Community (archive)

The Community closed for new posts on May 1, 2025. All previous content is still available in the archive. Want to explore more? Visit Redeye.se

Vinnaraktier 2013

Exini har gjort sin sista nyemission. Deras BSI vinner mark och nästa avtal vi ser gäller Exini Heart. Värderingen är låga 35 MSEK. Det är mindre än vad bolaget tjänar om ett par år. Här på Redeye finns bra analyser för den som vill läsa på. Hansa Medical har fått HMD301 lanserat i dagarna. Det är en stor händelse som bara smugit förbi. Roylatyintäkter och milestones är på väg. IdeS går in i Fas I inom ett par månader. Värderingen är nästan obefintlig. Här på Redeye finns bra information/analyser om bolaget. ...

Saab - undervärderad och impopulär aktie

Möjligheter. Parametrar bakom min entusiasm är den låga värderingen och en kurs/egen kapital på 1.10. Det högteknologiska kunnandet inom detta företag är högt och företaget väldigt välskött. Företaget plockar hela tiden nya ordrar. Risker. Politiska risker, har man moraliska problem med krigsindustri så avstår man att köpa aktien. TA: trenden är positiv. Lägg därtill att aktien befinner sig i en väl etablerad positiv trend som kommer att fortsätta även under 2013 vid ett positivt marknads klimat. ...

Dessa aktier satsar jag på under 2013

Lägre risk Skanska Saab Intrum Justitia Autoliv TeliaSonera Högre risk Consilium Karolinska Development Oriflame Studsvik

TRE Nyårs-Raketer...

OPCON… Fina order nyligen samt potentiellt viktigt nyhetsflöde i januari. Inga skulder samt stor kassa i relation till börsvärde. Nära 100 Msek kontra 160 msek i BV. Styrelseordförande och största ägare Mats Gabrielsson har utöver sin tilldelning i senaste nyemissionen nettoköpt ytterligare 26 miljoner aktier. Vd har även via bolag erhållit option på att köpa en del. En stark köpsignal. Läs senaste blogen http://www.redeye.se/aktiebloggen/opcon/opcon-startskottet-gar-nu samt dagens blog från sign MAL som belyser Opcons läge, med Pole position, i Kina. http://www.redeye.se/aktiebloggen/opcon-renodlad-verksamhet-del-2 ...

Guld i fokus

Där väntar flera intressanta triggers. Uppdatering av prospektering. En ny kross tas i bruk i dec-jan. Produktionsökning. Dessutom har bolaget stora guldreserver och ett bra kassaflöde. Samt låg skuldsättning. Samtidigt kan man tycka värderingen sjunkit mycket. I LG tror jag på högre kurser men att aktien kan vara i villoläge 0,80-1,20 närmaste tiden. Ett annat bolag jag tror kan stiga kraftigt är Beowulf mining. Samtidigt var reaktionen på en bra DFS från Lappland Gm en besvikelse. Marknadens reaktioner är besynnerliga ibland. ...

2017-05-30 15:01 · bjaen

Dignitana 60 kronor 2013, men...

2012 har varit ett struligt år för Dignitana. Det som har ställt till det är omläggningen av produktionen från Kitron till Partnertech. Förra veckan fick vi beskedet att produktionen är i full gång. Efter problem även under Q4 så har i alla fall 50 maskiner färdigställts och skeppas nu. För 2013 kan vi räkna med att i genomsnitt 10 maskiner produceras och skeppas i veckan. Dessa är redan sålda till Sysmex och KonicaMinolta. Den totala produktionen nästa år (om inte kapaciteten ökas ytterligare) blir då ca 500 maskiner. För dessa får Dignitana 200 000 – 250 000 kronor styck (min uppskattning). Det ger en omsättning på 100 MSEK 2013 (räknar med 200 000 SEK per maskin). Vi lägger dessutom till de 50 maskiner som skickas nu. Det ger totalt 110 MSEK i omsättning. Marginalen på dessa räknar jag med är 50 %. Att dra runt bolaget gissar jag kostar ca 20 MSEK (och då räknar jag med att de anställer mer). Detta innebär att Dignitana levererar ett resultat på 35 MSEK 2013. Vi drar bort schablonskatt på 25 % och får en vinst per aktie på ca 2,50 kronor. Med tanke på tillväxten ska Dignicap-delen värderas till p/e 20. Aktiekursen borde då vara 50 kronor, men det stoppar inte där. Jag tror vi på sikt ska betydligt högre främst p g a två anledningar. ...

Råvaror toppar läsningar

När det gäller Redeyes bolagssidor är det par oljebolag som rönt absolut mest uppmärksamhet från besökarna. Bland de 4 mest besökta bolagssidorna är 3 av dem hänförliga till just olja. Högst upp kommer det ryskorienterade Petrogrand tätt följt av Lundinförknippade Africa Oil. Men likt aktiekursen i Petrogrand har besöken av ditos bolagssidor tappat stadigt på sistone. När kursen stod som högst under våren kunde uppåt 250 besökare kika in på Petrogrands bolagssidor. Något jämnare spridning har det varit på besöken i Africa Oil. På bronsplats tätt följt av Shamaran Petroleum återfinns den enda biotech-kandidaten, Karo Bio, vars intresse i kontrast mot de andra två ökat under hösten och vintern. Även i Shamaran har en ökning under hösten, sannolikt hänförlig till det mycket framgångsrika flödestesterna vid Atrush, skett. ...

Årets mest besökta presentation

Under året har Redeye haft rekordmånga investerarevent där en del rönt mer uppmärksamhet än andra. En presentation som gjorde avtryck både i investerarkollektivet och i aktiekursen är den som genomfördes av det lilla hörlursbolaget Jays vd Rune Torbjörnsen på Redeyes och Aktiespararnas “Småbolagsdagen”. Som vd Torbjörnsen själv säger är “bolaget ganska nytt i sådana här sammanhang” och om det var det faktum att bolaget inte varit ute speciellt länge i strålkastarljuset eller om det aktiens fantastiska uppgång under året var avgörande för antalet visningar av klippet på vår sajt låter jag vara osagt. För den som missat årets mest digitalt besökta bolagspresentation kommer här en länk till den. ...

Mineral Invest International - 2013

2013 blir året då Mineral Invest International: Producerar 30.000 - 40.000 ounce guld. Klassar fram <2 miljoner ounce inferred, kombinerat på Wanga-licensen i DR Kongo och Moyale-licensen i Etiopien. Stor del av produktionen kommer från Altos de Lipangue. Fler licenser läggs till i Mineral Invests portfolio. Bolaget byter lista och dubbelnoteras på lista i Kanada, USA eller Australien. Q1 och Q2 kommer att vara otroligt händelserika. Äger man inga aktier i MII just nu är det hög tid att köpa, i alla fall en chanspost. ...

9 av 13 år ger rally efter jul !

Med ett medelvärde på 38 candle innan rallyt peakat. Att de blir så även denna gång ser jag som troligast. Med hög punkt Feb- Aprill Omxs30 bildar en konsolidering under vinkel a vilket ger teknisk antydan till att denna vinkel skall forseras,, vinklarnas beaktas i ordningen i grafen,,, stor graf finns på http://guldbubblan.blogg.se/ eller https://www.tradingview.com/ Som är ett utomordentligt bra analys program som dessutom är helt gratis !

2017-05-30 15:01 · bubo