Jag har lagt ner en hel del tid med att försöka förstå den stora sell-offen i AOI som skedde efter press-releasen om Sabisa och Ngamia. Jag har pratat med tre analytiker på bolaget och läst igenom 5-6 analyser. Min slutsats är följande;
I december genomförde AOI en nyemission på 7,75 CAD, cirka 52 kronor per aktie. Köparna av dessa aktier blev inlåsta fram till tisdagen den 9 april, vilket innebar att de satt fast i en fallande aktie utan möjlighet att sälja. När så lock-upen gick ut var det bara ett par dagar fram tills att bolaget skulle lämna en uppdatering kring borrningarna i Etiopien, specifikt brunnen Sabisa-1. Jag gissar att många av de som köpte i nyemissionen satt och hoppades på en positiv update runt Sabisa för att väcka liv i aktien. När bolaget så meddelade om geologiska svårigheter (borrhålet hade kollapsat och ny sidetrack var nödvändig) och 1,5 månaders försening började aktien falla. Ett rejält fall i råvarupriserna som började i guldet men spred sig till oljan tvingade fram säljare i många råvarubolag. AOI föll ner under gamla bottnar runt 41 och utlöste en teknisk säljsignal i en redan nervös situation. Stopplossar utlöste nya stopplossar. Aktien föll handlöst med 20% under fyra handelsdagar.
...