Community (archive)

The Community closed for new posts on May 1, 2025. All previous content is still available in the archive. Want to explore more? Visit Redeye.se

Julklapp till Fingerprint

Fingerprint skriver i senaste årsredovisningen(2011) att behovet av sensorer för inläsning av fingeravtryck, kopplade till det kinesiska ID-kortsprojektet, uppgår till ca 10 procent av antalet utgivna eID-kort. Det rör sig i första hand om areasensorer och med tanke på antalet invånare i Kina är naturligtvis potentialen mycket stor. Miaxis, en kinesisk leverantör av säkerhetsprodukter med biometri, meddelade den 24 december att Ministry of Public Security rekommenderar Miaxis som en leverantör av fingeravtrycksläsare till utrullningen av det kinesiska ID-kortsprojektet. Företaget skriver i sitt PM: ...

Respiratorius nästa raket 2

Respiratorius meddelade idag följande: “Det amerikanska patentverket utfärdade under sista kvartalet 2012 ett “Notice of Allowance” avseende Respiratorius patentansökan nr. 13/202 875 “NOVEL BRONCHODILATING , ß-UNSATURATED AMIDES”, som beskriver en ny klass (RESP-1000) av dubbelverkande substanser för behandling av KOL och astma. Substanserna som täcks av patentet har visat hög effektivitet som luftrörsvidgare i försök på små luftvägar från människa. Utöver den luftvägsvidgande effekten uppvisar substanserna en unik anti-inflammatorisk profil genom att förhindra produktionen av inflammatoriska mediatorer associerade med KOL och astma. ...

Jays VD-intervju 1 2013

Det lilla hörlursföretaget Jays börjar växa till sig ordentligt. Under företagets första sex månader så visar man upp en omsättning på 45,9 MSEK och en vinst på 6,4 MSEK efter skatt. Företaget har brutet räkenskapsår från maj till april. Jag tror att företaget bara har börjat växa och tror att en heårsomsättning på 100 Msek och en vinst efter skat på 16 MSEK inte alls är omöjlig. Jag tyckte att det var dags för en ny intervju med företagets VD Rune Torbjörnsen: ...

Ett år med Insidertracker

Insidertracker bygger på ett automatiskt signalsystem för insiderhandel jag utvecklat. Systemet, vilket baseras på min egen studie av 20 år av historiska insidertransaktioner, genererar köp- (och sälj-) signaler i aktier där insiders agerat enligt de mönster som, enligt min analys, historiskt varit mest lönsamma för externa investerare att ta rygg på. Insidertracker kan med nuvarande setup ta position i upp till 5 aktier på Large och Mid Cap samtidigt och placeringshorisonten är normalt 3 till 6 månader. Generellt ligger Insidertracker fullt investerad i aktier, men under perioder av marknadsstress kan delar av portföljen ligga likvid och/eller med position i XACT Bear. Syftet med detta är att skydda kapitalet. ...

Den snälla Svensken

Den snälla svensken är personen som inte vågar ifrågasätta. Vi ser gång på gång hur svensken sitter tyst i sitt hörn under diskussioner om sådant som rör oss alla. “Det är ju bäst att inte skaffa några ovänner” tycker man väl. Det är lite av den svenska mentaliteten, vara rädd för att förlora! Det är mer socialt accepterat i Sverige att inte lyckas jämt mot att misslyckas. Tar man risker är man dumdristig. Lyckas man så är man också dum, bara för att man lyckades. Håll det till lagom, jobba 9 -5, kör Combi och tyck om den svenska regnperioden (sommaren). ...

G5 Entertainment VD-intervju 1 2013

Då var det dags för årets första VD-intervju. aktien har gått ner ganska kraftigt efter de preliminära resultatet förra veckan. Den här gången har jag och Marben på BS slagit våra kloka huvuden ihop och fått svar på en hel del frågor. Q4 2012 1.During a period of approximately three months (~August to October), no new games were released on Google Play. What were the reasons behind this? Many developers we work with were making their first iOS game and it was enough challenge for them, so they were starting work on Android version only after iOS version was ready. Android is a bigger technical challenge and therefore on their first iOS/Android game we had several months gap between the release of iOS version and Android version. As more developers are getting past their first iOS game and past their first Android game, they get more comfortable with the technology to be able to deliver both builds simultaneously on the following games, like you can see with Abyss game release which we did simultaneously across all platforms we support: iOS, Google Play, Kindle, Nook, and Mac. Going forward, we expect regular Android releases and more simultaneous releases across all platforms. We are doing it already and seeing the results - January is exceeding our most optimistic expectations. ...

Taurus Energy - köp Teckningsoptionen TO 1B

Det Aktietorgsnoterade Taurus Energy har stigit kraftigt de senaste dagarna under enorm omsättning. Om vi förutsätter att uppgången fortsätter finns det klipp att göra i den noterade teckningsoptionen TO 1B som inte riktigt hängt med i uppgången. Kursen på TO1B kommer sättas i slutet på veckan och bör hamna i intervallet 0,70-0,80kr. Med en aktuell teckningsoptionskurs på 0,38+0,70 = 1,08 kr för en Taurus aktie. Kan jämföras med den slutkurs på tex 1,36 som aktien stängde på igår. ...

Mineral Invest International - Bjaen

Mitt förra dagboksinlägg, som Bjaen tjuvläser, rörde Greenwood-projektet och hur jag gick från glad till ledsen till glad igen. Detta inlägg väckte stora känslor hos Bjaen. Först och främst, Bjaen, jag skiter, högaktningsfullt i hur mycket småpotatis du plockat från din kolonilott. Greenwood - inte Greenfield som du skriver Jämför värdering med Lappland - Jag kan hålla med dig att 480 miljoner låter dyrt. Men titta vad t.ex. Lappland Goldminers plöjt ner i sina projekt de senaste 3 åren kontra börsvärde idag. Du får inte glömma att MII sålde de alluviala tillgångarna för 70 miljoner kronor OCH fick en NSR på 10% ifrån dessa. Teckningskursen blev dessutom 30 öre när aktien snittat på kanske 25 öre den senaste tiden. Det är en bra deal! Snart producerar Greenwood då lovar jag dig att göra en fullständig jämförelse. MII vs Lappland. ...

GRYM KÖPSIGNAL I OPCON

Den bottenformation som bildats i Opcon är ovanligt intressant. Vi ser en rundad botten som nu tar formen av ett U. Det hela blir än mer intressant när aktien idag bombade igenom 50 dgr medelvärde. Redeyes Victor Höglund ser köpläge http://www.redeye.se/analys/tradingalerts/opcon-den-spekulativt-lagda På följande bild kan vi se hur aktien passerar 50 dgr http://img688.imageshack.us/img688/8283/opco20130114.png notera att den lades ut när aktieen stod i 64 öre. Opcon har per idag brutit igenom och gett stark köpsignal. Idag tisdag en mindre rekyl ebligt skolboken. Nästa target blir 200 dgr. En bit ovanför 1 kr. Se bild. ...

Kraftfullt OPCON

Dagens utbrott uppåt under en osedvanlig hög volym. Kan man betrakta som en riktigt stark och vägvisande köpsignal som lovar gott för en tid framöver. Min erfarenhet av dylika signaler är att det förestår en trendvändning i aktien. Opcon kommer sannolikt att kunna presentera mer av det goda i nyhetsform under 2013:s första halvår, troligtvis även få lite draghjälp från Enerji inom kort. Min egna uppfattning är att aktien i första hand Snabbt kommer stiga till 1-1,25 Kr. Om man kan presentera ett bra bokslut i februari når vi sannolikt upp till 1,5 Kr. ...

2017-05-30 15:02 · mal