Community (archive)

The Community closed for new posts on May 1, 2025. All previous content is still available in the archive. Want to explore more? Visit Redeye.se

Förändring i portföljen

Jag minskar lite i Orexo. INTE för att jag ändrat instälning till aktien utan för att jag vill gå in med en liten slant i Enzymatica. Om Enzymaticas preparat gör det bolaget påstår att den gör och dessutom med tydliga resultat så är detta en sensation. Då jag misstänker att det kan vara på gång ett uppköp i Orexo efter senaste PM från företaget vågar jag dock inte sälja av allt för att gå in i Enzymatica. Ett jobbigt läge när man har två aktier man tror på men inte är säker på vilken som ger mest. ...

-KopparGold- Smid innan järnet blir varmt!

KopparBerg Mineral är framförallt lågvärderat. Mycket lågvärderat. ca 50 miljoner i börsvärde är ganska lågt. Vi kan jämföra med Botnia Exploration som är ett förhoppningsbolag inom Guld som har samma börsvärde i stort sett. Men substansen i Kopparberg är större. De är dels delägare 23,5 % i stor järnmalmsfyndighet vid sjön Vissnan. Det mesta tyder på at majoriteten av den brytbara mineraliseringen ligger inte under sjön. Sedan finns ett intressant kopparprojekt i Håkansboda. Malmhalterna där liknar till viss del Bolidens nya gruvor inom koppar de tar i bruk framöver. ...

2017-05-30 15:02 · bjaen

Enormt case i Eurocine Vaccines

Marknaden har totalslaktat eurocines börsvärde efter meddelandet om japanernas avhopp. Tidigare nedgångar har berott på NE men nu räcker kassan en bit in på 2014 och med bra studieresultat samt breddat användningsområde bör de få till ett avtal. Eurocine har ett nytt vapen för att lyckas, Michael Wolf Jensen som tillträdde som ordförande i slutet av december. Michael Wolf Jensen har en gedigen karriär inom mergers & acquisitions (ihopslagningar och uppköp av bolag) samt lång erfarenhet av styrelseuppdrag i snabbväxande bioteknikbolag. Storägare tillika VD, Hans Arwidsson, kommer nu troligtvis lägga stort fokus på att sälja bolaget. ...

2017-05-30 15:02 · zkilo

Dannemora ökar takten

Dannemora kom med information i fredags. Man har ökat produktionen kraftigt under det fjärde kvartalet 2012. “Dannemora producerade 492.000 ton råmalm under det fjärde kvartalet, vilket kan jämföras med 274.000 föregående kvartal.” Mängden malm som gick in i sovringsverket ökade från 307.000 ton till 451.000 ton och halten järn var 34 % gentemot 32 % under Q3. Man har tagit fram eff effekiviseringsprogram på 30 milj. kronor som under året skall bidra till förbättrat utbyte av färdig produkt. ...

OPCON - Shipping 2020

På den strategiskt viktiga marinmarknaden togs avgörande steg under 2012. Under sommaren erhölls ett maringodkännande från Lloyd’s Register för Opcons första referensinstallation av två Opcon Powerboxanläggningar, ombord på ett av Wallenius fartyg där anläggningarna nu testas och trimmas. Opcons teknik bedöms av ledande aktörer som MAN Diesel & Turbo SE som unik både utifrån att den kan användas för låga temperaturer och att den kan integreras med mindre fartygsmotorer. I den första referensinstallationen förväntas bränslebesparingen kunna uppgå till 4-6 procent. I andra installationer förväntas tekniken kunna bidra med bränslebesparing på upp till 5-10 procent. Denna besparing av dyrt bränsle ger pengar rakt ned i fickan på fartygsägarna. Bonusen, och den är viktig, blir minskade utsläpp av CO2, NOx, svavel, m.m. Helt i limje med “Shipping 2020” ...

Kopparberg Mineral - Hög tid att att köpa på sig inför kommande resultat!

Kopparberg Mineral befinner sig i ett högintressant skede. Man styr skutan mot att ta helägda kopparfyndigheten i Håkansboda strax norr om Lindesberg i drift kring 2015. Ett borrprogram för att studera fyndigheten har just arbetats fram och borresultat kommer trilla in löpande under 2013. Lyckad nyemmison på 18,7 milj. kr. genomfördes nyligen så man har gott om krut. Samtidigt som man ruvar på detta högintressanta och potentiellt högavkastande koppar-projekt med planerad drift inkllusive eget anrikningsverk inom ett par år, så är det vilken dag som helst dags för Nordic Iron Ore att presentera sina borresultat från Väsmanfältet. (Järnmalm). ...

Mineral Invest International - Sent ska syndaren vakna!

Jag ska vara ärlig. Jag misstänker att jag är knäpp. När nyheten om övertagandet av Gold Crown LLC blev känt reagerade jag starkt kritiskt. Jag grävde ner mig, direkt, i Greenwood-projektet. Läste all information som fanns tillgänglig och via SEDAR och Huakan Mining’s hemsidor fick jag tag på det mesta som publicerats från Greenwood-projektet. När Merit Mining försökte under 2008 göra pengar på att bryta malm från Lexington-Grenoble- och Golden Crown-gruvorna stötte man fort på problem. ...

Önskebloggen (Fing)

Tekniksprång är oerhört spännande och stimulerande att jobba med där företagsledare har möjlighet att bli legendariska. Det kan även börskurserna bli vilket IT-yran kring milleniumskiftet vittnar om. Fingerprint Cards aktiekurs pressades under en period i somras ner under 4 kr och noteras nu till ca 15 kr. Börsvärdet på nästan 800 Mkr motsvarar nästan hundra gånger försäljningen under de första nio månaderna ifjol. Det är naturligtvis skrämmande och frågan är om Fingerprint Cards kan försvara sin höga värdering? Här är min åsikt. ...

Uppgång x 10

När detta skrives är uppgången på Stocholmsbörsen för dagen 0,23 procent,. Men BNP Paribas BULL OMX x 10 har en uppgång på 2,23 under dagen. Det är speciellt spännande att handla i dag och under hela januari då handel i dessa papper från BNP är courtage-fria som ett reklamjippo. Det går att handla i absolut hur små summor som helst på Avanza och när nu det ej är courtage-kostnader så är det ju en chans för alla att pröva. Risken är ju liten. ...

Respiratorius nästa raket

Jag har flera favoriter bland småbolagen som har triggers i närtid och kan bli riktiga raketer. Kopparberg Mineral och Exini är två som jag nyligen skrivit om. Respiratorius ligger också bra till. Varför ska den sticka nu? Vi har den senaste tiden kunnat se hur det kommer in aktörer och rycker aktier utan att bry sig om vad de betalar. Aktien faller genast tillbaka eftersom det inte sker i samband med nyheter. Men varför riffa på det sättet? Förmodligen för att man tror sig veta något. Vad kan man veta om Respiratorius som skulle få en att riffa aktier till vilket pris som helst? ...