Community (archive)

The Community closed for new posts on May 1, 2025. All previous content is still available in the archive. Want to explore more? Visit Redeye.se

Dagens finger (CrucialTec)

Den 30 juni ifjol intervjuade koreanska etnews.com en CrucialTec-anställd. Denne avslöjade att företaget via investeringar i massproduktion hade säkerställt en produktionskapacitet av 10 miljoner BTP:n per månad, alltså gällande den biometriska styrmodul som innehåller Fingerprints linjesensorteknik. Denna investering hade CrucialTec också gjort före det uppdagades att Apple köpte Authentec, vilket offentliggjordes i slutet av juli. Efter detta har det rapporterats en dramatisk ökning av intresset för BTP:n. http://english.etnews.com/device/2622726_1304.html Idag avslöjade koreanska MoneyToday att CrucialTec kommer att investera 25 miljarder KRW (ca 150 Mkr) i ökad produktionskapacitet för BTP:n. Det framstår alltså som att nuvarande kapacitet på 10 miljoner BTP:n per månad, eller 120 miljoner per år, inte räcker till för att täcka kommande efterfrågan. ...

Helgens finger

När jag skrev bloggserien ”Dagens finger” gjorde jag ett resultatlöst letande efter en sydkoreansk artikel. Igår såg jag däremot till min glädje att en grävande forumskribent funnit denna och postat informationen på avanzaforumet. Det rör sig om koreanska etnews.com som i augusti avslöjade att Samsung inlett utvecklingen av en ny serie smartphones med fingerigenkänningsteknik som planerades lanseras i år. Enligt ”källor”, förmodligen någon Samsung-anställd, sägs den koreanske mobiljätten ha hamnat i en nödsituation pga Apple:s förvärv av Authentec som orsakat ett oundvikligt avbrott i schemat av utvecklingen. Vi vet ju att Authentec sedan årsskiftet endast levererar sensorer till Apple. ...

Mineral Invest International - Långsiktig och kapitalstark?

Det är väldigt lätt att tappa modet när kursen dalar, speciellt när väldigt bra information har kommit från bolaget den senaste tiden. Hopplösheten och gamla spöken från dagar då bolaget sköttes dåligt infinner sig åter. Att bolaget är i klorna på en hänsynslös marknad är fel. Bolaget är i klorna på en obefintlig marknad kombinerat med osäker finansiering. Om det blir ett listbyte och kapital är säkrat, borde dessa problem lösa sig. ...

Taurus Energy - kursraketen lär fortsätta uppåt

Taurus Energy har sedan mitt senaste inlägg den 29/1 “Taurus - unikt läge i högriskaktie” nu gått upp med över 100%. Grattis till alla er som följde mitt tips och köpte. Sedan dess har Taurus presenterat slutrapporten i Vinnova-projektet som visar på framgångar! Detta mottogs väl av marknaden och aktien har fortsatt uppåt under stundtals mycket kraftig omsättning. Nästa steg är att vi inväntar testresultaten från det Amerikanska bolaget som testat Taurus jäst under januari och där resultaten ska komma under februari månad. Ett positivt svar där eller kanske tom ett avtal gör att vi kan nå extrema kursnivåer. Räkna med PM i vecka 8 eller 9. Minst sagt spännande… ...

Borrtillstånd förberedda i NY.

Cirkusen i New York fortsätter. Norse Energys lån drogs tillbaka, troligen som en följd av att SGEIS inte blev klart denna gången heller. De skriver att de har flera intressenter som vill erbjuda nya lån men inget är säkert. Men jag räknar med att ett nytt kommer på plats inom kort, men inget är säkert som sagt. DEC har börjat förbereda för borrtillstånd. http://www.dec.ny.gov/dmndata/Well_Reports/Unit_Spacing_SW_Rpt.html Dvs man har “skarpt läge” för att utfärda tillstånd om Shahs rapport kommer in och säger att allt är ok. ...

2017-05-30 15:04 · bsv

Dagens finger (Samsung)

När det i början av januari kablades ut att Fingerprints VD, under perioden 21-28 december, köpt ca 120 000 aktier var min första tanke att företaget nu hade Samsung i hamn. Det torde helt enkelt ha varit något med stor magnitud som låg bakom VD:s köp. Så sent som i augusti tvingades han nämligen sälja 100 000 aktier för att kunna finansiera optionsprogrammet men några månader senare valde han att punga ut med 1,5 miljoner SEK för köp av aktier till ett betydligt dyrare pris än han sålde för i augusti. Jag ser detta som en väldigt tydlig signal om att något extremt positivt hade hänt. ...

CLS - Kvällens aktieträff

Det mest centrala med kvällens aktieträff var den inställda pilotstudien i Helsingborg och turerna däromkring. I förra veckan avgick Kjell Ivarsson från CLS styrelse. Detta efter att redan under en längre tid varit passiv styrelsemedlem. Inför starten av pilotstudien valde han att även formellt avgå genom att han skriftligen sade upp sig från uppdraget. Detta gjorde han för att ingen jävssituation skulle uppstå och enligt LEE ligger det ingen konflikt bakom. På fråga om Ivarsson fortfarande skall genomföra pilotstudien svarade LEE lite undvikande att det är mycket möjligt. (Min kommentar: Detta var upptakten till senaste veckans spekulationsstorm på diverse forum. Jag är tveksam till om Ivarsson kommer att genomföra piloten när den nu skall placeras på annat sjukhus… men det har jag inget belägg för. Antagligen upp till sjukhuset ifråga.) ...

2017-05-30 15:04 · ahma

Oljan flödar i vår!

Liten sammanfattning om min portfölj vilket bara innehåller olja. Varför just olja? Jag jobbar inom oljeindustrin, alla är beroende av olja och det är relativt enkelt att se om ett företag är undervärderat. Även risk/reward är relativt lätt att förutspå…vad är en aktie värd om ett bio företag misslyckas med sin fas 2? Jag vill även ha lite nyhetsflöden så man håller intresset uppe ex nya borrningar, större triggers som gör att man förhoppningsvis får både spänning och avkastning. ...

2017-05-30 15:04 · bsv

Jays VD-intervju 2 2013

Under den senaste tiden har ledningen i jays sålt av lite aktier. Jag Skickade därför några frågor till VD igår kväll och fick precis svar: Såg att det varit en del insiderförsäljningar under dec,jan och feb. Vad är anledningen till detta? Teckningoptionerna?eller annat? (http://ir.jays.se/transactions.cfm) VD-svar: Listan över insynspersoner sträcker sig förvisso utom vår kontroll, men bakgrunden till försäljningarna internt i bolaget är helt och hållet privatekonomiska. Samtliga som omfattades av teckningsoptionsprogrammet TO1 ökade sitt nettoinnehav i Jays, men samtliga tog också lån för att kunna teckna sina aktier. Det är en justering av uppläggen kring dessa transaktioner som har legat till grund för en viss avyttring. Det är dock allas vår ambition att sitta kvar med så stort aktieinnehav som möjligt och vi vet ju också att ett nytt options/incitamentsprogram håller på att tas fram, vilket kommer att ge oss möjligheten att öka våra innehav ytterligare framöver. Vi tror starkt på det vi gör - och stärks naturligtvis av det avtryck vi numera gör internationellt. ...

100 ggr insatsen ?

Under de senaste 2 månaderna är det inte bara VD som ökat sitt innehav i PetroGrand. En eller flera aktörer har dammsugit marknaden på aktier. Det har skett lugnt och metodiskt. Aktörerna har varit UBS, JPM (snart 1 miljon aktier smyginköpta) samt NDS. Säljare är småspararna hos AVA. Är det Putins besked om stora satsningar på ShaleOil oljeutvinning ur Bazhenov -formationen som börjar spöka. Petrogrand meddelade i höstas att man funnit olja i flera brunnar och i flera zoner men att flödena inte var kommersiella. Prioritet nummer ett har varit att finna kommersiell olja inom ramen för det konventionella sättet att utvinna olja. S.k conventional oil. Denna konventionella utvinning hade varit det enklaste och mest ekonomiska för en liten aktör som Petrogrand. Med de nya riktlinjerna från Kreml har något hänt som totalt förändrar spelplanen och det blir spännande att se om detta är något för PetroGrand. I så fall behövs en partner. ...