Community (archive)

The Community closed for new posts on May 1, 2025. All previous content is still available in the archive. Want to explore more? Visit Redeye.se

Exini om 4 år

Jag har skrivit om Exini tidigare och ska inte upprepa mig. Vill dock upplysa om följande målbild som finns i Exinis emissionsmemorandum (emissionen fulltecknades). 2017 är Exini noterat på OMX Smallcap-lista. Huvudprodukten Exini Bone har blivit världsstandard i samband med prostata och bröstcancer. Exini Bone har utvecklats för fler användningsområden. Huvudmarknaderna är Norra Europa, USA och Japan. Försäljningen i Kina har tagit fart. Skulle detta bli verklighet är Exinis börsvärde miljarder. Idag är börsvärdet ca 40 MSEK. Ganska skaplig resa. ...

Sensys Traffic kan bli Jackpott

2013 kommer med största sannolikhet bli Sensys år. Det är framför allt inom tre marknader som bolaget har störst förutsättningar att växa: 1. Sverige 2. Mellanöstern 3. USA 4. Övriga marknader SVERIGE Sensys kommer senast den 28 februari att lämna in TrafikVerkets (TV) anbud. Värdet på anbudet ligger inom intervallet 300-500 Mkr. Bolaget kommer med största sannolikhet vinna upphandlingen pga av följande orsaker: • Sensys är TVs befintliga leverantör och är dessutom ett svenskt bolag Min erfarenhet av tekniska upphandlingar på både nationell och internationell nivå är att den befintliga leverantören och den inhemska leverantören oftast sitter säkert. För att leverantörer från andra länder överhuvudtaget skall ha någon chans att vara ett alternativ måste de ha en tekniskt överlägsen produkt och ibland räcker inte ens det. ...

Sensys

Trafikövervakningsbolaget Sensys Traffic med ett börsvärde på 242 miljoner, kurs 54 öre, har efter lång tids ordertorka börjat skörda så smått. Senaste tiden har vi kunnat se order från Kina, Usa samt trepart avtal i Oman. Nyligen kom nyheten om ett större Ramavtal i Washington som kan dölja större avrop under såväl närtid som framtid. En första mindre order är redan i hamn. Aktien börjar nu öka takten. Vidare så är större upphandlingar på gång i flera före detta öststatsländer, Danmark, Kina samt på flera andra ställen runt om i världen.Ketchup effekten. ...

Amerikanska IT-aktier

Apple Världens bästa IT-aktie? September förra året, vid kursen 700 USD, då började kursen att falla efter en otrolig kursresa som började tidigt 2010 från kursen 200 USD. Orsaken till kursnedgången är bl.a. att många investerare satt med jätteuppgångar i aktien och när rekylen kom så var det många som passade på att sälja. Oro om att företaget inte skall kunna växa lika fort (både omsättning & vinst) som tidigare var det som utlöste säljvågen. ...

Kopparberg Mineral - +300 % till riktkurs

Vill bara göra er uppmärksamma på diskrepansen mellan Redeyes riktkurs och aktiekursen i Kopparberg Mineral. Att aktien tagit mycket stryk beror på genomförd fullt tecknad NE och skatteförsäljningar. Ett par saker är viktiga att ha i åtanke. Inom kort kommer resultat från Nordic Iron Ore som Kopparberg Mineral äger ca 20 % av. Bra resultat så sticker aktien. Dåliga resultat så finns det risk för ett tillfälligt bakslag. Tillfälligt därför att Norrliden Mining och Håkansboda tillsammans är värda mycket mer än dagens 3,27 kronor. ...

Investeringsidéer för 2013

Här kommer några investeringsidéer som jag tror på om jag skulle placera friska pengar just nu. Dock har jag längre tidshorisont på investeringarna än 1 år. Minst 3 år. - Silver. Jag tror på ett silverpris upp mot 100 USD per uns inom 10 år baserat på det höga guldpriset och hur mycket pengar som trycks. - Lägenhet i t.ex. Köln eller Bonn i Tyskland. Euron är låg och du får i dessa städer en bra lägenhet i ytterstaden för kanske 12 000 kronor kvadratmetern. Inga snabba gains förväntas här men du kan collecta ca 4% i årlig avkastning medan uppvärdering pågår. Bingo blir det om Tyskland lämnar EMU. ...

Mineral Invest International - Partner X

“Amarant has the right to assign part of the contract to affiliated companies without receiving prior written approval.” Vem blir det? Vem får äran och uppdraget att realisera rikedomarna i Altos de Lipangue? IGE Resources? Njae. Mineral Invest? Kanske. Men, det kan vara så, med tanke på hurpass omfattande AdL-projektet är, att det finns en partner X som lurar i bakgrunden. En “affiliated company” till Amarant som ännu inte gjort sig känd. Kanske en gruvjätte av något slag? Kanske gömmer det sig ett jättebolag bakom Amarant Finance när de plötsligt pytsar in 250 miljoner kronor? Kanske har det pågått budgivning på detta projekt i bakgrunden? Kanske Amarant är en mellanhand? ...

Fiskala stupet är bästa lösningen

USA har i flera decennier hoppat över alla svåra hinder genom att höja skuldtaket. Det har pågått långe. Nu står USA i en återvändsgränd, och försöker dra ut tiden. Det är helt oprofessionellt. Jag tror att fiskala stupet är både bästa lösningen och nyttigt för USA i det längre perspektivet. Det handlar om deras girighet när det gäller tillväxt genom stora lån. USA måste få ett slag i ansikte på riktigt, och förändra deras finansiella- och politiska systemet. ...

Kommande raketer...

Jag har med glädje följt de resonemang som flera skribenter här på forumet redogjort för, dvs Kina och den miljökatastrof som råder där. Med anledning av det har jag börjat intressera mig för frågan och genom lite letande på webben försökt att hitta kommande börsraketer. Det som slog mig direkt är att Kina ligger riktigt pyrt till vad det gäller den framtida energiförsörjningen. Man kan knappast forsätta som man gör och elda med fossila bränslen, 70 % av energiförsörjningen består av koleldning och behovet kommer att öka i takt med befolkningens ökade levnadsstandard. ...

2017-05-30 15:01 · bml

Tips för de som investerar i små läkemedelsbolag

Jag har egentligen lämnat Redeyes aktieforum och skriver numera i en egen blogg men tänkte att det här inlägget passade bra här också (min blogg finns på: http://aktieingenjoren.blogspot.se/). Bioteknik är egentligen vad jag är utbildat till att arbeta med så att gå på djupet i ett läkemedelsbolag och utvärdera klinisk verkan är någonting jag har velat göra länge. Tyvärr har det varit svårt att hitta ett läkemedelsbolag där en sådan insats varit meningsfull då de större läkemedelsföretagen numera dammsuger marknaden på lovande substanser. Dessutom bli kvarvarande bolag ofta sönderhaussade av bloggare som både undervärderar risken i kliniska prövningar och övervärderar läkemedels framtida potential. ...

2017-05-30 15:01 · j