Community (archive)

The Community closed for new posts on May 1, 2025. All previous content is still available in the archive. Want to explore more? Visit Redeye.se

Precise B - Snart 10 kr ?

With speculation rampant that Apple’s ‘iPhone 5S’ will enter production in March, we’re beginning to hear chatter about one of the more significant additions reportedly on tap for the refreshed smartphone. In a move that would deliver a tremendous security upgrade to the iPhone user experience, Apple may deliver a highly sophisticated fingerprint sensor beneath the iPhone’s home button. Given the basic design of the iPhone, this critical security feature would be unique to the smartphone world in its placement on the handset. ...

Cefour - för dig och för mig

Jag har i tidigare blogginlägg nämnt lite om var det finns en stor marknad för Cefour, nämligen på festivaler för sin effektivisering och ur ett säkerhetspersepktiv men också på flyg då man sparar mycket vikt tack vare att man slipper glasflaskor. Ni har säkert också suttit på flyg där de säljer svindyra små vinflaskor med väldigt lite vin i. För dig och för mig är detta vin en perfekt lösning när man till exempel ska på picknik, har stora bjudningar likt midsommarfester där man enkelt kan låta vinet stå uppe utan att oroa sig för att något kommer innanför glaset. Har man köpt hem Cefour vinet och känner sig sugen på att dricka lite, men endast ett glas och inte mer än så, ja men då är det hur smidigt som helst. Man behöver helt enkelt inte öppna en hel flaska bara för att dricka ett glas, vilket åtminstone lockar mig då jag ett flertal gånger har funderat på om det verkligen är värt att öppna en ny flaska bara för ett glas. Sedan slipper man ju också diska glaset, både vad gäller restaurangerna och oss som privatpersoner. Restauranger och cateringfirmor lägger ner mycket tid på att diska och lösa emballaget. Med dessa återvinningsbara plastglas blir det så mycket enklare och smidigare. ...

2017-05-30 15:03 · vendo

>200 % uppsida Kopparberg Mineral

Den oväntade nyheten från Northland (NAUR) att ytterligare en nyemission är nödvändig p g a dålig kostnadskontroll har förutom att pressa NAUR också tryckt till Kopparberg Mineral rejält. Givetvis frågade sig folk hur det ska gå för Nordic Iron Ore (NIO) (som Kopparberg Mineral äger ca 20 % av) när det uppenbart inte fungerar för NAUR. Det låter ju logiskt att investerarna drar öronen åt sig avseende allt vad järnmalm heter i samband med NAUR nyheten, eller är det det? ...

Mineral Invest International - En rättelse är på sin plats

Mineral Invest hade INTE ett strategiskt styrelsemöte i Bologna, Italien på ett hotell med samma namn som Gold Crown LLC. Att jag trodde det var som sagt ett resultat av vissa nyckelpersoners geografiska rörelser, 50/50, kaffesump och rena gissningar. Då blir det lätt fel. Den bjuder jag på. En biprodukt av att man plöjer igenom för mycket information och applicerar den på sig själv är att det blir fel. Vidare bjuder Realtid på en övertidsartikel såhär på eftermiddagen. ...

Taurus Energy - Unikt läge i högriskaktie!

Taurus Energy, noterat på Aktietorget, som forskar och utvecklar andra generationens etanol, kan stå inför ett enormt genombrott. Risken i detta bolag/aktie är givetvis enorm (ska aldrig underskattas) men följande kommande händelser/triggers gör aktien unik! Jag har under mina 15 år i marknaden aldrig sett ett liknande tillfälle som nu. Det fakto att bolaget redan har rankats som ett av världens mest spännande bioenergibolag visar vilken potential det finns vid framgång: ...

Ginger Oil- Ser vi en vändning?

Många småsparare fick nygligen erfara den hårda vägen att det kan vara ide att sprida sina risker efter Northlands kursslakt. Troligen ligger även många småsparare tungt inne i AOI, Shamaran och andra högrisk aktier. Jag personligen låg ett tag inne med allt mitt kapital i Shamaran men då triggen av Taqas förvärv av GEP uteblev viktade jag om min portföl. Företag som Africa Oil och Shamaran har extremt bra förutsättningar till att bli kursdubblare och mer där till, men de jobbar i områden med stor politisk risk och utan kassflöde, risker som ofta förbises av småsparares jakt på snabba pengar. ...

2017-05-30 15:03 · bsv

Micronic Mydata, bolaget som lockar nya investerare

Om bolaget Micronic Mydata är en sammanslagning av Micronic och Mydata, där Mydata säljer många billigare system medan Mydata säljer få system till höga priser vilket gör Micronics verksamhet mer volatil. Genom sammanslagningen år 2009 har bolaget numera en tryggare verksamhet som tickar på med hög tillväxt samt en lite mer nyckfull del där ordrarna får stor betydelse eftersom Micronics produkter kostar ca 150 mkr. Geografisk skiljer sig också de två tidigare bolagens marknader där Mydata främst har sin försäljning Västeuropa och USA medan Micronic säljer sina maskiner i Asien. ...

Mineral Invest International - Hotel Corona D'Oro

Styrelsen för Mineral Invest hade i slutet på veckan som var ett strategiskt styrelsemöte i Bologna, Italien. Varför då kan fråga sig? Inte nog med det, som för att parodisera över mystiken med ett styrelsemöte i Italien, så håller de mötet på ett hotell som heter Hotel Corona D’Oro, eller “The Golden Crown Hotel”. Skämtar dem, styrelsen, med oss(mig)? Gold Crown LLC ska självklart diskuteras på ett hotell i Italien med samma namn. Logiskt. Nästa punkt på dagordningen? ...

Köptips från Bjäen, tillägnad Naurkyrkan!

Idag kom besked att Naur tar in hundratals miljoner dollar i NE. Alltså drygt 2,5 miljarder kronor. Samtidigt skrivs Capex upp. Samtidigt verkar Naur forumen trott på högre kurser och verkar helt bli tagna på toaletten i denna gruvkatastrof. Några olyckskorpar inklusive mig själv har rekat sälj i naur bland inlägg. Så tag och släng naur i papperskorgen och köp 1 LapplandGoldminers: Guldbolaget vänder till vinst och investerar de 122 miljoner som man tog in två år sedan i offensiv konveribel emission framgångsrikt. Pengarna har gått till att slutföra en DFS över Fäboliden som visar att en gruva där har god lönsamhet. Man har inte legat på latsidan med att hitta partner och finansiärer till projektet. Sedan Ca Mars förra året har ledningen i LapplandGoldminers arbetat med detta. I en kommentar om detta säger den kommentar sparsamme Henrik Grind. ...

2017-05-30 15:03 · bjaen

Varför jag tror på Cefour

Jag har jobbat som bartender i cirka tre år. Under dessa tre år fick jag jobba på cirka 6 stadsfestivaler och själv även varit gäst på några andra festivaler. Jag kommer ihåg hur lätt det blev långa köer vid baren och man svettades av stressen och arbetstempot som krävdes för att hålla folk nöjda. Att jobba under konstant stress är givetvis inte optimalt och det ledde till misstag trots att man till slut blev rätt erfaren. För att hinna med allting så var man tvungen att ha personer som stod och hällde upp öl och vin i förväg och det var ju trots allt det smidigaste och snabbaste sättet att lösa det vid den tidpunkten. Att man hällde upp det i förväg ledde givetvis till att man fick tillbaka det och många människor valde att tacka nej till en öl/vin som stod där bara av den enkla anledningen att de ville ha färsk öö och vin, givetvis förstår man det. Utöver det så hände det flertal gånger att man stötte till glas och välte både öl och vin, på sin egna disk men också bardisken, för även gäster kan välta de. ...

2017-05-30 15:03 · vendo