Community (archive)

The Community closed for new posts on May 1, 2025. All previous content is still available in the archive. Want to explore more? Visit Redeye.se

Enjoy Group Bokslutskommuniké 2012

Resultatmässigt blev förstås dagens rapport inte så kul, men det var redan förväntat utifrån den information som gavs i Q3-rapporten. Det är snarare förvånande att förlusten inte blev större än vad den faktiskt blev, nämligen – 2,6 MSEK. Vi vet ju sedan tidigare att försäljningen av de patenterade produkterna stoppades i våras på grund av att priserna till slutkund blev för hög när man producerade hyllorna i plåt. Resten av året har istället använts till att utveckla hyllorna i plast och enligt dagens rapport sänker detta tillverkningspriserna med 60-80 %. Idag finns plasthyllor klara för de två storsäljande kylskåpsmodellerna, en från Klimasan och en från Frigoglass. Dessa marknadsförs nu aktivt av Enjoy. Enligt rapporten kommer volymleveranser av plasthyllor kunna klaras av till sommaren och det är först då man kan tänka sig att ketchupen börjar rinna så smått. ...

Opcons Mörkning

När nästan åtta månader passerat av ett kalenderår har bolag som Opcon full koll på vilka projekt som löper och hur faktureringen ser ut. Man har i stora drag totalkoll på hur året kommer avslutas. Det fungerar inte så att det plötsligt i september - oktober dyker upp gigantiska order som hinner slutfaktureras under året. M.a.o man VET. När man idag noterar hur Opcon under Q3 o Q4 så fullständigt avviker från den bild VD gav i slutet av augusti är det många frågor som ställs inte bara hos undertecknad. Jag tänker inte vidare analysera eller kommentera då det hela talar för sig själv. Läs VD uttalande från slutet av aug nedan. ...

Respiratorius - bara en tidsfråga

Vi kan börja med att bolaget bytt VD. Från Gustafsson till Drott. Det ska tolkas som att Gustfsson lägger all sin tid på avtalsjakt med Big Pharma. Tre saker kommer att driva aktien i närtid: 1 Under Q3 i år avslutas Fas I av läkemedelskandidaten VAL001. Faller den väl ut kan inte bolaget värdeas till ca 40 MSEK. Det är omöjligt. Ta t ex värdeingen av CLS - en bra bit över 100 MSEK trots att de inte ens kommit igång med sin studie. Värderas de inte upp så köps Respiratorius upp. ...

Guideline - Houston we have a problem

Många har nog läst mitt inlägg om Malå Geoscience och den undersökande broroboten. I går publicerades en artikel om detta i tidningen Norran. Jag har läst artikeln i Norran där styrelseordförande Kjell Husby i Guideline tydligt säger att de har byggt markradarn till broroboten. Tyvärr finns ingen länk eftersom artikeln bara fanns i papperstidningen men citat har cirkulerat på chattarna. Det var mycket intressant att läsa. Han säger: “I det här fallet är det en helt ny speciell mobil utrustning för att analysera broar, skräddarsydd för ändamålet. ...

Taurus Energy - positiva testresultat i USA

Följande pressmeddelande publicerades för några minuter sedan. Spännande är bara förnamnet! Givetvis finns det fortfarande förbättringspotential angående jästen men man har kommit långt på vägen. Nu inväntar vi fler testresultat samt kan så smått börja se fram emot det första licensavtalet… http://www.aktietorget.se/NewsItem.aspx?ID=64723 Taurus Energy: Testresultat bekräftar Taurus styrka för jästtillverkning i industriell skala Se nyheten från Taurus Energy Inledande tester med amerikanskt storföretag för processtillverkning av etanol bekräftar att Taurus patenterade jäststammar har tillräcklig robusthet och hög reproducerbarhetsförmåga för att kunna användas i industriell tillverkning av etanol med råvaror från jordbruks- och skogsavfall. Tidigare tester i svenska SEKABs demoanläggning i Örnsköldsvik visade likartade resultat. Resultaten från USA-testerna pekar också på områden för ytterligare förbättringar i fermenteringsprocessen, speciellt ökad omsättningshastighet av xylose (C5 socker) som är ett viktigt led för kostnadsbesparingar i tillverkningsprocessen. ...

Sälj Melker Schörling AB

Kursuppgång Kan kursuppgångarna i investmentbolagen Melker Schörling och Latour igår (ons 27 feb 2013) bero på att de kommit med i något stort index (tex from 1 mars 2013), och att tex indexfonder därför är tvungna att köpa mängder av aktier i MS och L oavsett börskurs? Och att MS och L:s börskurser därför drivs upp kraftigt för att handeln i dessa aktier är relativt liten? Tex var Deutsche Bank stor nettoköpare av både MS och L under onsdagen. ...

Ett alternativ

Att arbeta efter en modell eller en strategi som många kallar det är en bra ide att börja med. Jag hoppas att med detta inlägg i alla fall intressera en ny alternativt en mer eller mindre erfaren investerare. Investerare. Ja det är en viktig del, att vara en investerare och inte sparare i aktier. Spara gör man på ett räntekonto, investera gör man i bolag. Hur ska man investera? Jag har tidigare visat en för mig ganska framgångsrik modell: http://www.redeye.se/aktiebloggen/att-bli-framgangsrik ...

C-Rad - Framtiden

Inledning Tänkte ge min syn på den information vi fick igår från C-Rad. C-Rad utvecklas positivt. Till att börja det som man så länge väntat på, bokslutskommunikén: _* Försäljningen ökade markant i q4. * Historiskt positivt kassaflöde uppnåddes i q4. * Total orderstock uppgår till 20,8 MSEK._ Detta visar på att C-Rad utvecklas helt åt rätt håll och det mest imponerande av allt är att bolaget lyckats så pass bra, trots att man inte har haft de stora kommande avtalen på plats. Jag tänker då på följande: ...

Catella-aktien verkar billig

Man kan väl alltså se det som att Catella är en billig aktie men med hög risknivå. Finns det tex skäl att vara orolig över utvecklingen för den portfölj av bolånefordringar till låntagare i Europa som Catella äger? Iofs positivt att det i Catella ingår: • fastighetsrådgivning • kapitalförvaltning • Banque Invik (numera Catella Bank) • skattemässiga underskottsavdrag • en portfölj av bolånefordringar mm finansiella investeringar Totalt har Catella (med säte i Stockholm) drygt 430 pers anställda och verksamhet i 12 länder i Europa. ...

Bahnhof Q4 + 45%

Bahnhof har ca 50% exponering mot det växande och lönsamma företagssegmentet och har ett tekniskt försprång till konkurrenter. I detta läge lägger företagsledningen en prognos för 2013 på EBIT 60 miljoner, innebärande en vinsttillväxt på 32% från 2012. Prognosen uppfattar jag ändå som mycket konservativ då den innebär en nolltillväxt från Q4 2012. Ett EBIT på 60 miljoner innebär att Bahnhof värderas till P/E på 8,7 vid en kurs på 43 kr, efter justering av nettokassan på ca 40 miljoner. Man har ca 60 miljoner i kassan och den ökade med ca 18 miljoner under Q4, då man hade en vinstmarginal på 12,2%. Själva verksamheten värderas till 409 miljoner vid en kurs på 43 kr. ...