Community (archive)

The Community closed for new posts on May 1, 2025. All previous content is still available in the archive. Want to explore more? Visit Redeye.se

Race i Endomines, LapplandGoldminers & Shelton

Den stora triggern i Endomines nu är resursuppdateringen. Som kommer höja kursen markant. Hur stora reserver ett guldföretag har styr ofta kursen. Endomines har mycket stora licenser längs den karelska guldlinjen. Där har man borrat och i Jan släpptes PM att man gjort stora guldfynd. Men brist på resurser på analyslabb försenas resultaten. De bör inkomma när som helst framöver. Endomines hade ett tag ett börsvärde på en miljard då gruvan öppnades. Nu med det starka kassaflödet bör kursen stiga högre men det gör den inte. Företaget är kraftigt felvärderat marknaden. Om marknaden värderade nomi till 2,3 miljarder. Bör endomines kunna sticka mot 11 kr i kurs. Det motsvarar ca 80-100% upp. Det tror jag sker i vår. Så köp endomines och ligg lång. Det har andra stora aktörer gjort ex. Neo som köpte 100 000 aktier i veckan och någon via ENS köpt mycket. ...

2017-05-30 15:06 · bjaen

Dignitana - ett scenario för 2013-2014

Dignitana-scenario 2013 Dignitana gör en produktions- och försäljningsupptrappning till 10 enheter av DigniCap per vecka till senare delen av året och det medför ett scenario per kvartal i antal sålda enheter : 15 + 45 (redan kommunicerad leveransplan H1 enligt VD i hearingen)+ 65 + 130 = 255 Priset är kanske försiktigt antaget till 160 000 kr per DigniCap-system och ger då sammanlagt ca 41 Mkr i intäkter. I praktiken påverkas det förmodligen av kronkursen och exakt hur avtalen ser ut vilket inte är känt för marknaden. ...

Jays - rapporten vi väntat på?

I över ett år har förväntningarna på Jays varit höga. I test efter test får de toppbetyg, de jämförs med betydligt dyrare high end-lurar. Trots detta är priset anpassat efter en normalsvensson. Eller inte bara svensson, för vi har ju fått följa med på en resa som tagit Jays ett par varv runt jorden. Förväntningarna har under senaste året varit väldigt höga. Det har ryktats om ett stort avtal med Samsung, många har väntat och väntat. Trots samarbete bolagen emellan har vi ännu inte fått se jays lurar sampaketerade som standardlurar med samsungs telefoner. ...

Finansbranschens bästa dubbelpar

Turneringen, som spelades för fjärde året i rad, gick av stapeln på SALK-tennisstadion i Stockholm. Intresset var mycket stort och de 16 platserna fylldes snabbt upp. Spelformen var en dubbelturnering där matcherna gick ett långt set till 8 game (alternativt maximalt 45 minuter). Förlorarna i första matchen gick till en tröstturnering. Efter tre timmars hårt och välspelat dubbelspel, stod Mikael Sköld (IP-Only) och Henrik Söderberg (Carnegie AM), som värdiga vinnare. Värt att notera är att detta var Henriks andra raka vinst! ...

Chrontech pharma på väg mot något stort

Detta blogginlägg skrivs nu direkt efter att följande PM från bolaget publicerats: http://vcw.dagensps.se/forum/frameset.phtml?url=http://vcw.dagensps.se/tjanster/pressreleaser/press1.php?id=341543&page=0 Chrontech har alltså erhållit ett brygglån på 1 MUSD. Detta är enligt mig mycket stort då det dels eliminerar risken för en konkurs (en risk som fram till idag har varit överhängande sett till senaste bokslutet). Det ger också en fingervisning om hur fas II studierna angående Chronvac kan ha gått… 1. Vem skulle låna ut 1 MUSD om de inte förväntade sig lyckade studier? ...

Dagens finger (lätt baksmälla)

I mitt föregående blogginlägg om Fingerprint Cards skrev jag att jag inte räknade med att företagets linjesensorteknik skulle uppenbara sig i Galaxy S4 men belyste att det åtminstone fanns signaler om att det skulle kunna bli fallet. När vi nu fått bevittna den nya skapelsen kan vi dock konstatera att linjesensortekniken saknas. Hemknappen i nya Galaxyn är inte heller exakt lik den som presenterades på den läckta bilden och som framstod identisk med BTP:n innehållande Fingerprints linjesensorteknik. Mycket talar därför för att bilden på Galaxyn var en prototyp. Här finns det egentligen ingen större anledning till besvikelse eftersom detta, trots allt, skvallrar om att linjesensortekniken ingår i Samsungs kommande planer, och att därmed troligen Samsung är en av giganterna där prototypbyggen pågår. Jag är åtminstone väldigt övertygad om att så är fallet men det är naturligtvis svårare att gissa när linjesensortekniken debuterar i en Samsung-telefon. Det kan ju dröja till nästa säsong av Galaxy S. ...

Endomines är mycket intressant

Man verkar längs den Karelska guldlinjen i Finland och man kontrollerar 22 fyndigheter längs guldlinjen och alla fyndigheter ligger inom 4 mils avstånd så man kan använda samma anrikningsverk dock krävs utbyggnad . För närvarande producerar endomines guld i Pampalo och de var mycket lönsamma under 2012. Bolaget visade under 2012 ett positivt kassaflöde på över 24m kronor att poängtera där är att fjärde kvartalets guldproduktions intäkter kommer oftast med en del förskjutning så första kvartalet 2013 kommer bolaget troligtvis visa ett ännu starkare kassaflöde. ...

2017-05-30 15:06 · landa

Precise snart i Iphone 5S

– SENAST i JUNI VÄNTAS APPLE MEDDELA INFO OM IPHONE 5S – (Lansering i Juli) Jag tror vi inom kort har mer än 2-dubblat kursen. Läs vad HÅRD på placera skriver ikväll. 2013/03/11 Nya iPhone 5S rykten hävdar Apple planerar NFC och en fingeravtrycksläsare för iPhone 5S. För koppling skulle ge Apple att lägga till stöd för mobila betalningar med den extra säkerheten av en biometrisk autentisering. Rykten om en iPhone% S med en fingeravtrycksläsare spåra tillbaka till före iPhone 5 lanseringen och nyligen KGI Analytiker Ming-Chi Kuo upprepade att han förväntar sig en Fingeravtrycksläsare inbyggd i hemmet knappen på iPhone 5S . ...

SHELTON - Betydande uppsida

Man behöver egentligen inte skriva särskilt mycket då allt finns på Videointervjun. Kan man bevisa 45 miljoner fat i produktion ( 8 usd * 6,30 kr) så visar den vedertagna beräkningen 2,2 mdr eller mer än 220 kr per aktie. De övriga fälten i produktion oräknat. Vidare finns resurser på ytterligare 100 miljoner fat oljeekvivalenter i Ukrainska delen av svarta havet. Gastillgångar. Hur stora är kostnaderna för att bevisa 45 miljoner fat ? ...

Dignitana - Dags att titta framåt

Vad är det för nervösa individer som investerat i Dignitana? En chattare som tidigare stoltserat med att han äger en stor post i bolaget säger att han sålt allt för att han inte orkar vänta i sex månader. Sex månader!!!??? Nä det är klart, en del vill ha snabb avkastning på sina pengar…. Jag kanske är speciell i att jag har en längre horisont men jag sprider mina risker (även om jag igår blev ännu tyngre i Dignitana runt stängning) för att inte bli nervös och stannar så länge caset är intakt oavsett vad som händer med kursen. Mindre hack i utvecklingen är vardagsmat för utvecklingsbolag och klarar man inte det ska man hålla sig utanför. Jag trodde förra året att bolaget skulle kunna omsätta 100 miljoner+ i år och kanske visa en vinst på 20-30 milj vilket motiverar ett värde på 600 Mkr för skalpkylningen och till det skulle jag vilja lägga mellan 100-300 Mkr för braincool som folk inte alls verkar ha fattat storheten i. Om börsvärdet varit runt 700-800 miljoner när beskeden om förseningar dök upp hade jag varit säljare med en gång, men bolaget värderades ju fortfarande som ett riskfyllt litet förhoppningsbolag och därför fanns det ingen anledning att sälja. Nu ser det ut som att bolaget i år hamnar runt 50-75 mkr i försäljning samtidigt som braincool fortfarande har stor potential. Nästa år är jag inte främmande för att vi omsätter över 100 mkr men det räcker att gå tillbaks till där jag var för ett år sedan och använda sig av de siffrorna för att inse att man kommer att få en avkastning som överstiger den mest kräsnes förhoppningar om man sitter kvar ett tag. Kanske drar godkännanden och beslut ut på tiden men produkten är världens bästa inom området och för mig räcker det. ...