Community (archive)

The Community closed for new posts on May 1, 2025. All previous content is still available in the archive. Want to explore more? Visit Redeye.se

Fingerprint+SONY

Låt oss pussla: Jag har i tidigare blogginlägg spekulerat i att Tier 1-tillverkaren som annonserades i slutet av 2011 kan vara japanska SONY. Den främsta anledningen är att de första kommunicerade vunna design win till en japansk tillverkare torde komma från Tier 1-tillverkaren då kunden helt enkelt ligger först i pipeline. Det tar ju tid att integrera tekniken i plattformar, bygga prototyper osv. Då endast ett japanskt företag, SONY, fanns bland de tio största mobiltillverkarna i slutet av 2011, när den hemliga Tier 1-kunden annonserades, talar därför mycket för att det är SONY. ...

Costa Rica Style

Jag har varit på resande fot under två veckor. Besökte för första gången ett av världen vackraste djungelparadis. Var på fyrhjulingsutflykt i den Costa Ricanska djungeln och njöt av att bada i vattenfall och besöka kaffeplantage. Det är få länder som kan mäta sig med Costa Rica när det gäller ekoturism måste jag säga. En annan dag tog vi en raftingtur nedför den fantastiskt vackra floden Pacuare River. Floden räknas som en av de fem vackraste i världen och förra året arrangerades VM i rafting här. På ditvägen bombades vi med säkerhetsinformation av guiden, så det var verkligen med hjärtat i halsgropen som man satte sig i den lilla gummibåten. När man väl klarat av de svåra passagerna så insåg jag att det inte var så farligt som det lät. Det varma och grunda vattnet gjorde att det var riktigt skönt att ramla i. Om ni någon gång får tillfälle att besöka detta land missa då inte heller surfstranden Playa Hermosa med den mysiga strandbaren Las Sollas och den saftiga tonfiskburgaren som serverades där. ...

Mineral Invest International - Klaus Eckhof

För lite drygt två veckor sedan tog Klaus Eckhofs företag Panex Resources ett steg närmare Mineral Invest International’s licens i Kongo. Klaus Eckhof är mannen som sålde Kibali-projektet till Randgold Resources för ett antal år sedan efter att ha klassat fram just under 20 miljoner uns guld. Nu tar alltså Panex Resources över licensen vägg-i-vägg till Wanga-licensen, en licens som går under namnet “The Giro Project”. Undra om Klaus Eckhof har sneglat på Mineral Invest International’s licens? ...

Taurus Energy - ny info ikväll

Det har varit några intensiva börsdagar för Taurus sedan mitt senaste inlägg. Aktien har handlats under hög volym och stängde starkt även nu i eftermiddag. Jag ser i nedanstående länk att det eventuellt börjar hända saker. Tex har uppdatering av trademarket skett nu bara för en stund sedan. Är det någon här på forumet som kan hjälpa mig förstå innebörden? Status Update! On Monday, January 28, 2013, status on the XYLOFERM trademark changed to PUBLICATION/ISSUE REVIEW COMPLETE. ...

Petrogrand vår – saven stiger

Nyheter från bolaget har varit sparsamma under senare tid. Senaste PM kom i början av december där man redogjorde slutresultat för årets 3 borrningar. Ett borrhål påträffade endast vatten och de två andra olja och gas i ej kommersiella volymer. Vad gäller Nizhnepaninsky så har man gjort de 2 prospekteringsborrningar och påträffat olja som licensavtalet stipulerar. Där kan man nu göra produktionsborrningar som kostar 20 – 25 miljoner styck i stället för dyrare prospekteringsborrningar för 30 -35 miljoner. ...

CLS från skymundan till rampljuset. Äntligen!

Studien startar vecka 6 Det har spekulerats en hel del på diverse forum om CLS pilotstudie och när de första resultaten från denna kommer att publiceras. Till skillnad från många andra tror jag inte pilotstudien påbörjats ännu . Ett antal argument talar för min åsikt: - För det första kan CLS inte ensamma köra igång piltstudien utan man är beroende av samarbetet med Helsingborgs lasarett. Jag kan svårligen tro att deras personal legat i beredskap och väntat på beskedet från Läkemedelsverket som kom den 11:e januari. Den personal som är tänkt att hålla i studien har givetvis inplanerats på andra arbetsuppgifter vilket innebär ett dröjsmål på ett par veckor innan studien dras igång. Naturligtvis har denna tid ägnats åt förberedelser inför studien samt bokning av patienter mm. ...

2017-05-30 15:03 · ahma

SensoDetect

På en vecka har kursen gått ned 25% och handlar nu på den lägsta kursen sen mars 2010. Anledningen till fallet är naturligtvis att bolaget annonserat att man börjat jobba med finansieringsbiten. Man har sedan förra året ett mandat av årsstämman att genomföra en företrädesemission om max 1 000 000 aktier (utspädning 17,6%). Bolaget har i skrivande stund ett börsvärde på 89 msek, något som jag anser att enbart de immateriella tillgångarna motiverar (bolaget har bl.a. patent i USA samt 30 års forskning i databasen). ...

Det SÄKRA pappret på börsen var en BLUFF

Jag har skrivit som jag uppfattade reglerna för OMX x 10. 1) Kursen följer i varje sekund omx index. 2) För att underlätta handel går Paribas själva in och är motpart om någon vill köpa eller sälja. Kurs följer då exakt omx och är neutral. Så här har det fungerat vad jag sett under hela januari. Men i dag verkar alla fina regler vara glömda Klockan 10.08 i dag på morgonen var OMX ned 0,33 procent- ...

Dagens fingrar

I måndags pressmeddelade Fingerprint Cards att världens ledande leverantör av finansiell information valt företagets linjesensor till sina autentiseringslösningar. Det lustiga är att branschkollegan Precise Biometrics den 3 januari annonserade att en ledande leverantör av finansiella informationstjänster valt företagets fingeravtrycksalgoritmer, med syfte att förbättra prestandan hos befintliga samt framtida fingeravtrycksstödda enheter. Precise VD avslöjade även att hundratusentals traders snart kommer att använda företagets teknik på daglig basis. Jag tror att Fingerprint Cards och Precise Biometrics levererar sin teknik till samma kund – amerikanska Bloomberg, vars huvudprodukt är tangentbordslösningen Bloomberg Terminal. Produkten som är optimerad för t ex börshandel och sportbetting används idag av över 300 000 kunder och kostar ca 1 500 usd per månad i prenumerationsavgift. Tangentbordet har också sedan tidigare varit försedd med integrerad fingeravtrycksläsare och det är mycket möjligt att det är Authentec:s exklusiva avtal med Apple som är orsaken till att Bloomberg letat ny leverantör av tekniken då de nu förmodligen också accelererar lanseringen av olika autentiseringsprodukter med biometri. ...

Hög konjunktur signal !

Omx har nu snabbt letat sig upp mot target 1180-1190 som samanfaller väl med sp500 target 1520 regionen,,, Ni som swingar bör stoppas ut vid brott av närstående vinkel,,, Vi befinner oss i slutet av månaden och att vi räknar in en topp är troligt om inte sp500 etablerar sig ovanför vinkeln vid 1520 niv,,, Just vid regionen 1180-1190 i omx så är de mycket spännande,,, Om indexet etablerar sig ovanför denna nivå så får vi slutliga signalen om test av 1300,,, Vilket signalerar att världen går in i högkonjunktur 2013 alt 2014,,, ...

2017-05-30 15:03 · bubo