeten i marknaden har varit stor den senaste veckan. Efter att ha handlat i 53,5 som högst den 28 november föll aktien brant fram tills dagens besked att Tethys får behålla hela tillgångarna i Oman de kommande 30 åren. I mer än ett halvårs tid har bolaget talat om att man väntar på ett godkännande av fältutbyggnadsplanen i Oman. Eftersom prospekteringslicensen går ut den 14 december så fanns det på pappret en risk att Tethys kunde förlora sina tillgångar i landet. I realiteten var risken dock väldigt liten, eftersom Tethys hela tiden hade chansen att unilateralt förklara kommersialitet av konstaterade fynd. Anledningen att bolaget inte ville göra detta var att man då skulle tvingas lämna tillbaka de övriga delarna av blocken. Dagens meddelande har alltså föregåtts av månader av förhandlingar och det är med en lättnadens suck jag och marknaden kan konstatera att Tethys alltså inte bara har en 30-årig produktionslicens på de producerande fälten Fara South och Saiwan East, utan att bolaget under denna tid dessutom kan fortsätta leta efter olja på hela block 3 och 4. ...

OPCON-renodlad verksamhet

SVT visade en både intressant och skakande dokumentär om Kinas allt mer gigantiska miljöproblem. Detta fick mig att fundera över hur ledningen på Opcon resonerar. Det som belystes i reportaget, var framför allt vilka enorma miljöproblem landet har, samtidigt som behovet av energiförsörjning ständigt ökar . På regeringsnivå är man väl medveten om problemen och kommer att göra det man kan för att hantera situationen. Dock var det stora problemet att man fortfarande på en lokalpolitisk nivå bara premierades för den egna, lokala industrins förmåga att producera nya produkter utan att ta någon hänsyn till varken befolkning eller miljö. Det är så illa att barnen som växer upp i dessa industritäta områden blir sjuka, magra och även dör. Luften är ofta en direkt hälsorisk att inandas utan att man använder skydd över munnen. Befolkningen har börjat att aktivt protestera mot detta, vilket kan anses som modigt om man bor i Kina. Men understryker framförallt alvaret i situationen. ...

2017-05-30 15:00 · mal

Lappand Goldminers bryter viktig långsiktig nivå,,,

Ni som följde mitt råd och tog position i Lappland Goldminers bör nu ha en 100 procentig avkastning på några veckor i den portföljen. Aktien har nu etablerat stängningar ovanför den fallande vinkeln och ger nu indikation om i nästa vinkel på på 2,5 kr niv,, Skulle aktien bryta även den nivån framöver så har vi nästa sikte på dryga 10 kr ,,, Aktien har nu bildat en symmetrisk bull kanal och vi använder de två stigande vinklarna för på fyllning av aktier,,, Detta är ett mycket risk fyllt värde papper och därför rekommenderas mindre positioner,, Min rekommendationär att köpa med långsiktig exit omkring 2014,,, Då den hade en peak förra börsbotten 2009 bör den även denna gång kunna göra en liknande resa med positiv fundamenta i ryggen,, ...

Mineral Invest International - Det miljövänliga guldbolaget

Dedikerad till L.davinci; Jag hade rätt, en fullskalig AuVert kostar 15 mUSD. Mineral Invest har fått tillgång till 6 st patenterade AuVert-anläggningar. Dessa anläggningar har en otrolig kapacitet, 250 kubik i timmen, bådar gott för alluviala tillgångar runt 1g / ton. Inga kemikalier! Gravitations- och magnetisk separation! Inget mer kvicksilver! Skapar säkra jobb! AuVert’s Pilotanläggning: Några påstår att AuVert’s pilotanläggning behöver testas. Att MII är företaget som ska “ta smällen” för att testa utrustningen. Detta är inte bara fantasifullt men också väldigt fel. ...

NeuroVives önskade julklappstriggers ökar fokus på royaltypotentialen

Marknadspotentialen för enbart svår TBI beräknades uppgå till åtminstone 28 miljarder kr för hela världen enligt NeuroVives nyemissionsprospekt i april 2012. För år 2017 och framåt bör den ha ökat till storleksordningen 30 miljarder kr främst pga Kinas höga tillväxt där NeuroVive har slutit sitt första licensavtal för CicloMulsion och NeuroSTAT. Jag räknar i min aktieanalys med att NeuroSTAT efter eventuella marknadstillstånd i USA, EU och Kina fr o m 2017 kommer att ge dess licenstagare årliga intäkter uppgående till 3-6 miljarder kr i genomsnitt dvs ett belopp som motsvarar 10-20 % marknadsandel i världen av svår TBI. ...

Julklappsutdelning

Northland Resources Bolaget gör det mesta rätt just nu. Den låga värderingen avspeglas troligen av den förtroendekris som uppstod vid den kraftiga utspädningen som skedde under Q1. Sen kan man tycka att en NE borde ha varit mer väntad med tanke på bolagets dåvarande finansiella ställning och bankers ovillighet att låna ut pengar till högriskprojekt ( som Northland då var/delvis är). Bolaget har just nu starkt momentum tack vare stigande järnmalmspriser, bekräftat produktion m.m. Att kursen letar sig upp mot NE-kursen inann nyår är fullt rimligt. ...

2017-05-30 15:00 · wonka

julrallyt

Ni som tog köp position på min swing för någraveckor sedan bör fortfarande ligga kvar i köp och ha stoppen placerad under den stigande branta linjen. Och när brottet sker får vi ett blanknings case , eller en ny swing köp setup,,,använd vinkeln som trigger,,, om ni tittar i the big picture over there så ser ni på grafen att vi riskerar en rejäl nedgångfas då vi är mycket nära bear channel taket,,, ...

Lappland Goldminers - Allvarlig miljökatastrof

När Lappland Goldminers tog över Svärtträskgruvan utav Scan(dal) Mining ärvde de även en hel del höga halter av tungmetaller som läckt ut i naturen utanför Storuman. Lappland Goldminers gruva vid Ersmarksberget är också en sorglig historia. Lappland Goldminers meddelade den 24 november att brytning av guld i Ersmarksberget inte längre anses lönsamt. Dagen efter släppte Länsstyrelsen ett tillsynsmeddelande till Lappland Goldminers och en efterbehandlingsplan lämnades in till domstol. Notan är här, minst 200 miljoner kronor beräknas den landa på, och det värsta av allt är att vi skattebetalare ska betala. ...